• barajag98

    Döm inte ! men hjälp 😟😻

    jag är 43 år gammal och jag har haft mens varje månad hittills och med det var det oregelbundna och rikliga mens. I okt, nov har jag fått kortare och lite annorlunda mens. Jag var inställd på en tidigt klimakteriet i med att jag hade dem symtom och en test bevisat positivt på att jag är i klimakteriet gjort hemma.(köpt på apoteket).den andra testet visade förra veckan  otydligt att jag har nått en tidigt klimakteriet. 
    jag skulle fått mens den 18/12 men utebliv mensen.sen dess har det gått 22 dagar sen jag skulle fått nens . och 49dagar ifrån första dag av sista mensen. jag hade hårda och spända bröst, illamående,  kissnödig ofta, molande värk, ont i ryggen  innan 18/12 och några dagar efter sen blev allt som normalt nästan, bara lite öma bröst och lite värk på vänster sidan ibland. det galnaste är att jag har gjort minst 12 tester olika sorter och alla är negativa. ringde vårdcentralen,  barnmorskan, och gyn .som skickade mig fram och tillbaka till varandra. till slut så fick en tid hos läkaren på vårdcentralen och ska träffas på fredag. kan man vara gravid trots så många negativa tester? saken är också den att jag och min man är inställda att inte ha barn . 
    har ni varit med om sånt?

  • Svar på tråden Döm inte ! men hjälp 😟😻
  • barajag98
    barajag98 skrev 2024-01-08 20:43:22 följande:
    Döm inte ! men hjälp 😟😻

    jag är 43 år gammal och jag har haft mens varje månad hittills och med det var det oregelbundna och rikliga mens. I okt, nov har jag fått kortare och lite annorlunda mens. Jag var inställd på en tidigt klimakteriet i med att jag hade dem symtom och en test bevisat positivt på att jag är i klimakteriet gjort hemma.(köpt på apoteket).den andra testet visade förra veckan  otydligt att jag har nått en tidigt klimakteriet. 
    jag skulle fått mens den 18/12 men utebliv mensen.sen dess har det gått 22 dagar sen jag skulle fått nens . och 49dagar ifrån första dag av sista mensen. jag hade hårda och spända bröst, illamående,  kissnödig ofta, molande värk, ont i ryggen  innan 18/12 och några dagar efter sen blev allt som normalt nästan, bara lite öma bröst och lite värk på vänster sidan ibland. det galnaste är att jag har gjort minst 12 tester olika sorter och alla är negativa. ringde vårdcentralen,  barnmorskan, och gyn .som skickade mig fram och tillbaka till varandra. till slut så fick en tid hos läkaren på vårdcentralen och ska träffas på fredag. kan man vara gravid trots så många negativa tester? saken är också den att jag och min man är inställda att inte ha barn . 
    har ni varit med om sånt?



  • Lynx123

    Låter som klimakteriet och hormonellt. Bra att du söker läkarhjälp...det går att komma till rätta med många av symptomen.

  • Meddelande borttaget
  • barajag98

    Måste bara få ut ur mig lite ...har varit på vårdcentralen och träffat en läkare som inte förstod mig alls och han nästan skrattade mig i ansikte. I med att jag är 43 år och hade symtom och 1test för tidigt klimakteriet så ville jag veta om jag är där nu.Sedan att min mens är försenad 26 dagar och alla 15tester olika sorter  inklusive digitalt visade negativt.  Jag bad honom om prover som kan bevisa att jag är /nej gravid eller tidigt klimakteriet  eller annat som kan tänkas vara att min mens är utebliven.  
    Han tog  halva tester för tidigt klimakteriet och 1 graviditetstest. Det sist nämnda är negativt. Klimakteriet provsvaret finns på 1177 men läkaren har inte uttalat sig om det. Jag skickade provsvaret till annan läkare och han sa att dem referenser är inte för tidigt klimakteriet.  
    Magen växer på varje dag, minskat matlust,  små illamående, en liten blödning och bröstet har blivit 2 pannkakor mjuka och inte tillstymmelse om ömhet, och 16 graviditetstest negativa.  

    Allt känns så konstigt för jag har ringt runt till alla möjliga för att få hjälp men ingen som kan göra det utan skrattar mig i ansiktet att jag kan inte vara gravid och sen att jag är klimakteriet.  Hur kan man få dubbla budskap, den ena säger att jag är kanske i tidigt klimakteriet och andra säger att jag kanske är gravid.  men ingen vill göra ultraljud på magen . 
    Jag har mycket ångest och är super känslig för stress och detta gör att jag har nått toppen av min stress och depression i med att man vill inte vara gravid. 

  • Cookee

    Varför litar du inte på gravtesten? Dom är alla negativa = du är uppenbarligen inte gravid så oroa dig inte för det.

  • barajag98

    i med att min mens är 26 dagar försenad och 56 dagar sen sista mensen första dag, sak som aldrig hänt förrut, gör att jag inte litar helt på testerna.  

    hade en känsla bara att något står inte rätt till .
    Igår kväll -lördag- fick liten blod droppe på toapappret sen tog det slut.
    idag på eftermiddagen -söndag-kom det lite mer så jag var tvungen att byta trosinlägg och 1 binda . och det var med små klumpar och slemig och värken är lite annorlunda och intensivt än det brukar göra .

    tack snälla för uppmuntrande orden. 🤗❤️
    ibland tror man att man har koll på mycket grejer men när det väl händer en så kommer man till insikt att nä,jag vet inte något om det. och där finns det möjlighet att kunna fråga. tack för era svar.

    vi kvinnor är likadana men ändå inte . läste runt här om den ena och det andra. 
    att man kan gå gravid i 9 månader utan att veta det, att  hcg ökade i 6emånad och hon hade ingen aning om graviditet och mycket mer saker som man tog för givet att så ska det vara. 
    precis som i mitt fall . har jag testat och är negativt så ska nöja mig med det men tror stark på att jag jag har lågt med hcg  hormonerna  denna gången och det var antagligen något på G.men nu när man fått blödningen med klumpar så förstår man mer i efterhand .

    🤗😻♥️

  • Lynx123

    Blödning med klumpar är ett ganska klassiskt klimakterietecken. Klumparna är koagulerat blod som samlats då du haft en rikligare blödning som "samlats" i dig. Just förändringar i menstruationen är typiskt för klimakteriet och du kan nog räkna med en period där du nu har omväxlande normal och annorlunda mens.

  • barajag98

    tack för svar. 
    ja, jag läste också om det men hur kommer det sig att proverna säger motsatsen?

    sen läste jag att man kan  vara i tidigt klimakteriet och ändå kunna bli gravid. 
    märkligt nog...
    har du erfarenhet om klimakteriet  ?

  • Lynx123
    barajag98 skrev 2024-01-15 08:43:42 följande:

    tack för svar. 
    ja, jag läste också om det men hur kommer det sig att proverna säger motsatsen?

    sen läste jag att man kan  vara i tidigt klimakteriet och ändå kunna bli gravid. 
    märkligt nog...
    har du erfarenhet om klimakteriet  ?


    Du menar hormonproverna? Du har inte kommit in i fullt klimakterium förrän mensen uteblivit i ett år. Under några år innan det befinner du dig i ett slags förstadium som kan "pendla" och ge alla möjliga symptom. Om du har besvär ska du absolut få hjälp från läkare, och det är bra att vara extra uppmärksam på saker som smärta eftersom det kan tyda på andra, underliggande problem.
    Och ja, jag har erfarenhet - både egen och från andra.
Svar på tråden Döm inte ! men hjälp 😟😻