• Anonym (Sarah)

Erotomani - intressant diagnos.

Erotomani är en typ av vanföreställning som förekommer i till exempel vanföreställningssyndrom. Det innebär att en person är kär i en annan, ofta känd person eller någon med hög social status, till exempel en chef och tror att han/hon också är förälskad i honom/henne.[källa behövs]

Det har visats att Autism Spectrum Disorder (ASD), numera även autismspektrumtillstånd (AST) som är ett samlingsnamn för de neuropsykiatriska funktionsnedsättningar med gemensamma begränsningar inom de tre områdena social interaktion, kommunikation och föreställningsförmåga, kan orsaka denna vanföreställning.[1][2]

Till exempel förföljdes skådespelerskan Jodie Foster under många år av en man som led av erotomani. Även sångerskan Agnetha Fältskog har råkat ut för personer drabbade av erotomani.

Syndromet är temat i Ian McEwans roman Kärlekens raseri, som filmatiserades 2004 med Daniel Craig i huvudrollen.[3]

• Svar på tråden Erotomani - intressant diagnos.
  • Anonym (M)

Ok. Finns det nån särskild anledning till att du tar upp detta tillstånd i en nyskapad tråd?

Är det någon dagsaktuell kändis som utsätts för erotomaner i detta nu? Har inte hängt med riktigt i de nyheterna på sistone. 

• EnAnonumius
    Anonym (Sarah) skrev 2024-01-29 05:23:53 följande:
    Erotomani - intressant diagnos.

Till exempel förföljdes skådespelerskan Jodie Foster under många år av en man som led av erotomani. Även sångerskan Agnetha Fältskog har råkat ut för personer drabbade av erotomani.

Har du objektiv källa (tidningsartiklar/TV.Nyheter räknas ej) på att dessa två kända kvinnor var förföljda av män med erotomani?

Eller är det dina egna slutsatser du drar av det hela?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (N)

Intressant att autism kan orsaka erotomani. Det visste jag inte. Undrar om det kan orsaka andra vanföreställningar också.

• EnAnonumius
    Tack för den länken. ????

Men det svarar ju inte på min fråga om männen som stalkade dessa två kända kvinnorna.

Frågan kvarstår, de männen som följde dessa två kvinnor finns det objektiva bevis på att dessa män har/hade erotomani, eller om TS drar de slutsatserna själv.

Jag tänker ju inte leka amatörpsykolog s.a.s, så det vore ju bra att veta fakta om de männen som stalkade de kända kvinnorna som TS tog upp i sin TrådStart....
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ap7)

Jag vet någon som blev besatt av tanken på att en mycket yngre kvinna ville ha honom. Det spelade ingen roll att hans syster försökte berätta att det bara var inbillning. Trots att det gått många år så ältar han detta fortfarande. 

• Anonym (mängd)
    Anonym (Ap7) skrev 2024-01-29 10:33:51 följande:

Jag vet någon som blev besatt av tanken på att en mycket yngre kvinna ville ha honom. Det spelade ingen roll att hans syster försökte berätta att det bara var inbillning. Trots att det gått många år så ältar han detta fortfarande. 

Otäckt med de som tror att de kan få kändisar Obestämd Vem var det?
  • FtS70

Erotomani inom psykiatrin är en term som beskriver abnormt sexuellt intresse, begär och lust till erövringar. Det används även om människor som inbillar sig att någon annan har ett sexuellt intresse för dem. I den danska tv-serien Matador drabbas en äldre kvinna av erotomani.

Svar på tråden Erotomani - intressant diagnos.