• Bollen19878918

Hjälp! Mina ögon är så känsliga!

Nu börjar jag bli galen. Jag har väldigt känsliga ögon (blir lätt grusiga, torra, trötta, röda, svidiga och rinniga) och att bära smink innebär problem. Till vardags brukar jag bara ha kajalpenna och mascara och jag tror ffa att mascaran innebär problem. Jag har testat Iduns Magna Water Magic som är toppen för mina fransar men inte för mina ögon. Jag har också testat IsaDoras Hypo-allergenic mascara som var toppen för ögonen men inte för fransarna (de går av, förmodligen när jag ska göra rent ögonfransarna). Båda dessa går att tvätta av med vatten vilket jag tycker om, för att undvika att ha rengöringsmedel i/runt ögonen.

Så jag behöver tips!! Någon mascara som jag borde testa? Är det värt att istället färga ögonfransarna? (Om det är skonsamt mot ögonen.)

Jag kan inte ens ha ögonkräm (har testat ett par stycken, mot känsliga ögon)..

• Svar på tråden Hjälp! Mina ögon är så känsliga!
  • Fjäril kär

Behandla ögonen först innan du testar olika typer av smink. Finns massa bra på Apoteket du kan testa först i form av ögondroppar,  krämer och salvor etc . 

Kanske även fundera på om ett besök hos optiker kan vara av hjälp samt doktorn. Samt hur du tar hand om ögonen i vardagen i form av dator/tv/mobil-skärmar , solljus , glasögon, linser och sömn. 

Låt ögonen vila från smink och ta hand om ögonen först. 

• Bollen19878918
    Fjäril kär skrev 2024-01-25 10:24:04 följande:

Behandla ögonen först innan du testar olika typer av smink. Finns massa bra på Apoteket du kan testa först i form av ögondroppar,  krämer och salvor etc . 

Kanske även fundera på om ett besök hos optiker kan vara av hjälp samt doktorn. Samt hur du tar hand om ögonen i vardagen i form av dator/tv/mobil-skärmar , solljus , glasögon, linser och sömn. 

Låt ögonen vila från smink och ta hand om ögonen först. 

Tack för ditt svar! Har redan testat allt detta är jag rädd.. Inget hjälper. Mer än allergiögondroppar, så det tar jag varje dag, men mascaran från Idun är ändå för stark. 

Linser använder jag bara ett par ggr per år. Jobbar vid dator och kan inte påverka det mer än att jag har varit noga med att ordna så god ergonomi som det bara går för hela kroppen. Varit hos optiker. Testat ögondroppar som ska ge fukt. Har inte varit hos doktor dock, men kanske kan vara värt..
  • Anonym (Ålder?)

Det hade varit intressant också att veta ålder. 

Det kan vara hormoell obalans eller klimakteriet. 

• Bollen19878918
    Anonym (Ålder?) skrev 2024-01-25 10:35:57 följande:

Det hade varit intressant också att veta ålder. 

Det kan vara hormoell obalans eller klimakteriet. 

Snart 37 år! 
  • Anonym (Ålder?)

Sök på hormonell obalans och se om det stämmer in. Har en kompis som har nåt likande som dig som berodde på det samt tidigt klimakterie. 

• Elin pelin

Sök till en klinik/optiker som kan mer om torra ögon. 
    Finns många duktiga beroende på var i landet du bor, en av de mest välrenommerade är nog källmarksklininen i Stockholm, om du är hemmahörande i den regionen.

• Anonym (Lis)

Allergi bör du testa för först men det har du kanske redan gjort Jag har haft samma problem. Väldigt känsliga ögon. Testat mycket. Det som hjälpt mig är hylo gel ögondroppar som är långtidsverkande. Tar dem även till natten. Viscotears funkar också ganska bra. Rekommenderar cliniques mascara Lash power som också tvättas av med ljummet vatten. Det bästa jag provat för mina ögon. Och ögoncreme La Roche posay toleriane. Som är utvecklat av hudläkare för allergiska och känsliga personer.

• Bollen19878918

Tack jag tar till mig alla tips!

Lite allergisk är jag och har alltid varit så jag äter regelbundet receptfria allergitabletter, tar nässpray och på senare tid även ögondroppar mot allergi. 

