• Alice70

Schema för Nattarbete

Hej på er!

Jag har en fråga till er som jobbar natt inom vår och omsorg och har fast schema...hur ser dom ut? Räknas söndag natt till helg eller går ni som haft ledig helg på ert pass på söndag kväll och känns det då ok? Ungefär...hur ser det ultimata nattschemat ut..är ju olika för olika människor såklart förstår jag ju...men i det stora hela? Är nyfiken på om det är detaljer man bör tänka på som man kanske inte tänker på som dagarbetare.

Har en grupp nattarbetare på 10 personal som är väldigt oense om sitt schema och dom vill att jag ska lägga ett förslag på ett fast schema till dom och då har jag självklart tagit till mig deras egna synpunkter såklart...men tänker om det finns andra tankar!

// Allis

• Svar på tråden Schema för Nattarbete
  • Dexter dot com

Jag jobbade mån/tis,fre/lör/sön,ons/tors och sen ledig 10 nätter eller mån/tis,lör/sön/mån, tors/fre för att vara ledig en natt varje helg. Båda alternativen är 64% om man har 10 timmarspass.

• rosesarewhite

Jag jobbar inte natt men de jag känner som jobbar natt har så att går du på söndag kväll så räknas det som måndag och inte helg eftersom passet täcker fler timmar på måndag än det täcker söndag. Helg blir alltså fredag kväll till lördag morgon (lördag) och lördag kväll till söndag morgon (söndag).

De jobbar heller helst heller inte fler än tre pass på rad.

• Anotherone
    rosesarewhite skrev 2024-01-20 09:28:36 följande:

Jag jobbar inte natt men de jag känner som jobbar natt har så att går du på söndag kväll så räknas det som måndag och inte helg eftersom passet täcker fler timmar på måndag än det täcker söndag. Helg blir alltså fredag kväll till lördag morgon (lördag) och lördag kväll till söndag morgon (söndag).

De jobbar heller helst heller inte fler än tre pass på rad.

Just så. Passets tillhördatum blir den kalenderdag där flest timmar hamnar. 
    Men man kan ju ändå utgå från "när man går på" beroende på när man lägger dygnsbryt mm.
    Till dig ts, har du någon annan liknande funktion inom verksamheten som har samma upplägg som du kan bolla med? Eller i grannkommunen? Det är ofta smart att samarbeta och nätverka för att inte folk ska sitta och uppfinna hjulet igen, det finns noll prestige i det.
    Har du hittat en modell som du tror på och som följer lagar och avtal så är det du som leder och fördelar arbetet, sen kan människor tycka vad de vill. Med risk för att göra sig osams med folk men man kanske kan ha en prövotid på x antal månader och sen utvärdera?
    Dessa 10 lär ju sinsemellan ha olika preferenser också, man kan inte pleasa alla. Är det tillåtet att byta pass med varandra så kanske det är en lösning, att man lägger schema och sen ger möjlighet för de 2-3 kollegor som önskar en annan förläggning att byta internt. 
Svar på tråden Schema för Nattarbete