• Avril

    Att minnas sin barndom

    Jag är en man i 35:årsåldern. När jag tänker tillbaka på min barndom är det mest fragment. Enskilda, utspridda minnesbilder som inte hänger ihop. Har väldigt få minnen tillsammans med mina föräldrar. Av de minnen jag har är väldigt få positiva, men inte heller direkt negativa. Min bror upplever samma "minnesluckor". Jag har försökt prata med mina föräldrar om detta, en enkel fråga som "gick jag på dagis?" är omöjlig att svara på, även om jag själv har något enstaka minne från något dagis. Antingen vet de inte eller så ger de olika versioner (de är skilda sen flera år tillbaka). Det är oerhört frustrerande. 

    Jag tror att det normala är att ha någon slags känsla av kontinuitet när man minns tillbaka på sin barndom. Att det väcker något i en. Är det så? Kan man "känna" sin barndom? 

    På ett sätt upplever jag det som att kopplingen mellan då och nu inte finns.

  • Svar på tråden Att minnas sin barndom
  • Anonym (f)

    Det låter jättekonstigt. Är ni säkra på att de är era biologiska föräldrar?

  • Avril
    Anonym (f) skrev 2024-01-23 11:31:41 följande:

    Det låter jättekonstigt. Är ni säkra på att de är era biologiska föräldrar?


    Jepp.
  • Anonym (C)

    Minnen cementeras ofta genom att man pratar om det som varit. Jag har minnen från dagis, men med undantag för några små fragment så är det mesta sådant som vi i familjen ofta pratat om genom åren och saker som finns sparade på bild.

    Det verkar som att ni i er familj inte pratat så mycket om sådant. Kanske var det en jobbig period i dina föräldrars liv som de helst inte vill minnas?

  • Anonym (f)

    I min familj pratas det inget om något. Jag minns ändå min uppväxt som var extremt traumatisk. 

    Ofta säger man att språk och minnen från barndomen hör ihop, att man inte börjar minnas på ett medvetet plan förrän man har ett talat språk. Men det förklarar ju inte få minnen av en hel uppväxt.

    Jag minns saker från en extremt tidig ålder, vilket också passar ihop med språkteorin då jag började prata väldigt tidigt också. Mina minnen kan bitvis också vara fragment eller konstiga detaljer som jag minns, men minnena är många, jag har minnen  från varje år från 2 års ålder som jag kan kategorisera efter årtal.

  • Räkan77

    Finns det inga fotoalbum/lösa fotografier från när ni var barn? Det kan ju få en att minnas.

    De flesta kommer nog ihåg en hel del från sin barndom. Jag kommer ihåg väldigt mycket från lågstadiet och framåt. Har minnen även innan dess men de är mer otydliga.

    Att både du och din bror saknar minnen samtidigt som era föräldrar inte vill berätta något tyder på att något inte stod helt rätt till. Om jag var du skulle jag försöka få till en riktigt samtal med den av dina föräldrar som du tror du lättast kan prata med på djupet. Även om hen inte kan/vill ge detaljer så kommer det förhoppningsvis öka din förståelse för din barndom. 

  • Avril
    Räkan77 skrev 2024-01-23 11:54:14 följande:

    Finns det inga fotoalbum/lösa fotografier från när ni var barn? Det kan ju få en att minnas.

    De flesta kommer nog ihåg en hel del från sin barndom. Jag kommer ihåg väldigt mycket från lågstadiet och framåt. Har minnen även innan dess men de är mer otydliga.

    Att både du och din bror saknar minnen samtidigt som era föräldrar inte vill berätta något tyder på att något inte stod helt rätt till. Om jag var du skulle jag försöka få till en riktigt samtal med den av dina föräldrar som du tror du lättast kan prata med på djupet. Även om hen inte kan/vill ge detaljer så kommer det förhoppningsvis öka din förståelse för din barndom. 


    Fotoalbum finns från när jag och min bror var riktigt små. Efter tre fyra finns det inte jättemånga bilder. Finns någon gammal hemma-vhs som jag tittade på med min pappa en gång. Känns lite som att titta på vilket barn som helst som föddes i slutet av åttiotalet. Det väcker inget till liv.

