• Anonym (Blåklocka)

Säga upp sig utan nytt jobb

För ett par år sedan gick jag in i väggen. Min utmattning berodde till stor del, men inte enbart, på jobbet. Jag är den typiska ambitiösa, engagerade överpresteraren, som samtidigt är underbetald och ställer upp väldigt mycket mer än vad jag får tillbaka för.

Jag kom så sakteliga tillbaka till jobbet, men efter sjukskrivningen var något förändrat. Jag klarade jobbet - men det kändes inte längre särskilt kul eller meningsfullt, och det var svårt att få andra att acceptera att jag inte skulle vara som jag "alltid" varit. Dessutom fanns många av de saker som gjorde att jag gick in i väggen fortfarande kvar.
    Jag fick möjlighet att prova på ett annat jobb i samma bransch, i en annan del av Sverige. Lyckades få tjänstledigt i ett halvår, lika länge som provanställningen på nya jobbet. Sista tiden på gamla jobbet kände jag mig väldigt utanför. Jag tror att de var sura för att jag skulle sluta, för jag blev inte medbjuden på gemensamma luncher, folk fnös åt mina idéer som tidigare varit väldigt respekterade, etc.
    Tyvärr blev inte nya jobbet så lyckat. Trivdes bra med kollegor och så men organisationen var dålig, min chef väldigt frånvarande och det var väldigt otydligt vad jag egentligen skulle göra. En stressig och ostrukturerad miljö där jag fick en mycket hög arbetsbörda. När jag började ifrågasätta och ställa krav på tydlighet från ledningen och ordningen från ledningen fick jag inte vara kvar...
    Nu står jag mellan att snart gå tillbaka till mitt gamla jobb, eller att säga upp mig och göra något annat. Det känns fruktansvärt motigt att gå tillbaka till samma ställe som jag blev sjuk på och som jag valt att lämna. Men det känns ungefär lika illa att bli arbetslös på obestämd tid, även om jag skulle klara mig ekonomiskt. Är rädd att bli "förslappad" och hamna längre och längre från arbetsmarknaden.

Vad skulle ni ha gjort?
  • Svar på tråden Säga upp sig utan nytt jobb
  • Anonym (Svårt)

Att stå utanför arbetsmarknaden gör det betydligt svårare att komma tillbaka. Särskilt om man redan har luckor i cv:t. Har du ekonomi för att klara dig utan a-kassa ett tag?

• Anonym (Blåklocka)
    Anonym (Svårt) skrev 2024-01-16 15:22:18 följande:

Att stå utanför arbetsmarknaden gör det betydligt svårare att komma tillbaka. Särskilt om man redan har luckor i cv:t. Har du ekonomi för att klara dig utan a-kassa ett tag?

Ja, jag har gott om pengar sparat för att kunna leva utan a-kassa ett tag. Det är mer stressen i att vara arbetslös, tror jag. Tristessen, knäcken för självkänslan etc. Och att det ska bli svårare och svårare att få ett nytt jobb.

Samtidigt är jag rädd att det ska bli en ännu större ohälsofaktor att komma tillbaka till en plats där jag blev sjuk och dessutom illa behandlad på slutet.
    Förut pendlade jag långt varje dag och det kommer jag aldrig orka eller ha råd med igen, så ska jag jobba där igen får jag flytta nära jobbet. Då kommer jag ännu längre ifrån min partner, som jag vill flytta ihop med. Men det är svårt innan jag har ett jobb eller studier som går att förena med hopflytt.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Blåklocka) skrev 2024-01-16 15:59:41 följande:
    Ja, jag har gott om pengar sparat för att kunna leva utan a-kassa ett tag. Det är mer stressen i att vara arbetslös, tror jag. Tristessen, knäcken för självkänslan etc. Och att det ska bli svårare och svårare att få ett nytt jobb.

Samtidigt är jag rädd att det ska bli en ännu större ohälsofaktor att komma tillbaka till en plats där jag blev sjuk och dessutom illa behandlad på slutet.
    Förut pendlade jag långt varje dag och det kommer jag aldrig orka eller ha råd med igen, så ska jag jobba där igen får jag flytta nära jobbet. Då kommer jag ännu längre ifrån min partner, som jag vill flytta ihop med. Men det är svårt innan jag har ett jobb eller studier som går att förena med hopflytt.
    Va bra! Då blir du ju genast mycket friare.

Vad skulle behöva förändras för att du skulle trivas bättre/inte riskera hälsan på lång sikt på jobbet? Är du relativt attraktiv på arbetsmarknaden?
  • Anonym (Fia)

Det är oerhört mycket svårare att hitta ett nytt jobb om du inte redan har ett, redan 1-2 månader gör det svårare. Att du dessutom har en tidigare utbrändhet och sjukskrivning gör dig ju tyvärr inte attraktivare. 

Om du inte hör till en bransch och med kompetens att det väldigt lätt att få ett nytt jobb är det verkligen inte att rekommendera särskilt med tanke på ökande arbetslöshet. 

Däremot ska du naturligtvis inte vara kvar längre än nödvändigt, sätt igång och sök nytt direkt. Antingen går det ganska fort att hitta något nytt, eller så gör det inte det och går det inte fort hade det varit ännu mer problematiskt att säga upp sig utan att redan ha ett nytt. 

Har du pengar sparat som du nämner kanske det dock är en idé att hyra en övernattningslägenhet så att du inte behöver flytta eller pendla långt dagligen igen. Det är betydligt bättre investerade pengar än att lägga dem på att vara arbetslös och få svårare att få ett nytt arbete. 

• Anonym (samma sits)

Jag är lite i samma sits som dig TS.
    Jag kommer att sluta på mitt jobb utan att ha ett nytt. Mitt jobb är så illa att min kropp tar skada fysiskt och det går bara inte längre.

Hälsan är viktigare

• Anonym (jag)

Jag blev utmattad för ca 4 år sedan och sa efter en lång sjukskrivning upp mig. Gick på akassa i två år med jobb däremellan och lyckades sedan få ett nytt jobb som passar mig bättre.

Det var jobbigt i slutet att vara arbetslös även om jag behövde de där åren för att läka ihop. Hälsan är viktigare tycker jag. Det är så otroligt hemskt att vara utmattad. Hellre ta ett lägre betalt/ enklare/lugnare/mer passande jobb (om det finns) än slita ut sig på något där man inte trivs. 

Svar på tråden Säga upp sig utan nytt jobb