• granitmuppen

Har barn extra starka bakterier?

Hej!

Fick ett mail från förskolan där de vädjar att hålla barnen hemma när de är sjuka.

Nu tycker jag ju inte det alls är konstigt och vi följer och respekterar givetvis detta. 

Men anledningen som anges:
    "Barn har extra starka bakterier och smittan sprids som en löpeld bland andra barn och vuxna".

Finns något belägg för detta påstående? Jagtrodde att barn blir sjuka för att de inte har ett tillräckligt utvecklat immunförsvar. 

• Svar på tråden Har barn extra starka bakterier?
  • Anonym (Nini)

Nej barn har inte extra starka bakterier, barn blir mer sjuka dels pga immunförsvaret men också dels pga hur de interagerar med varandra, leker med samma leksaker, stoppar saker i munnen, suger på fingrarna etc.

(Hade barn haft extra starka bakterier hade de ju varit extra sjuka också men tex mina var ofta oförskämt pigga när de hade magsjuka medan en annan låg typ döende i soffan.)

• Anonym (mk)

Bakterier är som de är, de är varken starkare eller svagare än den sorten de tillhör. Men de menade nog att bakterierna förökar sig snabbare hos barn pga barnens naturligt svagare immunförsvar, och att det är större mängd partiklar per hostning eller nysning än hos vuxna.

• Anonym (H)

Starka bakterier är ett väldigt konstigt uttryck. De flesta vanliga sjukdomar som sprids på förskolor är ju virussjukdomar. 

Jag vet dock flera som upplevt det som att sjukdomar de fått från barn i sin omgivning ofta blir värre än sjukdomar de fått från vuxna. Kanske är det så att barn, som ännu inte har immunitet mot så många virus, ger ifrån sig fler viruspartiklar vilket gör att den som smittas blir sjukare.

Någon med mer kunskap om smittor får gärna rätta mig om min teori är fel! :)

• Anonym (P)

Små barn som får influensa för första gången, utsöndrar väldigt mycket virus. Jag vet inte om det gäller andra virussjukdomar också. Jag har inte hört att det gäller för bakterier. Jag gissar att förskolepersonalen kanske inte är epidemiologer.

• Anonym (mk)
    Anonym (P) skrev 2024-01-22 10:17:24 följande:

Små barn som får influensa för första gången, utsöndrar väldigt mycket virus. Jag vet inte om det gäller andra virussjukdomar också. Jag har inte hört att det gäller för bakterier. Jag gissar att förskolepersonalen kanske inte är epidemiologer.

Nej, det är nog en viss okunskap som ligger bakom texten. Huvudsyftet bör ändå framgå: låt snoriga och förkylda barn stanna hemma.
  • Anonym (Nini)

Att man får mer virus från barn är väl att man även är närmare dem.

Tex en vuxen som är sjuk håller sig undan, snyter sig själv, är själv på toaletten när man kräks, städar upp efter sig själv efteråt osv.

Ett barn som är sjukt är man nära, har det i famnen, är med det när det kräks, torkar snor, torkar spyor osv.

Inte konstigt att man får fler viruspartiklar från ett barn.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (H) skrev 2024-01-22 10:11:08 följande:

Starka bakterier är ett väldigt konstigt uttryck. De flesta vanliga sjukdomar som sprids på förskolor är ju virussjukdomar. 

Jag vet dock flera som upplevt det som att sjukdomar de fått från barn i sin omgivning ofta blir värre än sjukdomar de fått från vuxna. Kanske är det så att barn, som ännu inte har immunitet mot så många virus, ger ifrån sig fler viruspartiklar vilket gör att den som smittas blir sjukare.

Någon med mer kunskap om smittor får gärna rätta mig om min teori är fel! :)

Ja, något liknande sa en allmänläkare till mig, inte om virus men om streptokocker. Att små barn kan vara extrema smittbärare och smittspridare av streptokocker. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Nini) skrev 2024-01-22 10:20:53 följande:

Att man får mer virus från barn är väl att man även är närmare dem.

Tex en vuxen som är sjuk håller sig undan, snyter sig själv, är själv på toaletten när man kräks, städar upp efter sig själv efteråt osv.

Ett barn som är sjukt är man nära, har det i famnen, är med det när det kräks, torkar snor, torkar spyor osv.

