• Anonym (Ledsen)

Hur lång tid tills de sprids i minneslund?

Jag valde ett särskild omhändertagande, vet inte om det heter så?? Fick avbryta graviditeten och ville inte ha ett omhändertagande där vår bebis kremeras med andra utan ensam. 

Hur lång tid tar det innan de hamnar i minneslunden? 

• Svar på tråden Hur lång tid tills de sprids i minneslund?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Eva)

I Malmö grävs askan ner en gång i månaden.  Vet ej hur det fungerar i andra kommuner. Man får ett brev hem när det är gjort. 

• Anonym (Kim)

För det första ber jag att få beklaga er förlust. Ledsamt värre. 

Det beror på hur stor kyrkoförvaltningen är och vilka rutiner som gäller just där. Du kan fråga på pastors om hur de gör. Det är brukligt att de skickar ett brev om att det är gjort. 

Men om du valt separat omhändertagande träder begravningskungörelsen in och där ska du välja om du vill ha en formell begravning eller kremering direkt och strös i minneslund. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Fontana

Helt off topic, men vad är detta med inlägg från signturen "Okänd" och sedan meddelande i rött "Meddelandet borttaget". Det dyker upp lite här och var på Familjeliv.

Jag har aldrig sett röd text någon annanstans på FL. Är det en moderator som går in och redigerar? Och varför signaturen "Okänd". Om det är moderator som ändrar, varför inte ta bort hela inlägget?

• Anonym (Eva)
    Fontana skrev 2024-01-27 13:24:32 följande:

Helt off topic, men vad är detta med inlägg från signturen "Okänd" och sedan meddelande i rött "Meddelandet borttaget". Det dyker upp lite här och var på Familjeliv.

Jag har aldrig sett röd text någon annanstans på FL. Är det en moderator som går in och redigerar? Och varför signaturen "Okänd". Om det är moderator som ändrar, varför inte ta bort hela inlägget?

Det är inlägg som plockats bort. Tror de vill synliggöra hur många oseriösa/taskiga inlägg som skrivs. 
  • Fontana

Ja, så är det nog. Det verkar rimligt.

On topic kan jag säga: Ring och prata med pastorsexpeditionen eller kyrkogårdsförvaltningen (om det finns en separat sådan). De är vana vid denna typ av frågor och kan oftast ge ett bra svar. Eller maila dem om du inte vill prata. Eller boka en tid med församlingens präst om du istället vill just prata. 

Det går oftast inte att göra urnnedsättningar när det är frost och tjäle i marken, sådant spelar också in.

• Anonym (blandade nötter)
    Fontana skrev 2024-01-27 13:24:32 följande:

1. För att det blir mindre förvirrat i upprörda trådar om det syns att inlägg tagits bort.

2. För att det blir mer förvirrat om man raderar numrerade inlägg helt tidigt i tråden, efterföljande inlägg numreras om och någon i debatten redan har hänvisat tillbaka till inlägg nr XX.

3. För att visa att moddarna gör saker eftersom ett vanligt gnäll är att det "knappt finns någon moderering av forumet".
Svar på tråden Hur lång tid tills de sprids i minneslund?