Anonym (flerbarnsmor) skrev 2024-01-26 09:35:17 följande:
Jag kände likadant när minsta var ett par år och min man ville absolut inte ha fler barn. Längtan var så stark, kunde inte tänka på något annat, men det gick över efter ungefär ett år när jag landat i det Jag längtade nog mer efter en bebis än ett barn till, förstod jag i efterhand. Det är nog en process i hjärnan att bearbeta att den barnafödande delen av livet går mot sitt slut. Man ska ju orka med de barn man redan har och din lilla är ju fortfarande en bebis. Sen finns det ju iof de som får barn en bit efter 40 fyllda...
Jag vet inte vad jag längtar efter, tror delvis det är den där känslan när man plussar som för mig kändes som magi. Som man vann ett livslotto. Aldrig känt starkare eufori (blandat med oro för missfall) än då, det var mäktigt. En ny människa under produktion liksom - så coolt!
Sen tror jag tyvärr det till del är samhället och normer, jag har två barn av samma kön och var jätteglad för det tills flera kommenterade att ?jag ju fick snabba mig på om vi skulle få en av den andra sorten med?. Det satte sig i huvudet ; missar jag något? Liksom. Det skulle ju heller inte vara en garanti med ett tredje barn och jag var liksom jätteglad för de barn jag hade med.
Sen är det nog bara känslan av förväntan med en graviditet jag tyckte om med, när man närmar sig att få träffa en by människa. Det älskade jag med att vara gravid.
Men - jsg vet ju logiskt som sagt att de två vi har är bra för oss, och att det skulle bli väldigt kämpigt med tre. Sp det kanske mycket är just att låta det gå lite tid. Men avundsjukan på det där magiska med en ny graviditet kommer jag nog alltid ha.