• Anonym (Tvåbarnsmamman)

När barnen hittar på skit. Vad har era hittat på?

Min 14-åriga dotter har varit väldigt enkel under hela uppväxten och är egentligen det fortfarande. Vi har en bra relation och hon brukar alltid berätta för mig om det har hänt något som många andra ungdomar skulle hålla tyst om för sina föräldrar.
    För ett halvår sen berättade hon t.ex. att hon hade provat att röka. När det dyker upp sånt brukar jag försöka förklara allvaret i det hela. Att det absolut inte är ok, men att jag är glad att hon berättar. Jag vill att hon ska fortsätta känna förtroende för mig men vill såklart också sätta ner foten när hon gör något dumt.

Så för några veckor sen berättade hon att hon om en händelse när hon sov över hos en kompis. Dom var själva hemma och hade kommit på den idiotiska idén att dom skulle provköra hennes föräldrars bil. Dom kom på det tillsammans men det var min dotter som körde. Dom hade tydligen kört runt lite där ute på landet där hon bor och sen kört tillbaka.
    Tror inte att den andra tjejens föräldrar vet något, men tack och lov så gick allt bra.
    Fattar inte var dom får alla dumma idéer ifrån.
    Jag har varit väldigt noga att lära mina barn vad som är rätt och vad som är fel men uppenbarligen hittar dom på dumheter ändå.

Vad har era barn hittat på?

• Svar på tråden När barnen hittar på skit. Vad har era hittat på?
  • Anonym (Mamma till 3)

Mina barn vet också vad som är rätt och fel, när de inte är med sina kompisar.
    Ungdomarna som bor här ikring utmanar varandra till att göra de konstigaste saker.
    *kört bil
    *snattat
    *druckit sprit på veckodag
    *plankat på buss/tåg/spårvagn
    *skolkat
    *rökt på
    ..........

• onelifetolive

För att inte tala om vad man själv  hittade på som ung, trots fin uppfostran från en kärleksfull mamma som förklarade vad rätt och moral är och varför det är viktigt.
    Herregud...

Tänk alla "challenges" som cirkulerar på sociala medier nu för tiden. Vissa värre än andra.

Min ena tonåring berättade att hon hade sett någon berätta på sin tiktok live att hon och hennes kompis hade tagit hennes pappas bil och råkat köra in i ett par buskar.
    Undrar hur mycket dom får därifrån. 

• felicityporter

Ärsch, det tillhör tonåren att hitta på en massa skit. Jag har inte tonårsbarn än men jag skulle också vara jätteglad om mina barn vågade berätta för mig om den skit de ställt till med. 😉😆

• Tow2Mater
    felicityporter skrev 2024-01-17 05:29:08 följande:

Ärsch, det tillhör tonåren att hitta på en massa skit. Jag har inte tonårsbarn än men jag skulle också vara jätteglad om mina barn vågade berätta för mig om den skit de ställt till med. 😉😆

En del av det kommer fram när de är i 25-30 års åldern.... :)
  • Anonym (A)
    felicityporter skrev 2024-01-17 05:29:08 följande:

Ja, det hör ungdomen till
  • Anonym (gg)

Tagit ecstacy utan att veta vad det var vid ett tillfälle. Rökt på. Kört så fort de kan med bil. Druckit sig för fulla. 

Jag antar att vi har en bra relation eftersom de dessutom berättat om det.

• onelifetolive
    Anonym (gg) skrev 2024-01-17 18:44:21 följande:

Tagit ecstacy utan att veta vad det var vid ett tillfälle. Rökt på. Kört så fort de kan med bil. Druckit sig för fulla. 

Jag antar att vi har en bra relation eftersom de dessutom berättat om det.

Hur gamla? :D
  • Anonym (gg)
    onelifetolive skrev 2024-01-17 19:17:22 följande:
    Hur gamla? :D
    De ät vuxna nu. Sakerna skedde väl när de var 17-18 mest.
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-01-16 06:59:34 följande:

Mina barn vet också vad som är rätt och fel, när de inte är med sina kompisar.
    Ungdomarna som bor här ikring utmanar varandra till att göra de konstigaste saker.
    *kört bil
    *snattat
    *druckit sprit på veckodag
    *plankat på buss/tåg/spårvagn
    *skolkat
    *rökt på
    ..........

Ungefär såna saker också. 

Men jag tänkte mer på roliga påhitt som yngre.
    Så som

* åkt ner för (litet) vattenfall med hoppborgen
    * lekt spöke med grannens lakan som hängde på tork
    * busringt folk och låtsats vara rysk skolpojke som har skolprojekt om Sverige
    * sagt på bussen att nån gammal kvinna ser ut som en häxa
    * haft fest när vi var borta och la ut bild på facebook
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-01-17 18:27:44 följande:
    En del av det kommer fram när de är i 25-30 års åldern.... :)
    Ja, precis. 
Svar på tråden När barnen hittar på skit. Vad har era hittat på?