• Michella

    Hur hjälpa min 13 åriga dotter att skaffa vänner

    Hej.

    MIn dotter går i 7 an och har svårt att komma in i kompisgäng. Hon har varit/är§1 blyg och försiktig och svårt att ta för sig med kompisar. Svårt att säga emot osv.......det har gjort henne osäker när det gäller att knyta nya kontakter i en ny skola med både gamla och nya människor....Hon säger till mig att det är väldigt ensidiga vänskaper: Hon frågar jämt utan resultat: ingen kan, har tid, ska göra annat. MEN har tid och är med andra kompisar utom henne. Vilket gör henne ledsen ser jag. Ingen frågar henne nån gång. Hon har sagt att inger ser henne på rasterna och säger hon nåt får hon ingen respons Har kontaktat hennes lärare  och hon ska prata med henne om det..... Det är så hjärtskärande för mig att hon inte har vänner att kunna umgås med på sin fritid..

    Finns det nån därute med samma problem så tas tips emot med glädje!!!!!! 

  • Svar på tråden Hur hjälpa min 13 åriga dotter att skaffa vänner
  • Trast

    Kan ju vara bra för henne att umgås med andra utanför skolans sfär. Vilka intressen har hon? Hon kanske gillar cosplay eller dylikt? Då kan man leka att man är någon annan karaktär och ta ut svängarna/ träffa andra.

  • Yuppyupp

    Jag förstår att det gör ont i mammahjärtat, men kom ihåg att kompisar inte bara finns i skolan. De finns i sporter, aktiviteter utanför skolan, på kulturskolan, på ungdomsgården, på dansklassen, på målarkursen och till och med på nätet. Vilka intressen har din dotter? Går det att hitta någon aktivitet som passar henne i ert område? Känner hon sig mer bekväm att vara social och öppen på nätet? 

Svar på tråden Hur hjälpa min 13 åriga dotter att skaffa vänner