• godisråtta

Öm i käken

Jag har haft tinnitus och som en svullnadskänsla i ena (högra) örat de senaste dagarna, en sköterska kollade dock in i örat och det såg normalt ut. 

Hursomhelst så har jag märkt att jag är väldigt öm i käken på samma sida, jag känner inte av det i vanliga fall men när jag bara trycker mot käken så märker jag att jag är öm och svullen där. Läste att käkproblem/värk ofta kan orsaka tinnitus så jag tänker om det hör ihop. Men jag har ingen aning vad det beror på.

Någon som vet varför man plötsligt kan få öm käke och även tinnitus på samma sida?

Får ju gå till VC igen om det inte blir bättre snart men ville bara kolla om någon vet vad det kan vara. 

• Svar på tråden Öm i käken
  • Anonym (MK)

Spänningar i käkarna och tandgnissling skulle jag gissa på rent spontant. Även att pressa med tungan mot tänderna under sömnen. Detta kan ge alla de symptomen du beskriver, inklusive tinnitus då hörselnerven kläms och irriteras.

Eventuellt kan bettskena hjälpa? Det kan en tandläkare hjälpa dig med.

• Fjäril kär

Skulle nog säga att kanske är det en tandläkare du behöver och inte vårdcentralen.   Att bita ihop och gnissla tänder på natten tex kan ge precis såna besvär du beskriver.   Även trasiga tänder/hål i tänderna kan ge ömhet i käke och svullnadskänsla, du kan ha en infektion.  Du måste inte ha tandvärk för det , man kan ha hål i tänderna ändå. 

Var det längesen du var hos tandläkaren?  Kan nog vara dags för undersökning. 

• godisråtta
    Fjäril kär skrev 2024-01-22 11:11:24 följande:

Skulle nog säga att kanske är det en tandläkare du behöver och inte vårdcentralen.   Att bita ihop och gnissla tänder på natten tex kan ge precis såna besvär du beskriver.   Även trasiga tänder/hål i tänderna kan ge ömhet i käke och svullnadskänsla, du kan ha en infektion.  Du måste inte ha tandvärk för det , man kan ha hål i tänderna ändå. 

Var det längesen du var hos tandläkaren?  Kan nog vara dags för undersökning. 

Ja okej då borde jag nog kontakta en tandläkare. Jag var hos tandläkaren senast i september så jag kanske kan ha utvecklat något sen dess? Som till exempel hål eller något alltså. 
  • Anonym (MK)
    godisråtta skrev 2024-01-22 11:18:55 följande:
    Ja okej då borde jag nog kontakta en tandläkare. Jag var hos tandläkaren senast i september så jag kanske kan ha utvecklat något sen dess? Som till exempel hål eller något alltså. 
    Förmodligen inte karies eller spricka, du hade haft andra besvär då. Men tandgnissling under natten är väldigt vanligt. Om du dessutom känner att tungan ibland är lite öm eller domnad eller att den har små upphöjningar vid spetsen, så är det också ett tecken på tungpressning. Det kan ha med stress att göra, men är ofta rent habituell, dvs en omedveten ovana.

Tinnitusen är inte farlig och den kommer att ge sig med tiden eftersom den inte orsakats av en hörselskada, men den kan i alla fall vara hemsk under en period, så din läkare kanske kan skriva ut något milt lugnande, typ hydroxizin (t ex Atarax), så att du kan sova.
  • godisråtta
    Anonym (MK) skrev 2024-01-22 11:45:04 följande:
    Förmodligen inte karies eller spricka, du hade haft andra besvär då. Men tandgnissling under natten är väldigt vanligt. Om du dessutom känner att tungan ibland är lite öm eller domnad eller att den har små upphöjningar vid spetsen, så är det också ett tecken på tungpressning. Det kan ha med stress att göra, men är ofta rent habituell, dvs en omedveten ovana.

Tinnitusen är inte farlig och den kommer att ge sig med tiden eftersom den inte orsakats av en hörselskada, men den kan i alla fall vara hemsk under en period, så din läkare kanske kan skriva ut något milt lugnande, typ hydroxizin (t ex Atarax), så att du kan sova.
    Tack så mycket för tipsen. Jag har faktiskt Tavegyl hemma eftersom jag hade någon konstig allergisk reaktion för ett tag sen, det kanske kan hjälpa med sömnen?
  • Anonym (MK)
    godisråtta skrev 2024-01-22 12:41:12 följande:
    Tack så mycket för tipsen. Jag har faktiskt Tavegyl hemma eftersom jag hade någon konstig allergisk reaktion för ett tag sen, det kanske kan hjälpa med sömnen?
    Jag vet inte vilken läkare som skrev ut Tavegyl till dig, men det är en ruskigt gammal allergimedicin som har väldigt jobbiga biverkningar i form av kraftig yrsel, trötthet och illamående. Själv skulle jag aldrig föreskriva denna till någon av någon som helst anledning. Jag tycker du ska slänga denna i återvinningen och säga till din behandlande läkare att skriva ut ett modernare preparat istället, det finns dussintals att välja emellan.
Svar på tråden Öm i käken