• Anonym (Arg)

Soc-anmäld av skolan för barnets diagnos

Så arg att jag inte vet vad jag ska ta vägen... mitt barn har SÄ och det finns dokumenterat sen förskoleålder. Går nu i trean och är i en period där hen äter väldigt dåligt. Vi har upprepad kontakt med skolan, de har fått se utdrag ur journal etc, men trots det socanmälde de? 

Finns det någon annan som blivit anmäld för något liknande? Ja jag vet att "det är oro för barnet som anmäls, inte föräldrarna", men i praktiken är det ju vi som skolan inte anser kan ta hand om vårt barn.

• Svar på tråden Soc-anmäld av skolan för barnets diagnos
  • Anonym (suck)

Vad är du arg över? Att de menar att barnet behöver mer hjälp? Och detta är ett sätt att putta på det? 

Det är väl viktigare att barnet får hjälp än att ditt ego skonas...

• EpicF
    Anonym (Laura) skrev 2024-01-11 12:36:34 följande:

Vad är SÄ?

Selektiv ätstörning. 
  • EpicF

Ts: Det kan också vara så att skolan nu kan fp mera hjälp art bistå er om Socialen trycker på. Få mer pengar till specialmat. 

Eftersom du har allt dokumenterar så förstår också Socialen att ni gör det ni kan och att det inte finns någok oro för barnet. 

• Anonym (Arg)

Mitt barn FÅR hjälp och har fått i alla år, jag och pappan vet mycket väl vad vi gör. Skolan är välinformerade och det finns inget mer att göra än vad som redan görs. Allt skolan ger är mer stress.

• Anonym (Arg)

Barnet får redan specialkost, men har perioder där det enda hen äter inte kan erbjudas i skolan (etc chips). Det här handlar inte om att skolan ska kunna göra mer, det har de gjort klart att de inte kommer.

• Anonym (D)

Vad gär skolan för att hjälpa och stötta?

Ordnar de önskekost och ger möjlighet till extra mellanmål med önskemat? 

Hanterar de matsituationer bra, utan press på barnet?

Lyssnar skolan på vad ni säger att ert barn behöver?

Har ni föräldrar fått bra stöttning av vården? Kan vården informera skolan om vad de ska göra eller inte göra?

Skolan borde givetvis ha pratat med er om eventuell oro i första hand, och en soc-anmälan när ni föräldrar har kontakt med vården och följer expertrekommendationer  är rätt så meningslös. 

Skulle det dock vara så att något av ovanstående inte fungerar bra så använd soc-anmälan för att sätta press där det behövs, vilket givetvis även omfattar press på vad skolan ska och inte ska göra...

• Anonym (Laura)
    EpicF skrev 2024-01-11 12:38:33 följande:
    Selektiv ätstörning. 
    Ok, tack. Det har jag aldrig hört talas om... får nog googla lite innan jag säger något mer här i tråden.
  • Anonym (S)

Verkar dumt och onödigt av skolan och särskilt som ni har en dialog med dem.

• Anonym (Jo)

TS, släpp stoltheten lite och fatta att det inte är en reflektion över er som föräldrar utan att de är oroliga för barnet, med all rätt. Hjälpen ni kan få ska då inte komma från skolans håll utan från t ex soc eller olika vårdinstanser. Även om de vet att ingenting kan göras så är det deras lagliga skyldighet att orosanmäla. De begår tjänstefel annars, förstår du?

Svar på tråden Soc-anmäld av skolan för barnets diagnos