• pandarinen

4 åring hostat i flera veckor

Hej, jag har en 4 åring, som hostat sen början på november, efter en rejäl förkylning som höll i sig, både för mig och honom i över 10 dagar. 

Jag fortsatte och var snuvig och snorig i flera månader, bara täppt i näsan nu, men snorig ibland. 

Min son blev frisk men blev inte av med sin hosta. Vi var nog friska i en vecka eller två så fick vi corona och blev sjuka igen. Då fick jag hosta som höll i sig i 6 veckor för mig, min son fortsatte och hosta, igenom även denna förkylning. ( Observera han slutade aldrig hosta från första förkylningen) 

Han är pigg och glad, ingen feber, och efter att han hostat 5-6 veckor fick vi besöka läkare som gav honom airomir. Men det har inte hjälpt, eller gjort någon skillnad. 
    Idag hostar han bara på kvällen, natten och morgonen. Inte vid ansträngning eller mitt på dagen. 

Vad kan det vara? Ett envist virus? Astma? 

Jag ska ringa läkare på måndag igen och be om återbesked. 

• Svar på tråden 4 åring hostat i flera veckor
  • Maymom

Förkylningsastma eller falsk krupp? Förmodligen inte om det inte är några andra symptom.
    Bronkit? möjligtvis om hostan känns som den sitter djupt.
    Sen verkar årets förkylningar inneburit långdragna hostperioder.
    har du testat lök i vatten under sängen när han sover?
    googla på det och testa.

• pandarinen

Jag har testat lök och vatten till min son och det blev något bättre, tillfälligt men inte långvarigt. Jag har testat utgröpt kålrot och honung i, och sedan dricka vätskan som honungen drar ur kålroten. 

Jag har testat honungsvatten, varma drycker till min son. 
    Tillslut testade jag på mig själv hostmedicin. Och några dagar senare var min hosta över, men vården rekommenderar inte hostmedicin till min son. 

Vad har ni för erfarenhet av hostmedicin till barn? 

• pandarinen

Jag har också testat att höja sängens huvudände, utan någon skillnad varken för sonen eller mig. 

Svar på tråden 4 åring hostat i flera veckor