• EbbaStina

Läkare skrev nedsatt arbetsförmåga minst ett år, fk håller inte med

Min dotter på 20 plus har sökt aktivitetsersättning för nedsatt arbetsförmåga. Läkaren skrev i utlåtandet att hennes arbetsförmåga kommer vara nedsatt minst ett år (som är fk:s krav för att det ska bli beviljat) men ÄNDÅ skriver handläggaren i ett brev att det kommer bli avslag, för de anser att hennes arbetsförmåga kommer förbättras på MINDRE än ett år (hur de nu kan veta det) Är det nån idé att be läkaren komplettera utlåtandet (han har redan gjort det en gång och tom ringt handläggare) Nån som har egna erfarenheter om detta? 

• Svar på tråden Läkare skrev nedsatt arbetsförmåga minst ett år, fk håller inte med
  • Anonym (a)

Frågan är hur läkaren kan veta att den kommer vara nedsatt minst ett år.
    Har läkaren en tydlig orsak till att veta det så kan det behöva förtydligas.

• Anonym (Lkk)

Vad har hon för diagnos?

• Anonym (Tyvärr)

Det lär inte vara någon idé för FK gör sina egna bedömningar och de går inte att överklaga, alltså det jag menar då är att det finns inget sätt att få rätt mot dem om de har bestämt sig, så det spelar ingen roll om läkaren hade skrivit två år så hade de ändå kunnat bedöma det som under ett år.

• EbbaStina
    Anonym (a) skrev 2024-01-06 12:13:04 följande:

Frågan är hur läkaren kan veta att den kommer vara nedsatt minst ett år.
    Har läkaren en tydlig orsak till att veta det så kan det behöva förtydligas.

Ja han har ju träffat henne och gått igenom hennes tidigare sysselsättning och hur det har funkat (inte funkat) och fått förklarat för sig hur hon fungerar i vardagen och hur mycket stöd hon behöver osv. Väldigt utförligt beskrivet i utlåtandet. Tycker jag iallafall..
  • EbbaStina
    Anonym (Lkk) skrev 2024-01-06 12:17:43 följande:

Vad har hon för diagnos?

Hon har add och svår social fobi. 
  • EbbaStina

En annan grej också är att hon blev diagnostiserad med lindrig autism, men hon motsatte sig kraftigt denna diagnos, pga att hon inte ville veta av det..Då skrev psykiatrikern att hon har ?drag av autism? alltså blev det ingen diagnos. Jag tror att det hade blivit annat om hon hade kunnat påvisa även denna diagnos?Men det är lätt att vara efterklok. Jag funderar på om det går att ändra detta..

• Anonym (g)
    EbbaStina skrev 2024-01-06 12:57:06 följande:

En annan grej också är att hon blev diagnostiserad med lindrig autism, men hon motsatte sig kraftigt denna diagnos, pga att hon inte ville veta av det..Då skrev psykiatrikern att hon har ?drag av autism? alltså blev det ingen diagnos. Jag tror att det hade blivit annat om hon hade kunnat påvisa även denna diagnos?Men det är lätt att vara efterklok. Jag funderar på om det går att ändra detta..

Eftersom lindrig autism inte är ett begrepp och att ASD påverkar rejält hade det varit bra att ha med givetvis men hennes val.
  • Anonym (a)
    EbbaStina skrev 2024-01-06 12:48:17 följande:
    Hon har add och svår social fobi. 
    Har hon provat behandling, läkemedel, KBT osv?
  • EbbaStina
    Anonym (a) skrev 2024-01-06 13:51:22 följande:
    Har hon provat behandling, läkemedel, KBT osv?
    Hon ska gå färdighetsträning, och detta var även det som läkaren skrev skulle få upp hennes arbetsförmåga. Hon äter även elvanse 
Svar på tråden Läkare skrev nedsatt arbetsförmåga minst ett år, fk håller inte med