• Anonym (mamman till den annorlunde)

Min pojk upplever sig som "annorlunda" - känner sig enbart som en i gänget på scouterna

Min 9-årige pojke är inte riktigt som andra barn. Han går helt och hållet sin egen väg, vilket vi också har uppmuntrat, men frågan vi ställer oss just nu är om vi har uppmuntrat för mycket? Han går sin egen väg enbart för att provocera eller för att bli bäst. Ibland är det bra, som nu när han plötsligt har bestämt sig för att han ska bli "smartare än alla andra" och läser, läser och läser eftersom han insåg att den näst bästa läsaren i klassen plötsligt gick om honom i läsning. 

Jag vill att han ska få vara sig själv men samtidigt så verkar han inte förstå när han är annorlunda. Han ser, per automatik, ner på andra som inte är som honom och där måste jag hela tiden gå in och tala om att folk kanske inte gör saker för att såra honom och att hans "verklighet" kanske inte är den normala. Han vill vara annorlunda men blir så ledsen när verkligheten kommer ikapp.

Han bestämde sig för några år sedan att han skulle ha längst hår i klassen. Han förstår att han ibland misstas för att vara tjej men han skiter i vilket. Hans mål är att hans hår ska växa förbi tjejernas hår i klassen. Nu går hans hår ner till en decimeter under skulderbladen och det retar honom att det finns EN tjej i klassen som har längre hår än honom.

Han lyssnar på mycket annorlunda musik och ser någon form av självbekräftelse i det, att ingen annan lyssnar på 40-60-talsmusik precis som han gör. Han upplever det som en "cool" grej att sjunga/spela upp den här musiken så att andra i klassen blir sura/irriterade och raljerar hemma över deras mycket dåliga musiksmak. Han vill gärna ha svart nagellack, utforska olika sorters folktro och har någon form av "religion" som inte liknar något annat när han är hemma och tror på hustomtar, näcken och älvor och vill gärna diskutera dessa saker med oss föräldrar.

Han säger att scouterna är det enda ställe där han kan vara sig själv och han kan mycket väl dra på sig scoutskjortan och gå till skolan med den. Han säger att hans kompisar på scouterna "är som mig" och "inte tittar på meningslöst skit på youtube eller vet vad Prime-dricka är för något, vilket jag heller inte vet."

Problemet är att han är så här "rebellisk" när han är hemma, men sedan kan han mycket väl komma hem och vara ledsen eftersom bordsgrannen vid mellanmålet inte trodde på honom när han pratade om sin hustomte eller om trollen, eller vara upprörd över hemska saker som klasskamraterna tittar på. Han ville att vi skulle ta reda på vad Skibiditoilet är för något och vi tittade tillsammans på youtube och det som han såg bekräftade bara vad han redan hade kommit fram till, att alla hans klasskamrater "troligen inte har föräldrar som lär dem något, inte kan läsa korrekt och dessutom inte förstår kultur."

Jag är så glad att han har scouterna, men det är bara en gång i veckan och då och så på helgerna. Därutöver är ha ensam. Läraren i skolan upplever att han "vill vara ensam ibland" medan vi föräldrar får en helt annan bild, att alla kanske inte vill vara med honom och han uttrycker själv att han känner sig ensam och tvingas leka med småbarnen på fritids bara för att inte bli ledsen. 

Samtidigt så förstår han inte vitsen med att lära sig ganska så grundläggande saker som att lära sig att simma eller cykla. Han är 9 år men kan inte cykla än. Vi har kämpat till dödas ben för att lära honom och hur ledsen han än har blivit så vägrar han, så vi har gett upp. Han kan inte heller tvätta sitt eget långa hår. Han vill inte helt enkelt. Han försöker halvhjärtat efter att jag hotade att klippa det kort, men där lyckas han slingra sin pappa runt sitt lillfinger, som tycker synd om vår son som har så pass tjockt och långt hår.

Scouterna verkar vara den enda plats på jorden där han är sig själv. Han säger att alla där är som honom och om världen vore full av scouter så hade livet varit så mycket lättare. På scouterna bryr sig ingen om huruvida man vet vad among us, skibidi toilet är eller vad Prime är för dricka. De sjunger sina egna sånger och han kan stila med att han är den enda som kan allihopa. Ingen vuxen eller barn misstar honom för att vara tjej eftersom han har pojkarnas märke på sin skjorta. Ingen dömer någon för att man inte kan, utan alla hjälps åt. Samtidigt så är inte livet ett enda stort scoutläger. Han är ofta ledsen och bekymrad över saker som händer i skolan.

