• Anonym (Hurgörman)

Tvååring som går på lillasyskonet, hur avleda?

Har en tvååring som när han blir övertrött eller glad älskar att banka hejvilt på saker, som för att trumma ut energin. Särskilt det han vet att han inte får, vilket har varit speglar mest.

Nu har han dock börjat trumbanka på lillasyskonet med - vilket vi/jag såklart inte tillåter hemma, något som såklart gör det ännu roligare. Det verkar absolut inte vara av elakhet, mer rent överslag. 

Hur sjutton kommer man till rätta med sånt? Nu lyfter jag bort honom och säger NEJ. Och försöker att alltid sätta syskonet så han inte når.Men det gör det ju till en utmaning och lek nästan och de måste ju öva på att umgås med. Han är så liten att det är svårt att resonera. Däremot tror jag han förstår att man ska klappa lugnt egentligen, för när man säger till ger han liksom en snäll klapp istället.

Nån annan som haft det såhär? Hur löste ni det och slutade det äldre barnet?

• Svar på tråden Tvååring som går på lillasyskonet, hur avleda?
  • Anonym (Mamma)

Samma sak igen. NEJ och lyft bort ungen, varje gång. Se till att få ögonkontakt och "mena det du säger" när du säger nej. I den åldern kan man inte avleda eller öva så mycket, sånt kommer senare.

• Anonym (Hurgörman)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-08 17:17:42 följande:

Samma sak igen. NEJ och lyft bort ungen, varje gång. Se till att få ögonkontakt och "mena det du säger" när du säger nej. I den åldern kan man inte avleda eller öva så mycket, sånt kommer senare.

Jag gör precis så, men det känns som det inte ger något.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hurgörman) skrev 2024-01-08 18:20:10 följande:
    Jag gör precis så, men det känns som det inte ger något.
    Nej, men det är för att hjärnan inte är så pass utvecklad än. Du får fortsätta tills barnet är äldre om du vill se någon riktig förändring.
  • Anonym (Hurgörman)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-01-08 18:46:03 följande:
    Nej, men det är för att hjärnan inte är så pass utvecklad än. Du får fortsätta tills barnet är äldre om du vill se någon riktig förändring.
    Ok. Är väl bara att hålla i och hålla ut. Svårt att aldrig kunna sätta ned bebis när jag är själv med dem bara.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hurgörman) skrev 2024-01-08 18:56:03 följande:
    Ok. Är väl bara att hålla i och hålla ut. Svårt att aldrig kunna sätta ned bebis när jag är själv med dem bara.
    Mm förstår det =/ Men du kan förebygga genom att sätta dem till olika aktiviteter, eller sätta dig emellan dem.
  • Anonym (Sofi)

När min lille ville ha något som hen var nyfiken på tex något på bordet, sade jag ? det är mammas? och så tog jag fram något som var till för barn och sade ? tittta! Det här är xxx dvs nämnde barnets namn.

När hen gjorde något olämpligt på ett annat barn sade jag ( samtidigt som jag lyfte bort hen) ? så gör vi inte på xxx, det gör ont! Vi tar och tex läser en bok? 

Lite samma princip i båda exemplen att erbjuda något annat! 

För oss har det funkat kanon.
    Man får vara konsekvent och till sist nöts beteendet in.

• Anonym (Hurgörman)
    Anonym (Sofi) skrev 2024-01-08 19:20:47 följande:

När min lille ville ha något som hen var nyfiken på tex något på bordet, sade jag ? det är mammas? och så tog jag fram något som var till för barn och sade ? tittta! Det här är xxx dvs nämnde barnets namn.

När hen gjorde något olämpligt på ett annat barn sade jag ( samtidigt som jag lyfte bort hen) ? så gör vi inte på xxx, det gör ont! Vi tar och tex läser en bok? 

Lite samma princip i båda exemplen att erbjuda något annat! 

För oss har det funkat kanon.
    Man får vara konsekvent och till sist nöts beteendet in.

Det första gör jag. Men det verkar ofta mest göra mammas grej mest intressant.

Det andra med, precis så har jag försökt. Men så fort fötterna nuddar marken försöker barnet springa tillbaka. Det blir alltså som en lek att lyftas bort.

Men det kanske är en tidsfråga mest. Det var ju samma försök att komma åt stickkontakter när man inte fick, det har barnet helt slutat med.
  • Anonym (Hurgörman)

Nån fler med tips som varit i vår sits men det blivit bättre? Skulle mest vilja höra att det BLIR bättre.

Just nu ammar lilla väldigt mycket och tvärvägrar flaska, så jag är ju låst då. Men vi försöker verkligen ge stora mycket tid och uppmärksamhet, ta bort situstioner som skulle kunna ge tjuvnyp mm. Men jag märker ju att stora börjat bli avis och trött på lilla, även om det varvas med kramar och försök att trösta.

mest rädd att det ska eskalera.

• Bergegardh

Enligt min erfarenhet blir de bara mer avundsjuka när man visar att de gör fel mot bebisen. Självklart ska man ta bort bebisen men inte säga nej. Din tvåårig slår inte bara mot bebisen utan allt. Tvåårigen ökade bara detta beteende när du visade att din tvåårig gjorde fel. Ta bort bebisen men titta på din tvåårig och avled med något annat. Lämna dem inte själva. När ni är tillsammans alla tre ge all tid till din tvåårig. Oftast sitter redan bebis i knät eller ammar och det kan redan där finnas avundsjuka. Ge tid med bebisen när ni är själva annars ge tid genom tvåårigen, ex var är bebisens fot? Kan du klia på den? 
    Vi hade bebisen i en bilbarnstol på en hög byrå när barnen var små och man behövde laga mat eller något. Under uppsikt såklart. Tvåårigen såg oftast inte ens att bebisen var där utan blev upptagen med annat.

• Anonym (Hurgörman)
    Bergegardh skrev 2024-01-09 17:40:53 följande:

Enligt min erfarenhet blir de bara mer avundsjuka när man visar att de gör fel mot bebisen. Självklart ska man ta bort bebisen men inte säga nej. Din tvåårig slår inte bara mot bebisen utan allt. Tvåårigen ökade bara detta beteende när du visade att din tvåårig gjorde fel. Ta bort bebisen men titta på din tvåårig och avled med något annat. Lämna dem inte själva. När ni är tillsammans alla tre ge all tid till din tvåårig. Oftast sitter redan bebis i knät eller ammar och det kan redan där finnas avundsjuka. Ge tid med bebisen när ni är själva annars ge tid genom tvåårigen, ex var är bebisens fot? Kan du klia på den? 
    Vi hade bebisen i en bilbarnstol på en hög byrå när barnen var små och man behövde laga mat eller något. Under uppsikt såklart. Tvåårigen såg oftast inte ens att bebisen var där utan blev upptagen med annat.

Ja, kanske. Det är ju som du säger att det blir en lek, det kommer en reaktion från mig vilket är kul. Eftersom bebisen ammar ofta och länge känner jag själv att det är mycket tid så, så jag förstår ju att det knns motigt för det lilla storasyskonet. Även om pappan ger massor av tid har det ju blivit att jag inte gjort det just pga amningen. 

Bra tanke där attt ge tid genom bebisen, jag har tvekat eftersom det känts som man då kräver att tvååringen ska prioritera bebisen men det kan ju också vara ett sätt att få känna sig involverad.

Svar på tråden Tvååring som går på lillasyskonet, hur avleda?