Inlägg från: Anonym (Lis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lis)

Hur mycket får ni i underhåll? 😬

Ja, räkna ut vad det blir per dag och dra av för de dagarna barnet är hos dig.
    Till syvende och sist är det ni föräldrar som ska komma överens om underhållet, försäkringskassans uträkning är ett förslag, ett stöd och rekommendation på hur man räknar.

• Anonym (Lis)
    jagkommerintepånågot skrev 2024-01-08 09:14:00 följande:

Tack för svar. Jag vill inte begära för mycket eller för lite, men känns otroligt luddigt allting bara eller så är det jag som är dum haha.

Ja det är lite luddigt. Hade varit enklare om det fanns en tydlig siffra, nu kan man ju komma överens om vad man vill. 0 kr är också ok så länge man är överens. Är man inte överens och ena parten vägrar betala kan man vända sig till försäkringskassan och de kan då betala ut ett belopp, 1673 tror jag för 0-7 år och högre för äldre barn.
    Föräldrarnas skillnader i lön ska jämnas ut lite iom underhållet så att barnet ska ha rätt till hyfsat liknande standard hos båda.

Men för att kolla så jag förstod rätt, du ska ha barnet varannan helg och den andra föräldern har resten? Då ska ju du betala till den andra föräldern. 
Svar på tråden Hur mycket får ni i underhåll? 😬