• yny

    Kolik? Någon med erfarenhet och tips?

    Min son är snart 4 veckor och har haft problem med magen sen min mjölk började rinna till. Han helammas. Känns som att han har bra tag när han ammar, äter allt mellan 1-4h intervaller. Har gått upp bra i vikt, kissar och bajsar som han ska. 

    Han har dock så otroligt mycket problem med magen och det blir bara värre och värre. Han skriker och gråter väldigt mycket, igår var han i princip otröstlig på dagen. Nu har det börjat påverka hans sömn också, så att han vaknar "i förtid" pga ont i magen, och även amningen till viss del få han får ont i magen och släpper då taget och gråter och vill inte amma mer. Han känns sällan som en nöjd och glad bebis. 

    Magmassage, benrörelser ("cykla" tex) och pysventil kan funka tillfälligt men problemet kommer oftast tillbaka snabbt igen. 

    Jag får snart panik - BAD kan vi göra?!
    Utesluta mjölkprotein? Jag är vegetarian (eller ja, halvt, äter fisk) hur ska man tänka med kosten då om jag utesluter ett av mina grundprotein? 

    Eller bara dela med er av erfarenheter - stöd - pepp - andra tips. Det är så otroligt jobbigt just nu. 

    Mvh desperat förstagångsmamma

  • Svar på tråden Kolik? Någon med erfarenhet och tips?
  • Anonym (S)

    Prata med BVC.

    Kan ju vara kolik men kan ju också vara saker du äter. 
    Äter du mycket gasbildande föda? Kål, lök bönor? Choklad kan också ge magbesvär...

    Skriv ner allt du äter inför ett samtal med BVC.
    Vi köpte droppar på apoteket till vår äldsta som hade problem med magen...

    Förstår att det känns tufft.
    Men det kommer mest troligtvis lägga sig...

  • Agda90

    Min förstfödda var likadan. Vad vi led, både hon, jag och pappan!
    SÅ många sömnlösa nätter! Vi testade många olika saker men hittade inget svar. Flera år senare snubblade jag över en tråd om just samma problem. Då hade en av mammorna där hittat boven i d-dropparna!

    Hade jag fått göra om hela resan med min förstfödda idag så hade jag tagit bort d-dropparna ett par veckor och sedan testat igen. Alternativt testat ett annat märke - för det finns andra tillverkare!

    Ett annat alternativ kan vara något som du äter som ger magknip. Om det är enkelt kan det kan vara mjölkproteinet. Testa att föra en matdagbok och sedan utesluta vissa livsmedel. Om du väljer att avstå mjölkprotein två veckor eller vitlök eller vad du kan komma på som skulle kunna ge din bebis magknip så kommer du inte att lida någon brist själv och för det behöver man inte gå till dietist för. Men skulle du hitta något som stör din bebis mage och välja att på lång sikt utesluta livsmedel så kan det vara vettigt att ta kontakt med dietist om du själv inte har tillräckligt med kunskap på området. 

    Ett annat tips är tigergreppet. Det gjorde att trycket lättade på vår bebis när hon mådde som sämst och hon kunde "gasa på". 
    Man lägger bebisen på underarmen med huvudet mot armvecket (bebisens huvud vänds ju utåt då) man har hela underarmen på bebisens mage och handen upp runt rumpan. Automatisk magmassage!
    Min man fick extra fina armar för han spenderade timmar med vår bebis på armarna så där när hon mådde dåligt och hon älskade att "hänga" där. 

  • blomman 2

    Detta tips fick jag av en chilensk kvinna när man n dotter hade ont i magen//
    Funkade bra att med att  få ut gaserna?
    Hittade detta som är det recept som jag fick,hoppas att det hjälper!

    Hur som helst så finns det ett te som kan hjälpa.
     Mamma jobbade på amningsmottagningen ett tag och där gav de ut detta recept till mammor som hade barn med kolik. Dessa mammor ringde sedan tillbaka och tackade för receptet. Jag gav även ut detta recept till en mamma som skrev till mig på Instagram för någon månad sedan och även hon skrev tillbaka sen och sa att det hjälpte.


    Därför tänkte jag dela med mig av receptet och tillvägagångssättet till er nu.


    Ni behöver:


    Anis (hela frön)


    Fänkålsfrön


    Kummin (hela frön)


    Dessa köper ni i fröpåsar i en vanlig livsmedelsbutik. Blanda dessa i en skål när ni är hemma. Se till så att grammen är ungefär lika mellan de olika fröna. 


    Gör så här:


    Koka upp 2,5 dl vatten. Häll i en tesked av fröblandningen i vattnet. Med andra ord 1 tsk / 2,5 dl vatten. Låt detta dra tills teet är rumsvarmt. Sila sedan bort alla frön och häll upp i en tekopp. Låt det stå framme i köket. Varje morgon häller man ut det gamla teet och gör nytt te.

  • Agda90
    blomman 2 skrev 2024-01-16 18:33:43 följande:

    Detta tips fick jag av en chilensk kvinna när man n dotter hade ont i magen//
    Funkade bra att med att  få ut gaserna?
    Hittade detta som är det recept som jag fick,hoppas att det hjälper!

    Hur som helst så finns det ett te som kan hjälpa. Mamma jobbade på amningsmottagningen ett tag och där gav de ut detta recept till mammor som hade barn med kolik. Dessa mammor ringde sedan tillbaka och tackade för receptet. Jag gav även ut detta recept till en mamma som skrev till mig på Instagram för någon månad sedan och även hon skrev tillbaka sen och sa att det hjälpte.


    Därför tänkte jag dela med mig av receptet och tillvägagångssättet till er nu.


    Ni behöver:


    Anis (hela frön)


    Fänkålsfrön


    Kummin (hela frön)


    Dessa köper ni i fröpåsar i en vanlig livsmedelsbutik. Blanda dessa i en skål när ni är hemma. Se till så att grammen är ungefär lika mellan de olika fröna. 


    Gör så här:


    Koka upp 2,5 dl vatten. Häll i en tesked av fröblandningen i vattnet. Med andra ord 1 tsk / 2,5 dl vatten. Låt detta dra tills teet är rumsvarmt. Sila sedan bort alla frön och häll upp i en tekopp. Låt det stå framme i köket. Varje morgon häller man ut det gamla teet och gör nytt te.


    Det är samma recept som när man vill att kroppen ska tillverka mer mjölk. Användes på kor förr i tiden.
  • Anonym (A)

    En kompis till mig gick på akupunktur med sin son som hade kolik. Det hjälpte.

  • blomman 2
    Agda90 skrev 2024-01-17 11:02:54 följande:
    Det är samma recept som när man vill att kroppen ska tillverka mer mjölk. Användes på kor förr i tiden.
    Åh,vad coolt ☺️
Svar på tråden Kolik? Någon med erfarenhet och tips?