    Jag tror inte att de inte vill berätta, jag tror mer att de faktiskt inte kan. Både min pappa och mamma är rätt speciella och har haft ganska svåra uppväxter. Båda har ett konstigt förhållande till verkligheten. Inte rena vanföreställningar men verkligen på gränsen ibland. Absolut att mycket inte stod rätt till.
  • Avril
    Anonym (C) skrev 2024-01-23 11:45:33 följande:

    Minnen cementeras ofta genom att man pratar om det som varit. Jag har minnen från dagis, men med undantag för några små fragment så är det mesta sådant som vi i familjen ofta pratat om genom åren och saker som finns sparade på bild.

    Det verkar som att ni i er familj inte pratat så mycket om sådant. Kanske var det en jobbig period i dina föräldrars liv som de helst inte vill minnas?


    Nej, det har inte varit så mycket dialog över huvud taget i min familj. Hela deras förhållande var rätt jobbigt.
  • Tink

    Minnen skapas genom upplevelser och upprepning: "kommer du ihåg den där gången?"

    Minnet verbaliseras, visualiseras och återlagras, varvid nya nervkopplingar skapas. Detta fenomen kallas för neuroplasticitet. Det är ungefär som att gå i en skog: går du en gång, så blir det bara enstaka fotspår som snart försvinner, men om du går fram och tillbaka upprepade gånger längs samma väg, så blir det till sist en tydlig stig som syns väldigt väl och som inte växer igen.

    Om du upplever en händelse och sedan aldrig mera pratar eller ens tänker igenom händelsen senare, så kommer minnet att försvinna och endast finnas kvar som en diffus känsla. Det är därför som obehagliga eller traumatiska minnen från barndomen tenderar att suddas ut eftersom det helt enkelt gör för ont att tänka på dem igen. 

    I ditt fall verkar det som att du har vuxit upp i en verbalt mycket fattig miljö, där ni i princip inte pratade om händelser eller återlevde dem via bilder eller andra medier. Det har fått dina minnen att endast inpräntas mycket svagt och som gör att du inte lika lätt hittar stigarna i skogen.

  • Avril
    Tink skrev 2024-01-23 13:14:25 följande:

    Minnen skapas genom upplevelser och upprepning: "kommer du ihåg den där gången?"

    Minnet verbaliseras, visualiseras och återlagras, varvid nya nervkopplingar skapas. Detta fenomen kallas för neuroplasticitet. Det är ungefär som att gå i en skog: går du en gång, så blir det bara enstaka fotspår som snart försvinner, men om du går fram och tillbaka upprepade gånger längs samma väg, så blir det till sist en tydlig stig som syns väldigt väl och som inte växer igen.

    Om du upplever en händelse och sedan aldrig mera pratar eller ens tänker igenom händelsen senare, så kommer minnet att försvinna och endast finnas kvar som en diffus känsla. Det är därför som obehagliga eller traumatiska minnen från barndomen tenderar att suddas ut eftersom det helt enkelt gör för ont att tänka på dem igen. 

    I ditt fall verkar det som att du har vuxit upp i en verbalt mycket fattig miljö, där ni i princip inte pratade om händelser eller återlevde dem via bilder eller andra medier. Det har fått dina minnen att endast inpräntas mycket svagt och som gör att du inte lika lätt hittar stigarna i skogen.


    Så i princip får jag bara acceptera att min barndom är ett suddigt töcken? 
  • Tink
    Avril skrev 2024-01-23 13:36:28 följande:
    Så i princip får jag bara acceptera att min barndom är ett suddigt töcken? 
    Nej, jag säger inte att du ska göra det ena eller det andra, jag förklarar bara hur det är.

    Om du verkligen vill gräva, så finns det tekniker du kan prova. Börja exempelvis med att rita en tidsaxel som du kopplar till ett biografi, där du beskriver dina minnen. Plotta ut dessa minnen på tidsaxeln.

