• Anonym (Blomma)

Ensamhet, hur hitta genuina vänskaper?

Jag är så ensam.
    Saknar att ha någon att prata med, någon som vill ha djupa vänskapsrelationer. eller för all del, någon att göra någon aktivitet med som träna eller så. 

Har inte lyckats få nya vänner på ett tag, och de som jag hade som yngre har jag glidit i från.

Upplever att bekanta är svåra att göra till "vänner" liksom.
    Hur ska jag göra för att få nya vänner? Tips?
    Önskar bara att jag hade någon att umgås med.

• Svar på tråden Ensamhet, hur hitta genuina vänskaper?
  • Anonym (Gåmed)

Hitta en hobby och träffa folk med samma intresse. Bok klubb, bilmek, slöjd, dans. Gå en kurs i spanska. 

• Anonym (Blomma)
    Anonym (Gåmed) skrev 2024-01-30 20:29:21 följande:

Hitta en hobby och träffa folk med samma intresse. Bok klubb, bilmek, slöjd, dans. Gå en kurs i spanska. 

Tack för tips!
    Jag har provat att gå i en språkkurs på fritiden förut, men det var faktiskt inte så att någon blev direkt "vän" med varandra där.
    Alla gick bara hem efter lektionen liksom.

Men kanske andra aktiviteter är lättare att få vänner än på just språkkurser.
  • Anonym (Gåmed)

Ja, testa lite olika 

• Sandgrus

Ibland måste man ta första steget själv, starta en egen grupp, be folk att komma och utöva ?mindfullness? nån helg i naturen, sätt upp en lapp någon stans, fråga om någon vill starta en bokklubb, eller kanske en spelgrupp för brädspel. Låt folk komma till dig! 

vad har du för intressen? har du djur? 

• Anonym (ts)
    Sandgrus skrev 2024-01-30 21:52:43 följande:

Ibland måste man ta första steget själv, starta en egen grupp, be folk att komma och utöva ?mindfullness? nån helg i naturen, sätt upp en lapp någon stans, fråga om någon vill starta en bokklubb, eller kanske en spelgrupp för brädspel. Låt folk komma till dig! 

Jag har en hårig giftspindel.
  • Sandgrus

Haha, awesome, har aldrig sett en nakenspindel så det var ju tur att den var hårig Tungan ute

• Anonym (Blomma)
    Sandgrus skrev 2024-01-30 21:52:43 följande:

Nej, jag har inget husdjur, är inte så mycket för djur.
    Hmm.. att själv anordna något är ju en tanke... inte tänkt på det innan. Att vara organisatör för saker kommer inte naturligt för mig. Men det kanske man får prova på ändå... 

Mina intressen är musik (lyssna på musik, sjunga etc.), språk (lära mig språk...) bland annat. :)
  • Anonym (Bara partner funkar)

jag tror att i de flesta fall som vuxen kvinna och ensam, så är det enda sättet att få en  nära vän att vara tillsammans med honom.

Så istället för att försöka leta efter vänner så är det bättre tidsinvestering att leta efter en man. Det går inte att hitta en ny BFF, sorgligt men tyvärr så. sådana band skapar man i barndomen/ungdomen och har kvar sedan som vuxen, de skapas inte som vuxen.

man kan även släppa den där idén som är på TV-serier om en grupp tjejer som hänger ihop i vått och torrt och träffas 3-5 ggr i veckan och har full koll på varandras liv och alltid ställer upp. har du inte såna med dig från ungdomen så blir det aldrig så. Även idén om en BFF du kan prata om allt med. BFF= en karl isf.

Så din nya bästis är en man som du också skall vara kär i och ha sex med. Man kan få ytliga tjejkompisar men det blir inte sådär tight nära vänskap ändå. Det får man hitta i en man istället. 

• Anonym (Blomma)
    Anonym (Bara partner funkar) skrev 2024-01-30 22:07:53 följande:

jag tror att i de flesta fall som vuxen kvinna och ensam, så är det enda sättet att få en  nära vän att vara tillsammans med honom.

Så istället för att försöka leta efter vänner så är det bättre tidsinvestering att leta efter en man. Det går inte att hitta en ny BFF, sorgligt men tyvärr så. sådana band skapar man i barndomen/ungdomen och har kvar sedan som vuxen, de skapas inte som vuxen.

man kan även släppa den där idén som är på TV-serier om en grupp tjejer som hänger ihop i vått och torrt och träffas 3-5 ggr i veckan och har full koll på varandras liv och alltid ställer upp. har du inte såna med dig från ungdomen så blir det aldrig så. Även idén om en BFF du kan prata om allt med. BFF= en karl isf.

Så din nya bästis är en man som du också skall vara kär i och ha sex med. Man kan få ytliga tjejkompisar men det blir inte sådär tight nära vänskap ändå. Det får man hitta i en man istället. 

Låter dystert. Vill inte ha en man. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Bara partner funkar) skrev 2024-01-30 22:07:53 följande:

Men det stämmer inte TS. Jag har fått hälften av mina vänner som vuxen och oftast via jobbet. Bra att du gillar att sjunga också. Är du med i en kör? Det är ett ganska lätt sätt att få nya vänner. Körer finns överallt och för alla.
  • Freddie K

Hej TS. Jag förstår dig. Jag har också svårt för att hitta vänner. Jag har två bra vänner och jag känner att jag behöver inte fler. Visst känns det ensamt ibland och jag skulle gärna vilja ha en partner, men nu är det som det är.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (T)

Hej 😊

Jag befinner mig i samma situation. Jag vet inte heller hur jag ska kunna träffa vänner eftersom jag har svårt för att fungera som mig själv i de givna sociala ?rum? som finns. Jag saknar sociala ?rum? som stämmer överens med mina behov av introvertism och tid för reflektion. 

Utav det känns det nästintill omöjligt att hitta rätt och känna vad för sammanhang jag skulle vilja ingå i eftersom de flesta sammanhang saknar öppning för dessa behov. Man "ska" liksom vara extrovert och visa upp en världsvan fasad för att förtjäna få vara med i gruppgemenskapen. Det är så ytligt allting. 

Jag funderar nästan på att skapa en lapp med text som kortfattat förklarar mina behov, svårigheter och vad jag behöver för att fungera som jag kan ge till den jag kan komma att stöta på. Kanske skulle det hjälpa till att hitta en öppning och även hjälpa mottagaren att också våga vara sig själv... 
    Har skapat en sån lapp gällande mina diagnoser som jag gett till vårdpersonal och några bekanta och utav det märkt att människor slappnat av. 

Tills dess försöker jag leva genom min kreativitet, mina intressen och förstå mig själv. Att förstå sig själv och sina behov tror jag är nyckeln till att så småningom kunna dra till sig rätt sammanhang. 

Jag önskar Dig all kraft! 🙏🌱

• Anonym (Vera)

Visst kan man få nya nära vänner som vuxen. Jag har träffat alla mina nuvarande bästa vänner efter 30.Alla genom gemensamma intressen, teater och klättring 

Svar på tråden Ensamhet, hur hitta genuina vänskaper?