• Anonym (Ingenaning)

Vad är rimlig summa att ge i present?

Min sambos mamma fyller 70 år.

Hans syster har dragit ihop att de fyra syskonen med familjer ska köpa present. Dem föreslår 1500kr var. 

Vi har absolut inte överdrivet gott ställt och har inte heller någon vidare kontakt med hans mamma utan träffas kanske max 10 gånger per år.

Är det en rimlig summa? Vad ger ni andra när familjemedlemmar fyller jämnt? 

• Svar på tråden Vad är rimlig summa att ge i present?
  • Anonym (X)

I vår familj hade summan varit rimlig vid en jämn födelsedag.

• Anonym (Line)

10 ggr per år är väl ganska mycket att träffas, en helt normal kontakt. Jag har jättebra kontakt med mina föräldrar och inte ens vi träffas så ofta!

Vad som är en rimlig summa är ju vad man har råd med. Ingen ska ju behöva käka havregrynsgröt med vatten i en vecka för att man ska köpa en present till någon. 

1500 kr var blir en present på 6000 kr. Vad är det de vill köpa? Jag hade nog gärna lagt den summan om man skickade henne på en mysig weekend-resa, men tyckt det var en onödigt hög summa om de tex vill köpa kläder.

Jag tycker också att eftersom det är din sambos mamma så är det han som får avgöra om summan är rimlig så länge det inte drabbar er egen familj negativt och ni inte har råd med mat.

Med det sagt, jag är ensamstående student och jag hade valt att gå med på den summan, för mig känns den inte överdrivet hög för en 70-årspresent till en förälder.

• Anonym (M)

Om ni inte vill lägga så mkt så går din sambo säga till de andra. Det finns inget rätt eller fel. 

Vi lägger 1 000 per familj när någon fyller jämnt. 

• Anonym (Mimmi)

Vi har lagt exakt 1500:- per familj både när mina föräldrar och svärföräldrarna fyllt år. Träffar dem  ca 10 ggr/år vilket jag inte tycker är lite. 

• Anonym (Nja)

Tycker inte att man kan säga vad som är "rimligt", det beror ju helt på vilken levnadsstandard man har och vilka normer man har inom familjen? 
    Kanske var förslaget just ett förslag för att ha något att utgå ifrån, kanske för att ge en hint om vad presenten kan få kosta maximalt? 

Personligen har jag svårt att köpa någon helt onödig pryl i present "bara för att", jag vill ge saker som kommer till användning och verkligen uppskattas. Ska ni alla köpa varsin present för 1500 kr var eller är tanken att ni ska gå ihop till en gemensam present? Då är det väldigt mycket pengar kan jag tycka... 
    Mina föräldrar är i 70-årsåldern och där har vi gett upplevelser med gemensam övernattning på hotell och middag t.ex i personens uppväxtstad i Sverige och typ "walk down memory lane". Mycket uppskattat och inte alls dyrt!
    Skulle aldrig drömma om att köpa en pryl eller glasskål eller nåt annat trams!

• Anonym (Nej)

På tok för mycket! Säg att ni ordnar en egen present.

• Mrs Moneybags

Vi gör som så att om det är min mamma som fyller år så är det jag som betalar det mesta. 1500 är inte för mycket för en jämn födelsedag. Men vi gör ofta så att vi går ut och äter tillsammans och köper en mindre present. Vår mamma uppskattar umgänget mer än saker eftersom hon har det mesta hon behöver. 

Men - ingen vill ju att ens släkting ska gå under ekonomiskt för en presents skull. Så säg att ni inte har råd och vilken summa ni vill ge så får man väl hoppas att de förstår läget. Alla har inte 1500, så är det bara. 

Svar på tråden Vad är rimlig summa att ge i present?