    De sakerna som finns där men som du inte riktigt minns, kan du försöka fylla ut med de små fragmenten av information som du kan sopa upp från dina föräldrar, din bror eller kanske gamla kompisar eller varför inte lärare. Börja bygga upp en stomme så, och sedan försöka erinra dig om något som hände vid vissa tidpunkter. Skriv ner det och läs igenom det ofta.

    Ibland kan man plöstligt damma av något gammal spindelväv och något som du trodde var en dröm kanske visar sig vara ett minne. Anteckna och dela med dig av till din bror, han kanske kan komplettera med saker som du inte har.
  • Anonym (f)
    Avril skrev 2024-01-23 13:36:28 följande:
    Så i princip får jag bara acceptera att min barndom är ett suddigt töcken? 
    Var din uppväxt traumatisk så kan terapi med tidslinjer och behandling av trauma återskapa fler minnen och göra saker mer konkreta.
  • Avril
    Anonym (f) skrev 2024-01-23 14:21:32 följande:
    Var din uppväxt traumatisk så kan terapi med tidslinjer och behandling av trauma återskapa fler minnen och göra saker mer konkreta.
    Jag skulle inte beskriva den som traumatisk, mer fattig. 
  • Anonym (Bra uppväxt)
    Avril skrev 2024-01-23 11:22:38 följande:
    Att minnas sin barndom

    Jag är en man i 35:årsåldern. När jag tänker tillbaka på min barndom är det mest fragment. Enskilda, utspridda minnesbilder som inte hänger ihop. Har väldigt få minnen tillsammans med mina föräldrar. Av de minnen jag har är väldigt få positiva, men inte heller direkt negativa. Min bror upplever samma "minnesluckor". Jag har försökt prata med mina föräldrar om detta, en enkel fråga som "gick jag på dagis?" är omöjlig att svara på, även om jag själv har något enstaka minne från något dagis. Antingen vet de inte eller så ger de olika versioner (de är skilda sen flera år tillbaka). Det är oerhört frustrerande. 

    Jag tror att det normala är att ha någon slags känsla av kontinuitet när man minns tillbaka på sin barndom. Att det väcker något i en. Är det så? Kan man "känna" sin barndom? 

    På ett sätt upplever jag det som att kopplingen mellan då och nu inte finns.


    Jag har inga kontinuerliga minnen av min yngre barndom. Mer olika ögonblick som jag delvis har svårt att tidsbestämma. Sen vet jag var jag bodde, dagis, skola, större resor mm men vad som är faktiska minnen och vad som är berättat för mig är svårt att hålla isär.

    Mina syskon kommer ihåg andra saker, även om vi var med om samma saker.

    Tror detta är rätt normalt och inget jag bekymrar mig över. En skillnad är att mina föräldrar inte har några problem att berätta vad som har hänt. Sen har även de tappat lite årtal och kronolgin "Var vi i Danmark samma år som farfar dog eller var det året efter?"
  • Tukt

    Lite som Räkan77 är inne på i tråden, så måste minnen "vårdas". De finns liksom inte där. Man måste prata om dom, återuppleva dom och de miljöer man vistades i, bilder, dofter, förpackningar, diskussioner om hur det var. Allt för att komma i håg. Det mesta finns där och försvinner inte, men man måste locka fram det.

  • Anonym (Lustigt)

    Det jag finner märkligt är att era föräldrar antingen inte vet, eller ger helt olika versioner. Just det känns helskumt. Viss variation i hur någon upplever något är såklart naturligt, men så som jag uppfattar din text? Så låter det mer som att era föräldrar kan säga helt olika saker om vad som hänt, osv. 


    Annars är det egentligen inte konstigt att inte minnas sin barndom så tydligt. När våra hjärnor utvecklas vid en viss ålder, möbleras hela skiten om ärligt talat. I den processen tappar en del människor många av sina barndomsminnen. Andra gör det inte. Det är helt enkelt individuellt. Men vet man med sig att där funnits mycket ångest, depression, dålig anknytning, andra trauman under sin uppväxt. Så kan även sådant inverka, på hur mycket man minns. Då hjärnan kan välja att skydda oss, genom att stänga undan/förtränga händelser-eller perioder. 