Ska kolla upp Cllinique Lash Power. Om det är något mer tips på bra mascara mottas det tacksamt!

Och jag vill gärna ha mer råd om att färga ögonfransarna så att jag då kan skippa mascara helt. Eller är det en jättedum idé?? Tänker att det iaf skulle vara snällare mot ögonen när behandlingen väl är gjord.. Men det kanske är väldigt starka preparat man använder?

• Anonym (Fia)
    Bollen19878918 skrev 2024-01-25 14:10:24 följande:

Tack jag tar till mig alla tips!

Lite allergisk är jag och har alltid varit så jag äter regelbundet receptfria allergitabletter, tar nässpray och på senare tid även ögondroppar mot allergi. 

Ska kolla upp Cllinique Lash Power. Om det är något mer tips på bra mascara mottas det tacksamt!

Och jag vill gärna ha mer råd om att färga ögonfransarna så att jag då kan skippa mascara helt. Eller är det en jättedum idé?? Tänker att det iaf skulle vara snällare mot ögonen när behandlingen väl är gjord.. Men det kanske är väldigt starka preparat man använder?

Inte färgat på många år nu men minns det sved som attan att göra det, det skulle jag inte vilja ha i känsliga ögon. 

Lash Power är inte dum, använder dock hellre en av Cliniques andra som tas bort med vatten som ger lite mer volym men bäst börja med någon snällt. 

Låter konstigt att fransarna går av, du kanske är lite för brutal när du tar bort den? Tricket med de som tas bort med vatten är att först applicera varmt (inte hett!) vatten på och låta det "svälla" lite innan man försiktigt drar av "hylsorna" som mascaran bildar (är du säker på att de trådar som hylsorna ser ut som inte är något du tror är delvis avbrutna fransar?) - det GÅR att ta bort sådan mascara med rengöring för vattenfast mascara också och således lösa upp den, men då är det inte längre skonsamt för 5 öre så om det ser ut som det "smetar" snarare än att det kommer bort långa svarta trådar gör man fel. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Fia) skrev 2024-01-25 17:32:15 följande:
    Inte färgat på många år nu men minns det sved som attan att göra det, det skulle jag inte vilja ha i känsliga ögon. 

Lash Power är inte dum, använder dock hellre en av Cliniques andra som tas bort med vatten som ger lite mer volym men bäst börja med någon snällt. 

Låter konstigt att fransarna går av, du kanske är lite för brutal när du tar bort den? Tricket med de som tas bort med vatten är att först applicera varmt (inte hett!) vatten på och låta det "svälla" lite innan man försiktigt drar av "hylsorna" som mascaran bildar (är du säker på att de trådar som hylsorna ser ut som inte är något du tror är delvis avbrutna fransar?) - det GÅR att ta bort sådan mascara med rengöring för vattenfast mascara också och således lösa upp den, men då är det inte längre skonsamt för 5 öre så om det ser ut som det "smetar" snarare än att det kommer bort långa svarta trådar gör man fel. 
    Och med "drar av" menar jag försiktigt fösa ner dem rakt ner med fingret, inget brutalt!
  • Bollen19878918
    Anonym (Fia) skrev 2024-01-25 17:32:15 följande:

Aha! Då kanske man ska passa sig för det ja..!

Men ok, då låter det som att Clinique iaf är ett märke värt att satsa på. Ska testa!

Ja det kan mycket väl vara så att jag är för brutal haha... Jag är ju van Iduns som man tar bort med vatten och då blir det inte såna "hylsor" som du nämner utan där lossnar det lättare genom att liksom nästan gnugga lite försiktigt. Så jag har gjort det med IsaDoras också, blandat med att dra av dem som du skriver, men det har nog inte varit en bra idé. Jag ser ibland att fransar hänger med när jag gör rent (det är inte mascara-hylsorna) men ffa märker jag det på att mina fransar som helhet är mycket kortare än vanligt. De brukar vara långa och fina, men nu är de liksom korta, nästan halverade känns det som (säkert överdrivet) :( 
  • Anonym (Färga)

Jag har också känsliga ögon och att färga fransarna fungerar jättebra. Det gäller bara att applicera färgen försiktigt så man inte får den i ögonen. 

Svar på tråden Hjälp! Mina ögon är så känsliga!