TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-22 10:34:09 följande:
Mycket som sprids bland barn beror på streptokocker. De kan ge tex halsfluss eller öroninflamnation. Eller sjärtfluss som verkar vara något nytt? Inget mina barn drabbades av i alla fall.
Streptokocker kan i allvarliga fall ge scharlakansfeber eller till och med sepsis. Då kallas de för invasiva streptokocker och det är något som ökar kraftigt under 2023 och den ökningen fortsätter nu under 2024 enligt folkhälsomyndighetens.
Jag hittar ingen statistik för hela 2023 men enligt SVT Halland 27 juli 2023 hade då under 2023 5 st barn under tio år avlidit av invasiva streptokocker.
Numera testar man barn för streptokocker. Min son hade feber och varierande förkylningssymptom i våras och då ville man utesluta just streptokocker. Hade testet varit positivt, hade man gett antibiotika utan att han hade särskilt ont i halsen eller öronen.
Förr testade man inte för streptokocker i samma utsträckning, eftersom man då skulle riskera att antibiotikabehandla en massa barn som inte behövde antibiotika. En läkare förklarade att om hon skulle sticka en pinne i halsen på alla mitt äldsta barns förskolekompisar, skulle hon hitta en massa friska barn med streptokocker i halsen.
Nu är läget, som du också redogör för, helt annat. Nu VILL man ge antibiotika till alla barn med streptokocker och någon typ av symptom.