• Mrskos

    Vad är vuxet?

    Jag håller på med en undersökning som uppgift i skolan.

    Vad är vuxet? Vad anses vara vuxet och moget?

    Kan ni förklara. 

  • Svar på tråden Vad är vuxet?
  • McIris

    Att ta ansvar för sitt liv, sitt mående, sin ekonomi, sitt humör, sina rutiner. Även ansvar för sin omgivning. Att även gilla läget och inte vara allt för lust och impulsstyrd.

  • Anonym (S)

    Att ha kontroll över sitt humör och sina inre reaktioner.

  • Anonym (B)

    Att kunna ta ansvar och tänka och agera långsiktigt. 

  • Anonym (Där)
    Anonym (S) skrev 2024-01-21 09:06:59 följande:

    Att ha kontroll över sitt humör och sina inre reaktioner.


    Där har flera på FL en del att lära ;)

    OnT, så som redan sagts. Att kunna ta ansvar för sitt liv och sina handlingar. Inte vara för impulsstyrd och känslostyrd, utan kunna hålla det på en måttlig nivå. Att förstå att arbete har sin tid och lek/ vila sin tid. Att förstå att livet inte kan vara roligt jämt, att kunna leva med att livet i perioder kan vara tråkigt och händelselöst.

    Att leva som man lär, dvs inte säga åt andra att de bör leva och vara på ett sätt som man inte själv lever upp till.

  • Anonym (Ansvar)

    Att inte bara kräva och vilja ha, utan också se vad man kan bidra med.

    till sin familj
    till sina vänner
    i sitt arbetsliv
    till samhället i stort
    för att göra planeten vi bor på till ett bättre ställe snarare än ett sämre

    Många vuxna är fortfarande själviska och ego, men det är inte ett vuxet beteende enligt mig.

  • Anonym (B)
    Anonym (Ansvar) skrev 2024-01-21 09:47:34 följande:

    Att inte bara kräva och vilja ha, utan också se vad man kan bidra med.

    till sin familj
    till sina vänner
    i sitt arbetsliv
    till samhället i stort
    för att göra planeten vi bor på till ett bättre ställe snarare än ett sämre

    Många vuxna är fortfarande själviska och ego, men det är inte ett vuxet beteende enligt mig.


    Det där sista minns jag när jag insåg. Under tonåren fick man höra att man behövde lära sig att agera vuxet, att sen som vuxen kan man inte göra si eller så. Och så blev jag ung vuxen och upptäckte att många vuxna beter sig som småbarn ibland! Själv är jag numera jättevuxen men kan stundom komma på mig själv med rätt barnsligt beteende. 
  • Anonym (Ojdå)

    Så fina svar här var. Håller med er alla.
    Men vet ni vad som är vuxet enligt min "vän". Jo att man klär upp sig och går ut och äter. Det är vuxet.
    Även att man umgås med andra par. Det är vuxet och så vuxna människor gör. Hahaha Cool komiskt. Skulle ha visat henne alla svaren här.
    Samtidigt som detta så har hon noll ansvar. Bott hemma tills hon var 30 år. Mamma fick städa hennes rum och tvätta hennes kläder, laga mat och allt. Lönen brände hon på dyra parfymer dyrt märkes smink och fixa plastnaglar fransar ögonbryn och annat skit. "Vuxet"..... nu är hon sambo och har inte råd med alla hennes måsten hon måste göra varje månad så mannen får jobba extra.
    Patetiskt. Inget ansvar som vuxen alls. 
    Och ja hon är nu min föredetta vän

  • Tink

    Förmåga att ställa krav och att kunna säga nej är bland det svåraste att lära sig, tycker jag. Kan man det och dessutom vågar ta en konflikt rätt på med en överlägsen motståndare istället för att byta åsikt och sedan baktala, så har man svart bälte i att vara vuxen.

Svar på tråden Vad är vuxet?