Behöver svar från en sochandläggare!
Hej! Jag har hamnat i en jobbig situation med socialtjänsten och hade velat få svar från en handläggare på ekonomiskt bistånd.
Jag har fått försörjningsstöd senaste åren och samtidigt haft ett missbruk. Nu har soc fått veta genom en dom från tingsrätten att jag blivit dömd för bedrägeri och dom har därför bett mig lämna in kontoutdrag för 2,5 år för att dom misstänker felaktiga utbetalningar pga detta.
Jag tycker att detta är väldigt konstigt dels att dom anser att bedrägeripengar är som vilken vanlig inkomst som helst (?) och samtidigt har dom vetat om hela tiden att jag har haft ett drogberoende som kostat mycket pengar o på så sätt oxå förstått att jag måste ägnat mig åt någon form av brott eller prostitution för att kunna finansiera detta. Jag skulle därför vilja få svar från en handläggare på försörjningsstöd hur ni resonerar kring en sån här situation?
Och ifall det skulle bli så att dom beslutar att anmäla mig för bidragsbrott tillbaka i tiden, kan det då även hända att jag nekas försörjningsstöd i nuläget pga det? Det hade blivit katastrof för mig och jag hade blivit vräkt o fått mycket konsekvenser.
Vill tillägga att jag har aldrig haft någon vanlig vit inkomst medans jag fått bistånd, utan dom pengar som jag fått har kommit ifrån brottslighet och det tycker jag inte att en myndighet borde se som en vanlig inkomst.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-08 18:29
SNÄLLA om du inte jobbar eller har jobbat på socialtjänsten och faktiskt kan svara på det jag frågar i mitt inlägg så svara inte överhuvudtaget. Tack på förhand.