Hur ska jag få honom att förstå att det är okej att vara annorlunda men att världen inte är ond?

• Svar på tråden Min pojk upplever sig som "annorlunda" - känner sig enbart som en i gänget på scouterna
  • Anonym (Hmm)

Han verkar tävla med andra av någon anledning. Det där med att gå sin egen väg har han alltså inte lärt sig på det sätt som du tycks tro, han är inte i mål på långa vägar. Om han verkligen gick sin egen väg skulle han inte jämföra sig med andra. Fokusera på att det inte är resultatet som är det viktiga utan hur väl man kämpar och ffa då att inte jämföra sig med andra, den man isf ska tävla mot är sig själv om man absolut vill.

• Anonym (SL)

Hej 
    Kan det vara så att din son har någon form av funktionsvariation? När jag läser din text så tänker jag på autism...

Jag tänker att skola är en ständigt föränderlig social värld där tillvaron och regler inuti den ständigt förändras. Din son har kanske svårt att hänga med  och förstå detta. Hans behov att skapa annorlundaskap och lite överlägsna attityd är kanske hans försvar.  Och tävlandet blir ett sätt att skapa mening, ett tydlig syfte i en annars väldigt otydlig omvärld.

Att han trivs i scouterna kan ju ha att göra att där är allt förutsägbart. Han har en uniform, alla är där av samma anledning, det finns sånger/uppgifter etc som följer samma mönster.
    Han blir trygg och behöver inte göra sig annorlunda eller skapa distans till de andra.
    Jag kan dock se en risk att han kommer att upptäcka att även scoutvännerna är som skolkamraterna med liknande intressen, att han bara ännu inte sett det (då de träffas mindre sällan och under mer ordnade former)...

Han ska ju såklart få vara sig själv men behöver kanske stöd i att se att det får alla andra också vara. Att ingens utryck är mer värt än någon annans bara för att man inte tycker lika.

Finns det någon bra elevhälsa att vända sig till? Skolkurator?

• Anonym (låt)
    Anonym (mamman till den annorlunde) skrev 2024-01-25 03:33:23 följande:
    Min pojk upplever sig som "annorlunda" - känner sig enbart som en i gänget på scouterna

Min 9-årige pojke är inte riktigt som andra barn. Han går helt och hållet sin egen väg, vilket vi också har uppmuntrat, men frågan vi ställer oss just nu är om vi har uppmuntrat för mycket? Han går sin egen väg enbart för att provocera eller för att bli bäst. Ibland är det bra, som nu när han plötsligt har bestämt sig för att han ska bli "smartare än alla andra" och läser, läser och läser eftersom han insåg att den näst bästa läsaren i klassen plötsligt gick om honom i läsning. 

Jag vill att han ska få vara sig själv men samtidigt så verkar han inte förstå när han är annorlunda. Han ser, per automatik, ner på andra som inte är som honom och där måste jag hela tiden gå in och tala om att folk kanske inte gör saker för att såra honom och att hans "verklighet" kanske inte är den normala. Han vill vara annorlunda men blir så ledsen när verkligheten kommer ikapp.

Han bestämde sig för några år sedan att han skulle ha längst hår i klassen. Han förstår att han ibland misstas för att vara tjej men han skiter i vilket. Hans mål är att hans hår ska växa förbi tjejernas hår i klassen. Nu går hans hår ner till en decimeter under skulderbladen och det retar honom att det finns EN tjej i klassen som har längre hår än honom.

Han lyssnar på mycket annorlunda musik och ser någon form av självbekräftelse i det, att ingen annan lyssnar på 40-60-talsmusik precis som han gör. Han upplever det som en "cool" grej att sjunga/spela upp den här musiken så att andra i klassen blir sura/irriterade och raljerar hemma över deras mycket dåliga musiksmak. Han vill gärna ha svart nagellack, utforska olika sorters folktro och har någon form av "religion" som inte liknar något annat när han är hemma och tror på hustomtar, näcken och älvor och vill gärna diskutera dessa saker med oss föräldrar.

