• Stefan Ericsson

    Sjukt beteende?

    Min sambos ex betalar underhåll för deras gemensamma barn som bor med oss på heltid, nu har han träffat en ny och har blivit en avståndstagande person mot sin dotter.
    Dottern vill träffa sin pappa nu i helgen och kommer åka dit 2 dagar.
    Något som alla föräldrar borde värdesätta och ta vara på.
    Nu hörde pappan av sig till min sambo och vill att vi ska skicka med mat för dessa 2 dagar alternativt betala för det hon äter hos honom. Detta trots att han har barnbidraget kvar för henne, och en total lön i hushållet på ca 70.000:-/mån.
    Men då han anser att han betalar underhåll så är detta rätt enligt honom. 
    Dottern blev ju givetvis jätteledsen och besviken men vill ändå träffa sin pappa.
    Hon är även laktosintolerant och under tiden hon bodde varannan vecka, så vägrade pappan och hans nya att köpa laktosfri mat så hon fick ha ont i magen efter varje måltid.
    Under mötet på familjerätten så kom kommentaren att det är en kostnadsfråga, vi påtalade att det skiljer 2 kr per liter mjölk och han säger då, ja då skiljer det ju i pris.
    Pappan och hans nya låter barnen äta korv och bröd till kvällsmat själv, medans han och hans nya fru lagar finmiddag varje kväll och äter utan barn!
    tilläggas bör även att dottern har en lätt autism samt add där pappan vägra att se problemet utan har samma krav och förväntningar på henne som på övriga familjemedlemmar.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sjukt beteende?
  • Anonym (Suck)

    Av ett så helt vinklat inlägg så ska ju ingen säga att något misshandlar barnet eller vad som helst. 


    väldigt konstigt att barnet blir ledsen för att pappan säger så, det är väl inget någon berättar för barnet?!

  • Anonym (Lena)

    Pappan resonerat helknasigt, men ni gör också fel som blandar in dottern i konflikten. Vem som betalar maten är mellan er vuxna, det finns inga skäl att dra in henne i den diskussionen. 

  • Spucks

    Pappan är en idiot. Men varför vet dottern  att han kräva matpengar? Är det hon som sköter kontakten med honom eller är det ni som har berättat det för henne?

  • Jemp

    Juridiskt har han rätt att göra avdrag på underhållet först om hon är hos honom minst 6 dagar på en månad. 


    Varför har han barnbidraget?

    Han resonerar galet, men förmodligen hade jag helt enkelt skickat med barnet specialkosten hon behöver. 

  • Anonym (Mimmi)

    Han har barnbidraget kvar, där har du svaret på frågan.
    Och för allt i världen, blanda inte in tonåringen i era vuxna konflikter.

  • OlManH

    Ni får försöka förklara för den tappade idioten din styvdotter har till far att enstaka besök är med i beräkningen för underhåll som han betalar. Antingen så vill han träffa sin dotter eller inte. Hans val

  • Anonym (F)

    Varför får pappan barnbidrag? Din sambo måste kontakta FK och påpeka att dottern bor hos henne på heltid.

    Nej, pappan ska inte ha en krona för mat trots att han betalar underhåll. Han verkar vara en stor idiot.

    Det är inte psykisk misshandel däremot och en orosanmälan skulle nog inte göra stor skillnad.

    Köp laktostabletter åt dottern.

  • Anonym (Lena)
    Stefan Ericsson skrev 2024-01-12 16:17:48 följande:

    Det ä pappan som informerat barnet om att det kostar honom extra pengar när hon kommer.
    ( dottern är 15år )


    Jisses! Han är ju verkligen knäpp! Stackars tjej! 


    Varför får han barnbidraget öht? 


    Hur som helst, så länge han får bb är ni definitivt inte skyldiga att betala för flickans mat när hon är hos honom.


    Helt sjukt att de gett henne mat hon är intolerant mot! Det ligger faktiskt på gränsen, egentligen över gränsen, till vad jag skulle kalla misshandel. 

  • Anonym (Lena)

    Har pappan också någon npf-problematik? Det är ingen ursäkt för hans beteende, men kan ju förklara hans svart-vita tänkande. Om det är så att han är väldigt svart-vit och regeltänkande är det nog bästa angreppspunkten - att be en jurist, soc eller familjerätten förklara reglerna för honom. 

  • Anonym (Lena)
    Dexter dot com skrev 2024-01-12 17:18:27 följande:

    Varför har inte flickan Lactrase eller liknande med sig så hon slipper ha ont?


    Gissningsvis för att ingen trodde att ärthjärnan till far medvetet skulle skada sitt eget barn. 
  • Stefan Ericsson

    Hon har laktostabletter, och vi gör allt laktosfritt hemma hos oss. Men när hon åker till sin pappa så händer det att hon glömmer att ta dom för han anser att hon ska klara av att komma ihåg det själv.

  • Anonym (Lena)
    Stefan Ericsson skrev 2024-01-12 21:39:59 följande:

    Hon har laktostabletter, och vi gör allt laktosfritt hemma hos oss. Men när hon åker till sin pappa så händer det att hon glömmer att ta dom för han anser att hon ska klara av att komma ihåg det själv.


    Men nää. Och hon vill alltså ändå åka dit? 
  • Anonym (ABC)
    OlManH skrev 2024-01-12 16:21:09 följande:

    Ni får försöka förklara för den tappade idioten din styvdotter har till far att enstaka besök är med i beräkningen för underhåll som han betalar. Antingen så vill han träffa sin dotter eller inte. Hans val


    Håller med
  • Anonym (Snåla människor är sämst)
    Stefan Ericsson skrev 2024-01-12 16:17:48 följande:

    Det ä pappan som informerat barnet om att det kostar honom extra pengar när hon kommer.
    ( dottern är 15år )


    Fy vilken idiot som gör sin dotter sjuk med flit förutom att bråka om några tior i månaden! 

    Min far (hög chef med lön därefter) hotade när jag var 17 år på telefon med att säga upp bekantskapen om jag inte fixade så han slapp betala underhåll för de ynka månader som var mellan min 18-årsdag och studenten. Jag visste inte ens om hur sånt gick till så hur skulle jag fixat det?

    Vi har ingen kontakt idag. Jag bad honom dra åt helvete permanent via rekommenderat brev för 27 år sedan och är helt nöjd med det beslutet.
    Så kan det gå...
Svar på tråden Sjukt beteende?