• Kevinnan

    Vilket namn ska jag välja? Är så svårt!

    Vilket namn ska jag välja till min lilla pojke?

    Har så fruktansvärt svårt att bestämma mig, gillar alla namnen och vet inte vilket som passar bäst eller som jag gillar bäst..

    Funderar på om det finns ett toppen namn där ute som jag inte har tänkt på eller "hittat"?

    Kanske ni har några fina pojknamn som ni kan tipsa mig om?

    Annars får ni gärna rösta på mina favorit namn så jag kanske kan lyckas välja 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn ska jag välja? Är så svårt!
  • Xenia

    Jag röstade på Joel. Men alla namnen är ok (utom Mille som jag fortfarande tycker är mer ett smeknamn t ex för Emil eller Milton).

    Är barnet fött än? Vad tycker barnets far då, har han ingen favorit?

  • Anonym (Hej)

    Är barnet fött? Annars vänta ock känn efter. 
    Första barnet hade vi bestämt innan. Andra barnet såg vi en barnvagnskylt med namnet när han var 2.5 mån 
    Yngsta kom storebror på  namnet efter nästan 3 månader. 
    Erik
    Oskar
    Viktor 

  • Anonym (Emils mamma)

    Jag röstade på Emil, men jag skulle kunna välja vilket som helst av namnen. De är alla såna jag tycker om. Men, vilket efternamn kommer din son att få? Testa genom att kombinera förnamn och efternamn, säg dessa högt. Då hör man hur det låter. Kombinationen är viktig, inte under barndomen, men i vuxen ålder har det betydelse. Vuxen är vi ju största delen av livet. T.ex. kombinationen Emil Larsson flyter ihop när förnamnet slutar på L och efternamnet börjar på L. 


    Men vänta ett tag, när vi väntade vårt barn hade vi beslutat att han skulle heta Joel, men när han kom ut var det ingen Joel, det var en Emil.
    Lycka till, det är ett kärt besvär.

  • Kevinnan
    Anonym (Emils mamma) skrev 2024-01-10 04:19:50 följande:

    Jag röstade på Emil, men jag skulle kunna välja vilket som helst av namnen. De är alla såna jag tycker om. Men, vilket efternamn kommer din son att få? Testa genom att kombinera förnamn och efternamn, säg dessa högt. Då hör man hur det låter. Kombinationen är viktig, inte under barndomen, men i vuxen ålder har det betydelse. Vuxen är vi ju största delen av livet. T.ex. kombinationen Emil Larsson flyter ihop när förnamnet slutar på L och efternamnet börjar på L. 


    Men vänta ett tag, när vi väntade vårt barn hade vi beslutat att han skulle heta Joel, men när han kom ut var det ingen Joel, det var en Emil.
    Lycka till, det är ett kärt besvär.


    Tack så mycket för ett bra svar! Det är svårt att säga vad han passar att heta.. just nu är han en lilleman! Får testa med efternamnen
  • Anonym (Prio)

    Skulle jag Få en pojke igen skulle ha definitivt heta Björn
    såååå gulligt 😍

  • trollhona
    Kevinnan skrev 2024-01-09 23:35:22 följande:
    Vilket namn ska jag välja? Är så svårt!

    Vilket namn ska jag välja till min lilla pojke?

    Har så fruktansvärt svårt att bestämma mig, gillar alla namnen och vet inte vilket som passar bäst eller som jag gillar bäst..

    Funderar på om det finns ett toppen namn där ute som jag inte har tänkt på eller "hittat"?

    Kanske ni har några fina pojknamn som ni kan tipsa mig om?

    Annars får ni gärna rösta på mina favorit namn så jag kanske kan lyckas välja 


    Alla namnen är fina, men jag lade min röst på Emil för jag tycker det är klassiskt och fungerar väl oavsett generation.

    Jag tror du oroar dig för mycket över att hitta "det perfekta namnet", hitta istället det som du känner att du trivs med och som fungerar med efternamnet. Prova ställ dig i ett rum och säg namnen högt eller ropa namnen, så får du en uppfattning om hur det kommer bli när barnet fått sitt namn. Kanske till och med barnet reagerar positivt på namnet och så så har du helt plötsligt en liten Emil eller en liten Oskar där hemma.
  • Cathariiina

    Jag röstade på Joel, för att det i alla fall låter som ett nordiskt namn fast det inte är det (det är bibliskt). Ett alternativ är Joern, det är mycket bättre för även om namnen låter lika, så är Joel som sagt bibliskt medan Joern är germanskt (en form av Göran/Örjan/Jörgen). Dessutom mer ovanligt.

    Emil påminner för mycket om buspojken i sagan, tycker jag. Blir svårt när han växer upp.

    Mille är fruktansvärt, det låter som en kriminell person i den jugoslaviska maffian...

    Simon är för mjukt för ett pojknamn och för gammaltestamentligt (om man inte är praktiserande kristen eller jude såklart)

    Malte är ljudmässigt fult, och man tänker dessutom på malt som är en ingrediens i öl.

    Hannes är ett smeknamn. I så fall Johannes. Men jag tycker personligen att Johan är mycket stiligare. Johannes för också med sig problemet att alla tror att familjen är tokkristen (vilket förstås inte är något fel om de faktiskt ÄR det).

    Valter är egentligen OK utefter alla parametrar jag har, men av någon anledning har jag aldrig gillat det ändå. Vilket inte betyder att namnet behöver vara fel för alla. Det kanske är dags att damma av det? 

Svar på tråden Vilket namn ska jag välja? Är så svårt!