    Själv minns jag inte mycket, och tyckte ett tag att detta var ett rejält problem. Men kom över det där tillslut, och har ändå format vissa gamla minnen-förnimmelser av händelser med hjälp av berättelser ifrån barndomen av mor-farföräldrar, mina föräldrar, syskon och fotografier. Min familj och släkt var duktiga på det, att ta många foton. 

  • Avril
    Anonym (Lustigt) skrev 2024-01-23 17:13:57 följande:

    Det jag finner märkligt är att era föräldrar antingen inte vet, eller ger helt olika versioner. Just det känns helskumt. Viss variation i hur någon upplever något är såklart naturligt, men så som jag uppfattar din text? Så låter det mer som att era föräldrar kan säga helt olika saker om vad som hänt, osv. 


    Annars är det egentligen inte konstigt att inte minnas sin barndom så tydligt. När våra hjärnor utvecklas vid en viss ålder, möbleras hela skiten om ärligt talat. I den processen tappar en del människor många av sina barndomsminnen. Andra gör det inte. Det är helt enkelt individuellt. Men vet man med sig att där funnits mycket ångest, depression, dålig anknytning, andra trauman under sin uppväxt. Så kan även sådant inverka, på hur mycket man minns. Då hjärnan kan välja att skydda oss, genom att stänga undan/förtränga händelser-eller perioder. 

    Själv minns jag inte mycket, och tyckte ett tag att detta var ett rejält problem. Men kom över det där tillslut, och har ändå format vissa gamla minnen-förnimmelser av händelser med hjälp av berättelser ifrån barndomen av mor-farföräldrar, mina föräldrar, syskon och fotografier. Min familj och släkt var duktiga på det, att ta många foton. 


    Som sagt, mina föräldrar har ett annorlunda förhållningssätt till verkligheten. Min mamma gör om händelser i den yttre världen för att det bättre ska passa hennes inre bild. Om jag tex jobbar som sjuksköterska så är jag i mammas huvud överläkare för det passar bättre med hur hon vill att jag ska vara. Obs, detta var bara ett exempel, jag jobbar inte som sjuksköterska. 

    Varför tyckte du det var ett problem och vad var det som gjorde att du inte mindes?
  • Anonym (Ylva)

    Ni har kanske varit med om trauma? jag minns väldigt mycket ända ned till dagisperioden. Allt från vad fröknarna hette, rutinerna med vilan . T.o.m. vilket godis vi barn fick vid familjedagar osv. (påsar med sega godisar med barbapappafigurerna på) finns nog inte idag, är 40 + nu. 


    såklart är alla olika med minnen men att du inte minns ens om du gick på dagis verkar ju rätt konstigt.
    kanske har du och din bror blockeringar som gör att ni inte minns

  • Avril
    Anonym (Ylva) skrev 2024-01-23 21:03:45 följande:

    Ni har kanske varit med om trauma? jag minns väldigt mycket ända ned till dagisperioden. Allt från vad fröknarna hette, rutinerna med vilan . T.o.m. vilket godis vi barn fick vid familjedagar osv. (påsar med sega godisar med barbapappafigurerna på) finns nog inte idag, är 40 + nu. 


    såklart är alla olika med minnen men att du inte minns ens om du gick på dagis verkar ju rätt konstigt.
    kanske har du och din bror blockeringar som gör att ni inte minns


    Mina föräldrar har definitivt haft jobbiga liv. Inget trauma under min uppväxt vad jag vet.

    Jag tycker det är konstigare att mina föräldrar inte vet. Mitt äldsta barn går på dagis, kändes stort och viktigt med att välja rätt dagis, inskolning, etc. 
  • Anonym (A)
    Tukt skrev 2024-01-23 16:35:36 följande:

    Lite som Räkan77 är inne på i tråden, så måste minnen "vårdas". De finns liksom inte där. Man måste prata om dom, återuppleva dom och de miljöer man vistades i, bilder, dofter, förpackningar, diskussioner om hur det var. Allt för att komma i håg. Det mesta finns där och försvinner inte, men man måste locka fram det.


    +1
Svar på tråden Att minnas sin barndom