• Tusenskona1

    Bebis inte nöjd när vaken

    Min bebis är 8 veckor. Hon somnar endast om hon ligger på mig och ammas. Jag sover sittandes med henne och får till en okej sömn så under de flesta nätter. Dock tär det på mig att hon alltid är på mig dygnet runt, när hon ammar och sover är hon nöjd. Ibland kan hon sitta en kort stund i babysitter eller ligga i babygymmet men inte alltid och bara korta stunder. Hon är annars ofta missnöjd, inte alltid så hon gallskriker men det är för att jag ofta ger bröstet när hon börjar bli småledsen, annars eskalerat gråten till hysterisk. Jag skulle vilja kunna ligga med henne i sängen och mysa eller sitta i soffan och mysa utan att amma eller ha en gråtande bebis men hon tycks inte tycka om det alls. Är det någon som känner igen sig i detta? 
    Försöker hålla vakenfönster på en timme och stimulera på olika sätt men det är svårt när hon inte är nöjd, samtidigt som hon inte vill somna om och ibland somnar om och sover typ 10 minuter sen vaken igen och missnöjd. Någon som har lite pepp eller tips?

  • Svar på tråden Bebis inte nöjd när vaken
  • Anonym (Igenkänning)

    Jag har ett pepp och det är att bebisar ständigt förändras. Det kommer inte alltid vara såhär. 


    En bra grej kan vara att skriva kortfattad dagbok. Det kan hjälpa en att få lite tidsperspektiv. 


    Hur som helst är du långt ifrån ensam om att ha en närhetstörstande bebis. Jag minns att det kändes som att min bebis på sätt och vis inte var helt född än, för vi satt fortfarande ihop så mycket - hud mot hud för det mesta och hon levde fortfarande helt av mig. 


    Bärsjal är mitt hetaste tips. Vi lärde oss att lägga oss på sängen och lirka ut barnet ur sjalen utan att hon vaknade. Då kunde hon sova ett litet tag där och sedan liggammas till sömns när hon vaknade.

  • Anonym (Igenkänning)

    Och så funderar jag över reflux om ditt barn vaknar snabbt efter att hon lagts ner och gråter i liggande position öht. 

  • Tusenskona1
    Tow2Mater skrev 2024-01-18 18:27:25 följande:

    Hur funkar det för pappan? Lika missnöjd bebis då?


    Hon kan vara korta stunder hos pappa när han går runt och vaggar henne, men efter ett tag börjar hon oftast gråta. en gång har hon somnat i hans armar och han har kunnat sätta sig i soffan och hon då fortsatt sova istället för att vakna.
  • Tusenskona1

    Jag har funderat på reflux men hon spyr sällan vilket jag förstått det som är symtom på det. Dock spänner hon många gånger kroppen efter hon ätit, liksom lutar huvudet bakåt, svankar och lyfter benen uppåt. 


    Bärsjal använder vi, ibland går det inte alls och ibland somnar hon i den. när hon vaknar så börjar hon dock tokskrika från 0 till 100. 


    Jag ska testa skriva dagbok, det var ett bra tips. Så kanske jag kan ta med till BVC. 

  • MsM84

    Mitt bästa tips är att fokusera på sömnen. De är oftast mycket gladare om de sover tillräckligt. Du säger att du försöker stimulera när hon är vaken, vad gör du då? Hon kan lika gärna bli överstimulerad vilket lätt händer när de är så små. Sover bebis i vagn, bil, i famnen? Om de vaknar är det ofta omöjligt att få dem att somna om, gäller att få dem att somna om innan de hunnit vakna till. Första sovstunden på dagen kan sätta tonen på hela dagen.

  • Tusenskona1
    MsM84 skrev 2024-01-18 19:03:42 följande:

    Mitt bästa tips är att fokusera på sömnen. De är oftast mycket gladare om de sover tillräckligt. Du säger att du försöker stimulera när hon är vaken, vad gör du då? Hon kan lika gärna bli överstimulerad vilket lätt händer när de är så små. Sover bebis i vagn, bil, i famnen? Om de vaknar är det ofta omöjligt att få dem att somna om, gäller att få dem att somna om innan de hunnit vakna till. Första sovstunden på dagen kan sätta tonen på hela dagen.