Inte konstigt att man får fler viruspartiklar från ett barn.

Så är det också, men Folkhälsomyndigheten säger också att små barn som får influensa för första gången utsöndrar mycket virus. 
    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/ 
    Anonym (mk) skrev 2024-01-22 10:20:25 följande:
    Nej, det är nog en viss okunskap som ligger bakom texten. Huvudsyftet bör ändå framgå: låt snoriga och förkylda barn stanna hemma.
    Man bör ändå inte slänga sig med fakta man inte behärskar. Det ger ett allmänt okunnigt intryck. Hos oss krävde förskolan, under pandemin, att alla barnens kläder skulle tvättas efter varje dag på förskolan. Också rena byxor och koftan som barnet bara hade fem minuter innan det blev för varmt och den åkte ut i hallen. De hade absolut inga belägg för det och ingen jag pratade med gjorde som de sa. Man bör veta vad man talar om, innan man slänger ur sig saker. 
  • TvillingmammaVästgöte

Mycket som sprids bland barn beror på streptokocker. De kan ge tex halsfluss eller öroninflamnation. Eller sjärtfluss som verkar vara något nytt? Inget mina barn drabbades av i alla fall. 

Streptokocker kan i allvarliga fall ge scharlakansfeber eller till och med sepsis. Då kallas de för invasiva streptokocker och det är något som ökar kraftigt under 2023 och den ökningen fortsätter nu under 2024 enligt folkhälsomyndighetens. 

Jag hittar ingen statistik för hela 2023 men enligt SVT Halland 27 juli 2023 hade då under 2023 5 st barn under tio år avlidit av invasiva streptokocker. 

• Anonym (P)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-22 10:34:09 följande:

Mycket som sprids bland barn beror på streptokocker. De kan ge tex halsfluss eller öroninflamnation. Eller sjärtfluss som verkar vara något nytt? Inget mina barn drabbades av i alla fall. 

Streptokocker kan i allvarliga fall ge scharlakansfeber eller till och med sepsis. Då kallas de för invasiva streptokocker och det är något som ökar kraftigt under 2023 och den ökningen fortsätter nu under 2024 enligt folkhälsomyndighetens. 

Jag hittar ingen statistik för hela 2023 men enligt SVT Halland 27 juli 2023 hade då under 2023 5 st barn under tio år avlidit av invasiva streptokocker. 

Numera testar man barn för streptokocker. Min son hade feber och varierande förkylningssymptom i våras och då ville man utesluta just streptokocker. Hade testet varit positivt, hade man gett antibiotika utan att han hade särskilt ont i halsen eller öronen.

Förr testade man inte för streptokocker i samma utsträckning, eftersom man då skulle riskera att antibiotikabehandla en massa barn som inte behövde antibiotika. En läkare förklarade att om hon skulle sticka en pinne i halsen på alla mitt  äldsta barns förskolekompisar, skulle hon hitta en massa friska barn med streptokocker i halsen. 

Nu är läget, som du också redogör för, helt annat. Nu VILL man ge antibiotika till alla barn med streptokocker och någon typ av symptom. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (P) skrev 2024-01-22 10:40:07 följande:
    Numera testar man barn för streptokocker. Min son hade feber och varierande förkylningssymptom i våras och då ville man utesluta just streptokocker. Hade testet varit positivt, hade man gett antibiotika utan att han hade särskilt ont i halsen eller öronen.

Förr testade man inte för streptokocker i samma utsträckning, eftersom man då skulle riskera att antibiotikabehandla en massa barn som inte behövde antibiotika. En läkare förklarade att om hon skulle sticka en pinne i halsen på alla mitt  äldsta barns förskolekompisar, skulle hon hitta en massa friska barn med streptokocker i halsen. 

Nu är läget, som du också redogör för, helt annat. Nu VILL man ge antibiotika till alla barn med streptokocker och någon typ av symptom. 
    Ja, av någon anledning är streptokockerna just nu, sedan 2023, mycket aggressivare än tidigare. Man gissar att det kan bero på minskad motståndskraft pga isoleringen under pandemin, men man vet inte exakt vad det beror på. Men antalet invasiva infektioner har ökat kraftigt hos både barn och vuxna , det senaste året. 
Svar på tråden Har barn extra starka bakterier?