• ZeliaDelia

Reflux

Min dotter på 8 v har fått diagnosen reflux grad 7 (jag vet att det är väldigt vanligt) detta har lett till att hon även utvecklat väldigt mycket torsk som i sin tur gör de bökigt att äta, torsken är självklart under behandling, men inte refluxen, läkaren på barnmottagningen ville inte börja att medicinskt behandla den ännu utan rekommendera oss att prova NAN A.R som är anpassad för reflux, någon här som provat den med bra resultat ? 

är det någon som provat att kombinera den med någon annan sort? Alltså separata måltider den är väldigt dyr och skulle hon enbart äta den så blir bara hennes matkontot 3000 kr och ja föräldrapenningen+ sambons a-kassa räcker inte långt med dagens priser. Därför fundera jag på om går att kombinera den med NAN sensitiv som hon redan äter

• Svar på tråden Reflux
  • Anonym (Förälder)

Vet inget specifikt om exakt den ersättningen, men man kan få ersättning utskrivet på recept så att det inte blir så dyrt. Så fråga er läkare om det. 

Fråga även er läkare om något som heter Gavison, vi pratade om det men provade aldrig då det vi fått utskrivet hjälpte. Gaviscon lägger sig som en lite tyngre gelé i magsäcken och gör det svårare för magsäcksinnehållet att komma upp.

Ett tips är att höja huvudänden på sängen och vagnen så att barnet sover lite i nerförsbacke. Då blir det också svårare för magsäcksinnehållet att komma upp.

Ni kan också fråga er läkare om komjölksprotein. Vår unge hade överkänslighet mot komjölksprotein så refluxen berodde mycket på det. Vi fick utskrivet ersättning baserad på fria aminosyror, Neocate, och med det och Nexium så försvann refluxen.

• ZeliaDelia
    Anonym (Förälder) skrev 2024-01-06 07:33:02 följande:

Vet inget specifikt om exakt den ersättningen, men man kan få ersättning utskrivet på recept så att det inte blir så dyrt. Så fråga er läkare om det. 

Fråga även er läkare om något som heter Gavison, vi pratade om det men provade aldrig då det vi fått utskrivet hjälpte. Gaviscon lägger sig som en lite tyngre gelé i magsäcken och gör det svårare för magsäcksinnehållet att komma upp.

Ett tips är att höja huvudänden på sängen och vagnen så att barnet sover lite i nerförsbacke. Då blir det också svårare för magsäcksinnehållet att komma upp.

Ni kan också fråga er läkare om komjölksprotein. Vår unge hade överkänslighet mot komjölksprotein så refluxen berodde mycket på det. Vi fick utskrivet ersättning baserad på fria aminosyror, Neocate, och med det och Nexium så försvann refluxen.

De är bara mjölkfri ersättning som du kan få på recept och den har vi redan testat och de har inte gjort någon skillnad

som jag skrev så vill inte läkaren behandla våran dotter med mediciner ännu inte förens vi testat denna för reflux. Så nu väntar vi på den då den inte finns att köpa i någon butik i våran närhet så har vi fått beställa den över nätet

vi gör redan dina tips och dem underlättar massor, som tur är så sover våran dotter hela nätter och gjort de från start så hennes lilla mage får iaf vila från alla spyor på nätterna 
  • Anonym (Förälder)
    ZeliaDelia skrev 2024-01-06 12:06:28 följande:
    De är bara mjölkfri ersättning som du kan få på recept och den har vi redan testat och de har inte gjort någon skillnad

som jag skrev så vill inte läkaren behandla våran dotter med mediciner ännu inte förens vi testat denna för reflux. Så nu väntar vi på den då den inte finns att köpa i någon butik i våran närhet så har vi fått beställa den över nätet

vi gör redan dina tips och dem underlättar massor, som tur är så sover våran dotter hela nätter och gjort de från start så hennes lilla mage får iaf vila från alla spyor på nätterna 
    Aha ok, visste inte att det bara vara mjölkfri som gick att få på recept, så dumt! Hoppas verkligen att den nya hjälper nu ❤️
  • Liiii

Vilka besvär av reflux har din lilla, är det bara kräkningar?

Jag har 3 barn (16, 14 och 7 månader) och alla har reflux. Med mina stora barn så var det mjölkfri ersättning + förtjockningsmedel som höll kräkningarna under kontroll.
    Med min lilla som nu blir 7 månader så hjälper även där mjölkfri ersättning och förtjockningsmedlet Thick and Easy. Vad jag förstår så är det lite förtjockningsmedel redan i den nya NAN som de säger ska hjälpa mot reflux. Vi funderade på att prova denna oxå men vår läkare sa att vi kunde prova förtjockningsmedel istället, vilket är bra mycket billigare då den burken kostar ca 100 kr och räcker ett tag beroende på hur tjock konsistens man blandar.

Har ni testat att använda förtjockningsmedel i ersättningen?

Lukas 070530, Linnea 090613, Nova 230608
  • ZeliaDelia
    Liiii skrev 2024-01-07 22:18:06 följande:

Vilka besvär av reflux har din lilla, är det bara kräkningar?

Jag har 3 barn (16, 14 och 7 månader) och alla har reflux. Med mina stora barn så var det mjölkfri ersättning + förtjockningsmedel som höll kräkningarna under kontroll.
    Med min lilla som nu blir 7 månader så hjälper även där mjölkfri ersättning och förtjockningsmedlet Thick and Easy. Vad jag förstår så är det lite förtjockningsmedel redan i den nya NAN som de säger ska hjälpa mot reflux. Vi funderade på att prova denna oxå men vår läkare sa att vi kunde prova förtjockningsmedel istället, vilket är bra mycket billigare då den burken kostar ca 100 kr och räcker ett tag beroende på hur tjock konsistens man blandar.

Har ni testat att använda förtjockningsmedel i ersättningen?

Hon har kräkningar och i samband med dem så gråter hon otröstligt samt försöker vrida sig ifrån obehaget så hon är hal som en ål och detta sker vid varje kräkning vilket är några stycken per dag och vid matning är det samma visa vid försök till att rapa henne, vi har provat mjölkfritt ingen förändring, vi har inte provat förtjockningsmedel inte ens fått det som förslag av läkaren men ska absolut lyfta det, jag har använt det i jobbet så inget nytt men visste inte att man kunde ge det till så här små 

Svar på tråden Reflux