Anonym (Orolig) skrev 2024-01-19 11:47:30 följande:
Polisanmäld för något jag inte gjort
Någon har sålt saker på fb under mitt namn. Saker som inte skickats. Jag fick veta det för att en arg man ringde och krävde pengar tillbaka och inte trodde mig när jag sa att det inte är jag som sålt... Han sa att han kommer anmäla mig för att det är många som skrivit samma sak.
Vad händer? Kommer polisen höra av sig? livrädd nu, ligger redan i vårdnadstvist... det här lär väl knappast se bra ut?
Detta skall bli lätt att bevisa att det inte är du, eftersom din bild är bara kopierad ifrån din riktiga FB-profil.
Håll dig lugn. u kan försöka leta rätt på inläggen som säljs under ditt namn och använder din profilbild.
Skriv i kommentarsfältet.
Ja, det kan troligtvis vara som så att polisen hör av sig till dig, men förklara din sits. Polisen har en bra teknikundersökning och kan se och granska + att polisen akn höra av sig till FB för en djupare granskning om sådan behov finns.
Så du kommer absolut kunna visa din oskuld, utan problem. Men det kan bli en process och du kan eventuellt hinna komma på förhör. Men mest troligt blir det ingen Tingsrättförhandling, eftersom om det är sant det du säger, kommer polisen hinna se att du är oskyldig.
Du skall också göra en anmälan mot den personen som använder din bild och namn.
Hör av dig till mannen som skrek på dig, skicka ett SMS och säg att du vill göra en anmälan för den personen som använder din profilbild och låtsas vara du.
Försök hålla dig lugn. Du kan inte bli dömd, om du nu är oskyldig, eftersom dettta är mycket enkelt att se att du är oskyldig. Med all teknikundersökning o.s.v, så är det super lätt att se att du är oskyldig.