• Anonym (Trött)

Känner mig otillräcklig

Hur jobbar man med det?

Hsr en 2-åring och en 4,5-mån bebis och känner mig just nu helt otillräcklig. Bebis vill amma ofta och länge och är otröstlig om pappan försöker flaskmata, bara bröstet duger. Har försökt med flaska sen hen föddes men det går inte.

Tvååringen vill ha mer tid med mig och försöker ibland plocka bort bebis. Ger all tid jag kan, går upp efter jag nattar bebis för att leka, försöker leka med bebis i sele. Men märker att det inte är nog. Pappan ger tvååringen extra mycket föräldratid men tvååringen saknar mig, tror jag..

Vad gör man?

• Svar på tråden Känner mig otillräcklig
  • Anonym (M)

Fortsätter bara. Det blir bättre. Två barn tätt är jobbigt. 

Går tvååringen på förskola? 

• Anonym (Trött)
    Anonym (M) skrev 2024-01-10 08:40:18 följande:

Fortsätter bara. Det blir bättre. Två barn tätt är jobbigt. 

Går tvååringen på förskola? 

Jepp, går deltid. Gillar det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Trött) skrev 2024-01-10 09:00:30 följande:
    Jepp, går deltid. Gillar det.

Kanon, då behöver du inte ha dåligt samvete för det. 

Försök att vila då mkt som möjligt när du är själv med bebisen. Kan ni få avkastning av t ex mormor eller farmor? 

• Anonym (Trött)
    Anonym (M) skrev 2024-01-10 10:10:28 följande:

Kanon, då behöver du inte ha dåligt samvete för det. 

Försök att vila då mkt som möjligt när du är själv med bebisen. Kan ni få avkastning av t ex mormor eller farmor? 

Tyvärr inte, pga ålder och avstånd.
  • Swedman
    Anonym (Trött) skrev 2024-01-10 10:14:32 följande:
    Tyvärr inte, pga ålder och avstånd.
    Jag tror du ska försöka känna dig tillräcklig. Du är ingen robot eller orkar hur mycket som helst. Dina barn har en bra mamma. Det hör jag. 
  • Anonym (Trött)
    Swedman skrev 2024-01-10 10:56:16 följande:
    Jag tror du ska försöka känna dig tillräcklig. Du är ingen robot eller orkar hur mycket som helst. Dina barn har en bra mamma. Det hör jag. 
    Tack. Jag gör allt jag kan. Har väldigt få ögonblick för mig själv vilket jag är okej med eftersom det är för deras skull, men det är svårt att inte känna sig otillräcklig när tvååringen  blir överlycklig av att leka med en och inte vill sluta utan försöker hitta på alla lekar som finns i rekordfart, men man måste ?byta barn? med mannen för att bebisen skriker efter mat. 
  • Anonym (Läs)

När du ammar - se till att bunkra upp böcker! Då kan du sitta och läsa för tvååringen och tvååringen får närhet. Eller sätt på en ljudsaga (hos Sveriges Radio finns det massor, biblio som är bibliotekens gratis app, ur.se, spotify osv finns det massor!). Då kan ni få mystid ihop och bara lyssna. 

Även om det är tufft nu så kommer det bli bättre. Klen tröst när man är uppe mitt i det, men det kommer bli bättre. Hade också en flaskvägrare av rang så jag vet. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Läs) skrev 2024-01-10 11:09:18 följande:

När du ammar - se till att bunkra upp böcker! Då kan du sitta och läsa för tvååringen och tvååringen får närhet. Eller sätt på en ljudsaga (hos Sveriges Radio finns det massor, biblio som är bibliotekens gratis app, ur.se, spotify osv finns det massor!). Då kan ni få mystid ihop och bara lyssna. 

Även om det är tufft nu så kommer det bli bättre. Klen tröst när man är uppe mitt i det, men det kommer bli bättre. Hade också en flaskvägrare av rang så jag vet. 

Tvååringen är ingen som mysläser böcker tyvärr. Har testat, köpte tom en speciell liten bokhylla att ha där jag ammar som vi kunde ha tvååringens favoritböcker i (de hen bläddrar mest i). Men boklsning är mer av att ta en bok, racerbläddra. Ta en till. Racerbläddra. Springa iväg. Och sen komma och titta nääära på hur bebisen äter, för det ser kul ut. Sen klättra upp i soffan bakom mamma och börja öva på att hoppa.
Svar på tråden Känner mig otillräcklig