• Anonym (K)

Avvikande ctg

Hej, 

Kort bakgrund, på grund av tidugare dålig tillväxt på bebis så var jag på ultraljud v32 då låg jag på +5%. Senaste dagarna upplever jag minskade fosterrörelser och sökte vård. Första ctg var lite avvikande och därav fick jag idag komma på tillväxtultraljud och flödesmätnig. Allt såg ok ut men bebisen hade minskad i vikt (mer än vad som anses normalt) därav tog de ctg igen. Under ctg så dippade pulsen till 60 under 2 minuter. Fick därför ligga i 40 min till. Det visade på normalt ctg. Så fick därför går hem igen och tillbaka om en vecka för ny flödesmätning, 

Nu till min fråga, någon som gjort ctg och också varit med om varit med om att pulsen dippar så länge? Menar inte under förlossning utan vid kontroller. Jag är i vecka 34 +3 nu.

• Svar på tråden Avvikande ctg
  • Anonym (Elsa)

Vad sa läkaren? Har inte varit med om precis det men hade en dipp under en kontroll i vecka 25. 

• Anonym (K)

Ok, menar du att du gjorde ctg i vecka 25 och att pulsen dippade under en lite längre tid? Gick allt bra resten av graviditeten? 

Läkaren konsulterade också en äldre erfaren kollega. Det är svårt att veta vad det beror på men det kan vara bästa bara en tillfällighet. Men samtidigt blir jag lite orolig eftersom det är flera parametrar som dåliga fosterrörelser, kurvan som dippat mer än normalt samt att första ctg tydde på att barnet var lite ?slö?. 

• Saffran2337

Min mellan dippade så under en kontroll. Det tillsammans med dåliga fosterrörelser och tillväxthämmad ledde till ett urakutsnitt. 

men min bebis bedömdes nog som mycket sjukare än din från start. Redan när jag kom in på morgonen för minskade fosterrörelser så fick jag veta att han skulle behöva komma ut tidigare och att jag troligen inte skulle få komma hem utan. Att bebisen var ute.

Jag var då i v33+2

• Anonym (Otäckt)

Jag tycker du ska åka tillbaka om du är orolig <3 

Svar på tråden Avvikande ctg