-
Så min flickvän har nyligen fått veta att hennes medfödda sjukdom drastiskt förvärrats. Hon måste opereras inom den närmaste framtiden, annars har hon antagligen 2-3 år kvar...Hon var lugn första dagen efter beskedet, fick ett sammanbrott på kvällen/natten och var sen snarare hyper dagen därpå, för att sen rasa igen. Så har det hållit på.Nu ber hon mig lämna henne. Hon vill att jag ska "skydda mig själv mot vad som kan bli en sorg"... Jag sa emot, att jag aldrig kommer lämna henne. Då skrev hon "du sa att du gör allt jag ber om"... Jag försökte ringa, men hon svarade inte och har inte hört av henne sen igårkväll.Ska jag lyssna på det hon säger eller hålla mig fast? Vi har varit tillsammans ett år.
-
Svar på tråden Respektera eller hålla fast?
-
Nu har ni inte varit tillsammans så länge. Men tänker "sedan då". Om hon dör, hur skulle det kännas för dig att ha lämnat henne i det där ensam?
Hur skulle det vara att att fortsätta relationen om hon överlever, om du lämnat henne när hon riskerade att dö? Ingen bra förutsättning va?
Hon mår, av förklarliga skäl, inte speciellt bra. Då säger man saker, gör saker.
Jag tror ni båda behöver hjälp av en psykolog, terapeut och jobba med de där sakerna. Nu får vi ju hoppas att det inte går så illa, och att hon klarar sig. Men om inte, är det ju viktigt att den sista tiden får vara bra för er båda.
Så be sjukvården om hjälp även för den där personliga biten.
Lycka till! -
Du har försökt, precis som en bra partner ska göra, men hon vill inte släppa in dig och det måste du respektera, tyvärr. Vet att det är svårt, men du kan skriva ett sms om att du respekterar att hon behöver tid för sig själv men att du finns där sekunden hon behöver dig, att du väntar på att hon hör av sig och att du älskar henne väldigt mycket. Nånting sånt.
-
Fler?
-
Hon går igenom en stor livskris. Hon har förmodligen ångest och panik. Marken gungar under henne nu.
Hon vill förmodligen veta om du kommer palla att vara vid hennes sida genom detta som hon nu ska gå igenom. Om hon fortfarande är värd att älskas av dig.
Ett sätt att skydda sig från att bli sviken av den man älskar är då att vara den som först säger att det är bäst att göra slut.
Det mest troliga är att hon innerst inne vill att du förklarar att du älskar henne och kommer vara vid hennes sida vad som än händer. Det kommer du nog behöva säga flera gånger innan hon vågar lita på dig.