Dyslexi? Svårt att knäcka läskoden?
Tvåbarnsmamma här!
Jag har en fundering angående min snart sexåriga dotter, yngsta barnet. Sonen på snart 10 år är mycket språkligt begåvad. Började läsa och skriva väldigt tidigt vid 4-5 års ålder. Vi tittade, och tränade på bokstäver samt ljudade bokstäverna, som sedan sattes ihop till ord och meningar. Han förstod det direkt och har alltid legat långt fram i sitt läsande. Likadant var det även för mig, min storasyster, min make...
Dottern, som har en välutvecklad finmotorik, ritar detaljrikt och har livlig fantasi. Välutvecklat språk (talat språk), bra ordförråd. Hon har inte greppat det där med läsningen än. Kan bokstäverna (alla versaler, några gemener). Enstaka kortare ord kan hon ljuda sig till, men det där med läsning och skrivandet går otroligt långsamt.
Vi lägger ingen press på henne. Vi läser väldigt mycket hemma. Försöker träna på enkla ord, har köpt "jag lär mig läsa/skriva"-böcker, men hon verkar inte greppa det där med läsning/skrivning än.
Hon börjar skolan till hösten och jag undrar om det är någon förälder som känner igen sig?
Man kanske har varit bortskämd med att läsningen gått så lätt för sonen. Samma för mig själv och närmaste släkten.
Kan det vara dyslexi? Samtidigt så verkar barn med dyslexi ha svårt med finmotorik och att rita detaljrikt. Något som inte stämmer för dottern..
Kanske jag bara är onödigt orolig.
Vad tror ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-18 23:20
Glömde tillägga att jag även läst att dyslektiker även verkar uppvisa tecken på att de har ett litet ordförråd, vilket inte heller stämmer överens med dottern.. Språket har varit välutvecklat från start och vi fick höra från BVC redan tidigt att hon låg över medel när det kom till att formulera flerordsmeningar etc.