Tunga lyft?!
Hej,
Nu behöver jag höra folks livserfarenheter. När jag pratade med min första läkare i tidiga graviditeten sa han att sålänge det känns bra kan man lyfta tungt.
Nu när jag pratade med en annan läkare nu idag så sa hon att jag INTE skulle lyfta tungt även om det kändes bra för konsekvenserna kan komma i efterhand i form av värre foglossning tex.
Jag har hittills inte haft några fysiska krämpor i min graviditet, går in i vecka 22 imorgon. Jag har ett arbete där tunga lyft är oundvikligt, arbetar i djurbutik så lyfter säkert upp emot 300kg totalt på en dag (kattsandssäckar, fodersäckar osv). Inte varje dag där emot, men där är ju tunga lyft varje dag oavsett.
Står även upp på jobbet 9h per dag ca så där känner jag ju mig trött i fötter och ben när passet är slut men det gjorde jag innan jag blev gravid också. Har precis börjat få lite bebiskula också så där är inget som är ivägen.
Så ni som har fysiska jobb, hur gjorde ni? Lyfte ni fram tills ni gick på föräldrarledigt? Lyfte ni inte alls?
En av mina kollegor var gravid för ett par år sen och jag blev TOKIG på att hon inte kunde göra nåt, på henne lät det som att graviditeten var ett handikapp och jag vill INTE öka arbetsbelastningen på mina kollegor för jag valt att bli gravid. Planen är att gå ca 2mån innan BF för då tänker jag att det inte är praktiskt eller enkelt att lyfta imed magen.