• SagaLee

Hjälp!! Dubbelsyn efter botox!

Hej. 
    Den 30 november fick jag botoxinjektioner i pannan och mellan ögonbrynen dvs ?arga rynkan?
    Mellan den 18-20 december börjar jag få synrubbningar, ett dubbelseende. Ena ögat känns ?fruset? och stelt. 
    Optikern blir väldigt fundersam, det är tydligen inte jättevanligt att man börjar skela vid 35.
    Hjärnrtg görs - den ser bra ut 
    Träffar läkare och tar prover. Allt ser bra ut. ska få komma till ögonläkare snart hoppas jag. Optikern har beställt glasögon med prismor i. 

En läkare har en teori om att botoxen migrerade från ?arga rynkan? till en ögonmuskel och paralyserade den. 
    jag mår jättedåligt över allt detta, känns som att jag kommer se dubbelt jämt. Börjar kännas hopplöst.  Det jag undrar är; är det någon här som har haft den här kompliktionen eller känner till den? Jag har bara hittat amerikanska artiklar om det, nästan inget om att detta hänt i Sverige. Snälla är det någon som kan lugna mig? 🙏🏼 

• Svar på tråden Hjälp!! Dubbelsyn efter botox!
  • välbärgad man i mina bästa år

Jag beklagar det inträffade men som det heter... man lär så länge man lever...

Får jag vara så nyfiken och ställa frågan varför du trycker in BOTOX i kroppen??? Har du aldrig hört talas om att läkare och experter AVRÅDER från BOTOX???

• Anonym (oiiia)

en googling:

Synrubbningar ? att man kan se dubbelt. Störning av ögonrörelserna. Detta är en mindre vanlig biverkan.
  • Anonym (biologen)

Det är vad jag kan läsa mig till en temporär biverkan av botox så det kommer att gå över, men det tar troligen ungefär lika lång tid som det i övrigt tar att bryta ner injektionen.

När skulle du tagit nästa om du hade fortsatt?

• SagaLee

Hej, och tack för svar.
    Jag har bara gjort detta ingrepp 2gg, för att inte kisa samt kring ögonbrynen. Fick erbjudande om en påfyllnadsdos men avstod för jag tyckte det räckte. jag vill inte vara helt orörlig. Dock mellan ögonbrynen är jag nästan orörlig nu, på höger öga ?det skelande ögat? har ögonlocket hasat ner lite och det känns tyngre. Det ögat känns förhindrat på nått sätt. 

jag håller tummarna att detta går över! 

• Tink
    SagaLee skrev 2024-01-18 11:17:29 följande:

Hej, och tack för svar.
    Jag har bara gjort detta ingrepp 2gg, för att inte kisa samt kring ögonbrynen. Fick erbjudande om en påfyllnadsdos men avstod för jag tyckte det räckte. jag vill inte vara helt orörlig. Dock mellan ögonbrynen är jag nästan orörlig nu, på höger öga ?det skelande ögat? har ögonlocket hasat ner lite och det känns tyngre. Det ögat känns förhindrat på nått sätt. 

jag håller tummarna att detta går över! 

Det kommer 100% garanterat att gå över, så du behöver inte vara orolig, men räkna med att det kan ta ett tag. En av mina manliga kollegor råkade ut för tämligen exakt samma sak för cirka ett år sedan och fick ett öga som såg ur som om han halvsov. Det tog runt fyra månader innan det hängande ögonlocket återfick sin rörelseförmåga när botoxet sakteligen gick ur kroppen.

Att sätta botox precis mitt mellan ögonen är ganska känsligt och många kliniker utför inte detta just pga riskerna för att det påverkar ögonlocken och ögonmusklernas rörelse.
Svar på tråden Hjälp!! Dubbelsyn efter botox!