• Linda5

    Hur mycket i fett kan man gå upp/ner på 1 veckor

    Konstaterar att 7000kcal är 1 kg dvs borde man gå ner 1 kg på en vecka om man äter 7000 kcal mindre. Man borde också gå upp 1kg om man äter 7000kcal mer. Detta verkar dock inte stämma när man väl är där. Många skriver kalorier in / kalorier ut.
    Sen det där med vad kroppen gör av med i status 0 är ju tydligen olika. Har fått till mig att kvinnor runt 50 år gör av med 1800kcal/dygn.
    Gjorde en bodyscan som visade att min kropp görbara av med 1500kcal.
    Finns det någonstans man kan grotta ner sig i lite mer fakta om detta?
    Finns det forum för denna typ av frågor?
    Vill även lära mig lite om kroppens sätt att binda vätska.
    Hoppas någon kan hjälpa mig.

  • Svar på tråden Hur mycket i fett kan man gå upp/ner på 1 veckor
  • Lynx123

    Blev lite nyfiken på var du gjorde en bodyscan - skulle vara kul att testa.

    Ja, i princip kan du går ner 1kg om du ligger på 7000kcal i kaloriunderskott. Problemet är att om du går så lågt börjar du strula med metabolismen och kroppen kommer börja bränna muskler istället. 

    Om du vill gå ner utan att förlora muskelmassa är det bra att ligga på ca 3oo kcal i dagligt underskott. Dock ej 1200, utan 300 i relation tiöl din totala dagsförbränning. Bodyscanen har ku bara visat hur mycket din kropp förbränner i viloläge 

  • Linda5
    Lynx123 skrev 2024-01-10 10:06:52 följande:

    Blev lite nyfiken på var du gjorde en bodyscan - skulle vara kul att testa.

    Ja, i princip kan du går ner 1kg om du ligger på 7000kcal i kaloriunderskott. Problemet är att om du går så lågt börjar du strula med metabolismen och kroppen kommer börja bränna muskler istället. 

    Om du vill gå ner utan att förlora muskelmassa är det bra att ligga på ca 3oo kcal i dagligt underskott. Dock ej 1200, utan 300 i relation tiöl din totala dagsförbränning. Bodyscanen har ku bara visat hur mycket din kropp förbränner i viloläge 


    Gjorde Bodyscann på ett cross fit gym. Jag har legat på ett riktigt lågt kaloriintag mån-fred sen unnat mig på helgen i 1 års tid. Har ökat muskelmassan och minskat i vikt men nu under julen tyckte jag inte det blev relevant. 
    Åt inte sååå mycket över att jag skulle öka 3kg i fett vilket det känns som. 
    Ska göra en ny scanning i slutet av mars och se om det blivit någon förändring.
    Ja den visar vad man förbränner i viloläge men jag har alltid hört att det skulle vara 1600-1800 kcal medans den sa 1400-1500kcal. 200kcal/dag blir ju 1 kg på en månad. Jag tränar på Gym 5dgar i veckan men har aldrig haft en PT utan gör efter eget huvud/känsla. Har dock resulterat i en viktnedgång på över 30 kg på ett år ( var väldigt överviktig) samt att jag ser muskler :) så helt fel gör jag nog inte.
    Det enda är att jag vill nörda ner mig i fakta och var jag kan hitta det.
  • Lynx123

    Bra jobbat! Är dock inte 100% säker på att gymmen gör den typ av scannar som sjukhus gör. Men okej, låt säga att du ligger på 1500...det kan du kompensera genom att röra nycket på dig under dagen. Se också till att du får in ordentligt med återhämtning när du tränar.
    För en vetenskaplig approach kan jag rekommendera Jeff Nippard på YouTube till att börja med.

Svar på tråden Hur mycket i fett kan man gå upp/ner på 1 veckor