• Anonym (Hmm)

Hur är era barn på förskolan?

Hej!

Snälla hjälp mig förstå,

Jag är gravid och ska snart ha barn men blir lite orolig gällande förskolans öppetider. Jag jobbar som en vanlig Svensson dvs 8-17. Förskolorna har öppet 8-16? Vad jag förstått det som? Hur ska det fungera efter föräldraledigheten? Jag trodde dom flesta jobbar 8 timmar. Hur löser man det här? tvivlar på att något jobb kommer godkänna ett privat schema för att hinna hämta barn innan man ens slutat?

Har panik.

• Svar på tråden Hur är era barn på förskolan?
  • Anonym (Sandra)

Vart har du fått dom tiderna ifrån?
    Förskolorna har öppet längre än så 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Sandra) skrev 2024-01-10 17:19:43 följande:

Vart har du fått dom tiderna ifrån?
    Förskolorna har öppet längre än så 

Jag har googlat och googlat och det jag hittat är 8-16, och att de flesta kör 9-15. 

Jag måste ju sett fel? Men hur kan jag inte hitta någon annan information?

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-10 17:22:14 följande:

Jag har googlat och googlat och det jag hittat är 8-16, och att de flesta kör 9-15. 

Det står inte att Man är skyldig att ha öppet dom tiderna? Men alla i de kommuner jag hade bott i har öppet längre I alla fall. 
    Oftast öppnar dom mellan 06.00-07.00 och har öppet 17.30-18.00.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-01-10 17:22:14 följande:

Vilken kommun bor du i?
  • Anonym (Mamma Mu)

Som jag förstår det är det ditt första barn?
    Då förstår jag att du inte känner till hur det ser ut.
    Har du något hum över vilken förskola du kommer att välja för ditt barn?
    Vissa privata förskolor har lite mer reglerade öppettider än kommunala förskolor men det behöver inte vara så.
    Jag tycker att du ska kontakta den förskola som du är intresserad av och höra efter vilka öppettiden dem har.
    Det flesta förskolornas öppettider brukar vara 6.30-18.00 men som sagt,det kan variera från förskola till förskola.

• Anonym (Privat kanske)

Kanske är det en privat förskola du sett?

Det brukar vara att en förskola ska ha öppet 12 timmar. DOCK kan det vara fördelat på olika avdelningar. Så ska man lämna barnet tidigt eller hämta sent kan man få göra det på en annan avdelning. 

Ex Lilla Nisse får plats på avdelning Apelsinen. Dock måste du lämna klockan sju så då kanske inte Apelsinen har öppnat. Istället får du lämna Nisse på Bananen. När pedagogerna på Apelsinen sedan kommer så får Nisse gå med dem till sin avdelning. Om Apelsinens personal öppnar kanske Nisse behöver vara på Citronens avdelning när de har stängt i stället. 

Å andra sidan brukar föräldrar ofta skarva eller gå ner i tid under förskoleåren. Många har att en förälder börjar tidigt och låter den föräldern som börjar senare lämna barnet. Sedan hämtar den föräldern som jobbar tidigt barnet tidigit. 

Alla har inte möjlighet att göra så dock. Jag har arbetat på förskolor för länge sedan som öppnade klockan 06 och en annan som stängde 18.30. Det var dock undantag, men det gick tack vare att man pusslade med de andra avdelningarna. 

• Räkan77

Om du och pappan till barnet arbetar i Sverige så har ni båda laglig rätt att jobba deltid när barnen är små. Arbetsgivaren är dessutom skyldig att underlätta för föräldrar att kombinera familjeliv och yrkesliv. 

Finns massor av trådar kring detta här på Familjeliv. 

• NinniQX

Har aldrig hört talas om såna dåliga tider på en förskola. Jag har varit med om allt mellan 06.00-19.00. 

• Anonym (Hmm)

Tack snälla för svar!

• Anonym (Jenny)

Det låter jättekonstigt - vad har du googlat på då? (det finns många olika begrepp som är lätta att blanda ihop)
    De flesta kommunala har öppet från 6.00/6.30 till 17.30/18.00. Privata kan ha lite kortare öppettider.

• Anonym (Tina)

Kanske är det så att många har sådana vistelsetider för sina barn? Men om du arbetar 8-17 så har du rätt till barnomsorg för arbete och för att ta dig till och från.
    Kolla upp det i god tid, som någon skrev. Det kan skilja lite mellan förskolor, även sånt som att man stänger sommartid.  Du har rätt till barnomsorg även då, men då kan barnet behöva vara på en annan förskola dessa veckor. Kanske inte blir aktuellt alls och om det blir det kanske det går hur bra som helst. Men ändå bra att veta.

• Anonym (P)

Ramtiden, dvs tiden man måste hålla öppet om det behövs, för öppethållande i Stockholm kommun är 6.30-18.30. Vet att det finns förskolor som öppnar 6.00 och vissa stänger 19.00 i andra kommuner.

Svar på tråden Hur är era barn på förskolan?