• Core

    När kriget kommer, är vi jämställda då också?

    Frågan har varit en i teorin sedan feminismens begynnelse, men nu pratar stadsministern om att vi ska försvara vårat land med livet som insats.

    https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nytt?pinnedEntry=26361

    S
    å, står ni kvinnor bredvid oss och dör i fronten när det smäller?  Turas vi om att ta hand om barnen när den andre är i fronten?

  • Svar på tråden När kriget kommer, är vi jämställda då också?
  • Core
    FillippaFL skrev 2024-01-08 22:31:33 följande:

    Sverige har totalförsvarsplikt för alla mellan 16 till 70. Så ja, det är väl jämställdhet.


    Ja Sverige är ett av få land där värnplikten gäller män och kvinnor. Värnplikt är inte bara lumpen, utan alla män och kvinnor mellan 18-48 kan bli inkallad för väpnat försvar av Sverige 

    Frågan är, hur kommer det här se ut i praktiken? De utan barn brukar väl bli inkallade först?

    Och kommer kvinnor vägra i större utsträckning, eller har man omfamnar jämnställdheten på riktigt, har man insett innebörden av äkta jämnställdhet?

    Jag vill tillägga att jag är ingen kvinnohatande incel, jag är för jämnställdhet så länge den är kompromisslös.
  • FillippaFL

    Tror att yrkesmilitären kallas in först, sedan de som gjort värnplikten. Sedan placeras väl resten efter de plikter som bäst passar deras erfarenheter. Om du arbetar inom vården får du hjälpa till inom vården, om du jobbar som chaufför får du frakta saker etc. Något val lär vi inte ha. Blir man inkallad så blir man inkallad. Men vi får väl verkligen hoppas att det inte ska bli så.

  • Cereal Killer

    Tanken är ju att både mamma och pappa ska vara ute i fronten och dö medan skolorna och förskolorna ska ha öppet som vanligt. Första veckan av pandemin var väl 40% av alla barn sjuka, eller något sånt, så vi får väl se hur många som blir sjuka när den första skolan träffats av en bomb

Svar på tråden När kriget kommer, är vi jämställda då också?