Han säger att scouterna är det enda ställe där han kan vara sig själv och han kan mycket väl dra på sig scoutskjortan och gå till skolan med den. Han säger att hans kompisar på scouterna "är som mig" och "inte tittar på meningslöst skit på youtube eller vet vad Prime-dricka är för något, vilket jag heller inte vet."

Problemet är att han är så här "rebellisk" när han är hemma, men sedan kan han mycket väl komma hem och vara ledsen eftersom bordsgrannen vid mellanmålet inte trodde på honom när han pratade om sin hustomte eller om trollen, eller vara upprörd över hemska saker som klasskamraterna tittar på. Han ville att vi skulle ta reda på vad Skibiditoilet är för något och vi tittade tillsammans på youtube och det som han såg bekräftade bara vad han redan hade kommit fram till, att alla hans klasskamrater "troligen inte har föräldrar som lär dem något, inte kan läsa korrekt och dessutom inte förstår kultur."

Jag är så glad att han har scouterna, men det är bara en gång i veckan och då och så på helgerna. Därutöver är ha ensam. Läraren i skolan upplever att han "vill vara ensam ibland" medan vi föräldrar får en helt annan bild, att alla kanske inte vill vara med honom och han uttrycker själv att han känner sig ensam och tvingas leka med småbarnen på fritids bara för att inte bli ledsen. 

Samtidigt så förstår han inte vitsen med att lära sig ganska så grundläggande saker som att lära sig att simma eller cykla. Han är 9 år men kan inte cykla än. Vi har kämpat till dödas ben för att lära honom och hur ledsen han än har blivit så vägrar han, så vi har gett upp. Han kan inte heller tvätta sitt eget långa hår. Han vill inte helt enkelt. Han försöker halvhjärtat efter att jag hotade att klippa det kort, men där lyckas han slingra sin pappa runt sitt lillfinger, som tycker synd om vår son som har så pass tjockt och långt hår.

Scouterna verkar vara den enda plats på jorden där han är sig själv. Han säger att alla där är som honom och om världen vore full av scouter så hade livet varit så mycket lättare. På scouterna bryr sig ingen om huruvida man vet vad among us, skibidi toilet är eller vad Prime är för dricka. De sjunger sina egna sånger och han kan stila med att han är den enda som kan allihopa. Ingen vuxen eller barn misstar honom för att vara tjej eftersom han har pojkarnas märke på sin skjorta. Ingen dömer någon för att man inte kan, utan alla hjälps åt. Samtidigt så är inte livet ett enda stort scoutläger. Han är ofta ledsen och bekymrad över saker som händer i skolan.

Hur ska jag få honom att förstå att det är okej att vara annorlunda men att världen inte är ond?

Jag tycker att det låter som att han delvis är lite annorlunda, men att det också delvis är du eller ni föräldrar som drivit fram det. I din tråd låter det lite som att du slår dig för bröstet som är så vidsynt att du kan ha en son som är så speciell och bäst. Och att du förmedlar till honom att det är viktigt på nåt sätt att vara speciell och bäst. 

Om det var mitt barn så skulle jag nog försöka hjälpa honom att nyansera både sig själv och världen omkring honom. Låta honom vara hur speciell och rebellisk han vill, men också berätta att andra inte är sämre bara för att de inte tycker och tänker som han.

Jag skulle också försöka få honom att fundera över varför det känns viktigt för honom att vara bäst i klassen på att läsa (och varför vet han vem som är bäst och näst bäst på det?) eller varför det är viktigt för honom att ha längst hår av alla. Varför räcker det inte att läsa för att man gillar att läsa, och att ha det hår man gillar oavsett hur andra har sina hår?

Det finns även en vinst i att vara lite som andra och kunna hantera sig i en grupp. Dels för att att man kan bli rätt ensam om man inte kan vara med andra, och dels för att mycket i livet kräver att man kan samspela en del. och då kan man inte ha grundsynen att bara man själv räknas, andra är idioter, och andras intressen är idioti.