    Försöker stimulera genom att prata med henne, olika ansiktsuttryck, nackträning och följa föremål med blicken, hon får ligga lite i gymmet. 
    vagnen sover hon ibland så länge jag rullar den, men har varit väldigt kallt hos oss så vi har inte kommit ut på jättelånga promenader. Bilen kan hon ibland sova men lika gärna gallskrika. Famnen somnar hon typ aldrig i förutom när hon ammas. Så det är svårt att styra sömnen.
  • MeEmmA

    Jag har också en bebis som blir 8 veckor på tisdag, har varit precis likadan. Troligtvis berodde det på hans magproblem, har de ont i magen så vill de ofta vara nära och amma mer. Nu har jag själv uteslutit mjölkprotein i 5 veckor och gett Sempers magdroppar, det vände då för knappt två veckor sedan. Sköterskan på BVC sa att det tar ca 4 veckor innan det ger resultat. 


    Nu äter han, släpper bröstet när han är mätt, mycket gladare och är Helt okej med att jsg Lägger ner honom stundtals. Det hysteriska skrikandet är borta och det märks att han mår mycket bättre. 


     

  • Tusenskona1
    MeEmmA skrev 2024-01-18 23:00:13 följande:

    Jag har också en bebis som blir 8 veckor på tisdag, har varit precis likadan. Troligtvis berodde det på hans magproblem, har de ont i magen så vill de ofta vara nära och amma mer. Nu har jag själv uteslutit mjölkprotein i 5 veckor och gett Sempers magdroppar, det vände då för knappt två veckor sedan. Sköterskan på BVC sa att det tar ca 4 veckor innan det ger resultat. 


    Nu äter han, släpper bröstet när han är mätt, mycket gladare och är Helt okej med att jsg Lägger ner honom stundtals. Det hysteriska skrikandet är borta och det märks att han mår mycket bättre. 


     


    Jag har också tänkt på magproblem men på BVC säger de inget speciellt om det mer än att vi ger magdroppar, men vet inte om jag upplever att de ger någon skillnad och vi har haft de några veckor nu. Hade din bebis några mer symtom än gråtig/orolig för att du skulle utesluta mjölkprotein? Vad innebär det att utesluta det, innebär det förutom mjölk, yoghurt mm att man också ska utesluta smör och ost mm? 
  • Anonym (I)

    Har en 7 veckors som också är väldigt närhetstörstande. Just nu sover han i mitt knä med huvudet inborrat i min mage.😊
    Han sover på mig, eller nära, ofta med ansiktet i min armhåla.😅 Oftast vaknar han 10 min efter jag lagt bort honom, men på mig kan han sova 2-3 timmar..
    Bärsjal som nämnts är ju bra.
    Här funkar även babyskyddet, har nån dag satt honom i det och gungat till sömns, borde haft en korg hängande i taket han kunde sova i.😊

    Häromdagen testade jag att svepa in honom i en filt, som en liten burrito, sen lade jag ner honom och han somnade av sig själv liggandes där. Sov i en timme. Även idag funkade det. Så det kan ju vara värt att testa. På BVC sa de att det funkar på många barn, man ska bara tänka på att lossa lite på filten efter en stund så de kan röra sig.

  • MeEmmA
    Tusenskona1 skrev 2024-01-19 08:55:20 följande:
    Jag har också tänkt på magproblem men på BVC säger de inget speciellt om det mer än att vi ger magdroppar, men vet inte om jag upplever att de ger någon skillnad och vi har haft de några veckor nu. Hade din bebis några mer symtom än gråtig/orolig för att du skulle utesluta mjölkprotein? Vad innebär det att utesluta det, innebär det förutom mjölk, yoghurt mm att man också ska utesluta smör och ost mm? 

    Han hade svårt för att bajsa, magen var spänd och gasig. Ett syskon hade mjölkproteinallergi när han var liten och jag mår bättre utan mjölkprodukter också. 


    det är allt med mjölkprotein i, det vill säga alla sorters mjölkprodukter samt att läsa alla innehållsförteckningar och undviks allt med mjölk. Set är viktigt se till så att man får i sig tillräckligt med kalcium, vilket inte är några problem om man väljer tex havremjölk till gröten eller kaffet. Finns gott om mjölkfria produkter och det tar ingen skada att testa. 

Svar på tråden Bebis inte nöjd när vaken