• Anonym (H)

Hur spara till barnen bäst?

Har varsitt sparkonto till barnen. Pappan står på det ena, han sparar inget själv så känns inte bra han har tillgång till kontot. 

Har hört av banken man kan spärra för uttag tills barnet blir 18, men jag vill inte att barnen får tillgång redan då utan jag vill själv vara med och bestämma vad pengarna ska gå till, tex körkort osv då jag själv var en slarva som gjorde slut på mina pengar som 18-åring när jag insåg jag hade tillgång till dem. 

Söker nu andra tips om hur jag kan spara till barnen, finns det inte nån typ av låsning man kan göra på 5 år i taget eller måste det då vara på mitt eget konto? 

• Svar på tråden Hur spara till barnen bäst?
  • Anonym (Anonym)

Vi sparar alla barnens pengar i mitt namn. 
    Om något händer oss då ärver barnen oss. Så pengarna blir deras oavsett. MEN skulle det visa sig att barnen närmar sig 18 och inte uppvisar mogenhet för att hantera 250 000 kr då får de inte pengarna helt enkelt utan vi kommer fortsätta att förvalta dem. 

• Anonym (Kr)
    Anonym (H) skrev 2024-01-30 12:14:09 följande:
    Hur spara till barnen bäst?

Har varsitt sparkonto till barnen. Pappan står på det ena, han sparar inget själv så känns inte bra han har tillgång till kontot. 

Har hört av banken man kan spärra för uttag tills barnet blir 18, men jag vill inte att barnen får tillgång redan då utan jag vill själv vara med och bestämma vad pengarna ska gå till, tex körkort osv då jag själv var en slarva som gjorde slut på mina pengar som 18-åring när jag insåg jag hade tillgång till dem. 

Söker nu andra tips om hur jag kan spara till barnen, finns det inte nån typ av låsning man kan göra på 5 år i taget eller måste det då vara på mitt eget konto? 

Kolla med banken.

Ett alternativ är att du skapar ett konto i ditt namn och ger barnen pengarna när de blir 23 eller någt.
  • Anonym (Kr)

Nackdelen med att ha det i ditt namn är att det kan påverka bidrag, utmätas om du hamnar hos kfm, ingår i en bodelning om du skiljer dig  och ärvas på oönskat sätt om du dör

• Anonym (M)
    Anonym (Kr) skrev 2024-01-30 12:19:52 följande:

Nackdelen med att ha det i ditt namn är att det kan påverka bidrag, utmätas om du hamnar hos kfm, ingår i en bodelning om du skiljer dig  och ärvas på oönskat sätt om du dör

Fördel med att ha det i ditt eget namn är att kan använda pengarna om det krisar.
    Sedan är ju barnens pengar bara en liten del av det totala sparandet. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kr) skrev 2024-01-30 12:19:52 följande:

När det gäller soc får barn ha 15% av basprisbeloppet sparat. Fast alla utredningar är individuella. Hur skulle det vara om föräldrarna puttade in 1 miljon i sparande till barnen och sedan gick på bidrag?

När det gäller arv så kan man skriva testamente om det finns fler barn som kan ärva eller om den efterlevande maken/makan inte är pålitlig när det gäller pengar.

KFM är en annan sak men om man är så korkad att man hamnar där då har man andra problem än att inte lyckas spara pengar till barnen. 

Vad gäller bodelning. Man kan avtala att just de pengarna är enskild egendom och inte ska ingå i någon bodelning.
Svar på tråden Hur spara till barnen bäst?