Det du skriver om att Det är en ganska sorglig syn på andra människor och andras föräldraskap. det som han såg bekräftade bara vad han redan hade kommit fram till, att alla hans klasskamrater "troligen inte har föräldrar som lär dem något, inte kan läsa korrekt och dessutom inte förstår kultur."  Att han ens tänker så kommer nog nånstans ifrån, inte bara honom själv, utan kanske nått som du eller pappan också förmedlar. 
  • Anonym (Stöd)
    Anonym (mamman till den annorlunde) skrev 2024-01-25 03:33:23 följande:

Jag tänker att olika barn behöver olika typer av stöd och att livet ofta blir oerhört tufft för personer som inte riktigt fungerar som de flesta och att du ju har 9 åring som faktiskt inte fungerar i alla sociala sammanhang och inte heller själv klarar se andras perspektiv.

Missförstå mig rätt, men världen är inte alltid så trevlig mot människor som går runt och ser ned på andra, och "är sig själva". Visst är det okej att vara annorlunda, men världen kräver också viss anpassning om man inte också har obegränsad ekonomi, fullständig makt och massa mängder tur. 

Visst är det viktigt att man duger som man är som barn, men är det verkligen ert barns faktiska upplevelse? Som förälder tänker jag att du ju också ser behov av mer stöd och då är ju frågan om du klarar att ge barnet det helt själv, eller om ni faktiskt behöver ta lite hjälp av skolan och kanske t.o.m. vården.

För det kan vara oerhört stressande att växa upp utan möjlighet att få lite stöd med sina problem. 
  • Anonym (Oj)

Jag tycker det låter som att ni behöver söka hjälp. För han kommer få der oerhört svårt med den attityden, när han inte kan simma, cykla eller ta hand om sitt hår. Och att ha långt hår man inte kan sköta och ha det av en helt konstig anledning låter som att han kan bli uppfattad som oerhört skum på sikt?

• Anonym (Scoutledare)

Jag har varit scoutledare i femton år och brinner för verksamheten. Scouterna kan verkligen vara en förlåtande och öppen rörelse, och det är inte ovanligt att många stannar kvar för att de känner sig lite missanpassade till övriga samhället. Det gör mig lycklig att din son trivs.

Med det sagt så är han fortfarande väldigt liten. Från och med 10-årsåldern så kommer förmodligen den avdelningen han går på att utvecklas till att handla om något mer än bara att ha på sig scoutskjorta, leka lekar och att sjunga lägerbålssånger. Scouternas verksamhet handlar inte främst om att lära sig om djur och natur som många tror, utan att lära barn och unga om samarbete och social samvaro. Om att ta ansvar för sig själv och andra i sin omgivning. Om det är något han trivs med så kommer han få väldigt fina möjligheter till att träna upp sina social skills genom Scouterna. Så himla mycket handlar öm samarbete och gruppdynamik, även om de inte själva fattar det eftersom vi ledare maskerar det i roliga lekar och övningar.

Jag är själv ledare för scouter som går i fyran och femman, det händer otroligt mycket med deras mognad under den tiden och det är det roligaste som finns att se. Jag hoppas att din son fortsätter att trivas i scouterna och kan ta med sig det han lär sig där till resten av livet! Peppa honom om han tycker det är tufft med kompisarna på scouterna. Här kan man hitta vänner för livet! 

• Anonym (Sstan)

Åh herregud. Detta är väl ett riktigt bra exempel på där föräldrar totalt misslyckats och skapat en framtida galning. 

• Anonym (autism)

Jag håller med dem i tråden som tycker att det låter som autism. Det är alltså även min gissning. 

Jag tänker alltså att han behöver hjälp med att se saker från andras perspektiv och att allt i livet inte är svart eller vitt. Det finns en massa gråskalor också, och det är ganska bra. :) Man behöver alltså inte vara bäst på allt, och så vidare. 

Men som sagt. Jag tycker ni ska ta det vidare och se om ni kan få en utredning. Det kan vara ett sätt för er att få verktyg för att hjälpa er son, och också ett sätt för honom själv att få en djupare förståelse, inte bara vad det gäller hur han själv fungerar, utan även hur andra fungerar. Vilket ju är precis lika viktigt. :) 

• Anonym (FR)

I din sits hade jag bett om en remiss till utredning, det låter i mina öron som att din son utan tvivel är autistisk.

Svar på tråden Min pojk upplever sig som "annorlunda" - känner sig enbart som en i gänget på scouterna