Sjukskrivning, provanställning och stor risk att bli uppsagd…
Har gjort illa mig på jobbet och anmält det som arbetsskada och blev sjukskriven i 3 veckor. Har börjat att arbeta igen och nu har jag fått ondare igen och sjukskrev mig själv idag. Har en provanställning och chefen är inte glad och blir jag hemma och tar kontakt med läkaren så tror jag att det finns stor risk att jag blir uppsagd..Har en känsla efter vårt samtal att hon är orolig om jag kommer att klara av att jobba och att min frånvaro påverkar verksamheten.
Jag kommer inte att säga upp mig själv och eftersom det är en provanställning så kan hon säga upp mig med 14 dagars varsel. Om jag har ont och inte kan jobba så kan jag inte göra något.
Men hur fungerar det om jag blir uppsagd och fortfarande är sjukskriven? Skriver jag in mig första dagen ändå på arbetsförmedlingen?
Känner mig orolig för även om jag går till jobbet och blir sjuk oavsett om det är arbetsskadan eller covid så hänger jag löst och kan bli uppsagd.
Kan tillägga att jag jobbar inom förskola så det är inget stillasittande jobb och tungt med luft, hastiga rörelser.