• TheSwedishKiwi

Vill vara mer än förälder

Jag fick en underbar dotter för ca 1,5 år sedan, efter att ha gått igenom IVF. Hon är mitt allt och jag älskar henne till månen och tillbaka. MEN, jag har på senaste tiden känt att jag i princip förlorat mig själv. Hon får all min uppmärksamhet och går före allt. Hon är otroligt mammig så det faller sig att jag får ta ett större ansvar än pappan, trots att vi bor tillsammans. Innan vi skaffade barn var jag förberedd på att det skulle bli en stor omställning, men jag tror inte jag var riktigt beredd på att all min egentid och kvalitetstiden med min sambo skulle försvinna. Det kan vara värt att nämna att vi inte har någon familj i närheten som kan hjälpa med att vara barnvakt eller liknande. Jag har funderat på att anlita en barnvakt då och då, men något i mig tar emot och jag skäms på ett sätt att jag skulle vilja "lämna bort" min egen dotter till en "främling" för att gå ut på en dejt med min sambo.

Är det rimligt att jag känner så här? Är det jag som måste inse att jag inte kommer kunna göra de saker som vi gjort innan? Ni som kanske känt som jag, hur har ni löst det?

• Svar på tråden Vill vara mer än förälder
  • Ida83

Jag har en liten som tar nästan all vaken tid förutom när jag jobbar. Det är jättejobbigt att nästan aldrig ha egentid, men såklart underbart med barn och att vara förälder. Vi har heller ingen som kan vara barnvakt, vilket hade varit skönt någon gång ibland. Samtidigt vet vi hur snabbt den här intensiva tiden är förbi då vi har större barn. 

Jag tycker absolut att du kan ta hjälp av barnvakt om det funkar, men du behöver inte ställa in dig på att inte kunna göra det du har gjort innan. I alla fall i det långa loppet. Vips så har de blivit större och blir mer och mer självständiga och du får helt andra möjligheter att göra det du vill själv. 

Svar på tråden Vill vara mer än förälder