• Anonym (Petra)

Skulle ni orka med 4 barn?

Skulle vilja ha många svar. Själv har jag 3 barn o tycker det är gränsfall. Jag har lite dåligt samvete över att jag inte ge alla den tiden jag skulle vilja även om de är lite utspridda i åldrarna. Jag har inte fixar 4 barn. Hur känner ni? 

• Svar på tråden Skulle ni orka med 4 barn?
  • Anonym (3st)

Jag skulle gärna ge alla mina 3 mer tid. Helt orimligt med 4 för mig. 

• Anonym (Hej)

Måste man så orkar man. Sen beror det ju på barnen, vad man har för stöd i partner

Vi har 3 och hade jag varit lite yngre så hade jag gärna haft fler 

• Anonym (Beror på barnen)

Jag har 3 tonårsbarn, alla med npf-diagnoser (visste inte om det innan vi fick alla tre). Det är rejält kämpigt. Så jag gissar att jag skulle klara av 4 barn om de inte hade några särskilda svårigheter. Men ett till barn med svårigheter hade jag nog inte mäktat med. 

• Anonym (Beror på)

Ja, förutsatt att 

1. jag fick ha en barnflicka som hjälpte mig

ELLER 

2. att vi var ekonomiskt oberoende, så att både min man och jag kunde vara hemma på dagarna och hjälpas åt

ELLER 

3. att barnen var mycket utspridda i åldrarna, och vi levde i ett samhälle där det är accepterat att de stora barnen hjälper till med de små samt hushållsarbetet. I Sverige är det inte riktigt det. 

Annars inte. Jag är glad åt mina två, men hade önskat att något av ovanstående villkor varit uppyllt, så att jag hade kunnat ha åtminstone ett barn till. Eller rättare sagt: "KAN" kan man ju, men det är ingen mening med att ordna ett liv åt sig som bara innebär arbete, ansträngning, utmattning och besvär. Blir inte bra för barnen heller.

• Anonym (Beror på)

Ja, förutsatt att 

1. jag fick ha en barnflicka som hjälpte mig

ELLER 

2. att vi var ekonomiskt oberoende, så att både min man och jag kunde vara hemma på dagarna och hjälpas åt

ELLER 

3. att barnen var mycket utspridda i åldrarna, och vi levde i ett samhälle där det är accepterat att de stora barnen hjälper till med de små samt hushållsarbetet. I Sverige är det inte riktigt det. 

Annars inte. Jag är glad åt mina två, men hade önskat att något av ovanstående villkor varit uppyllt, så att jag hade kunnat ha åtminstone ett barn till. Eller rättare sagt: "KAN" kan man ju, men det är ingen mening med att ordna ett liv åt sig som bara innebär arbete, ansträngning, utmattning och besvär. Blir inte bra för barnen heller.

• Anonym (har fem)

Jag har fem och ja, jag orkar med dem trots att det bara är 5 år mellan äldsta och yngsta.

• Tow2Mater
    Anonym (har fem) skrev 2024-01-06 03:12:02 följande:

Jag har fem och ja, jag orkar med dem trots att det bara är 5 år mellan äldsta och yngsta.

Men din man verkar ju ha blivit galen om det andra är din tråd, där han hoppar ut genom fonstren...
  • Auditanne

Inte om jag ville leva ett lugnt och hälsosamt liv. Det är nätt och jämnt man orkar med sig själv ibland. 

• Anonym (Det går)

Har 7 barn, varit tufft såklart men jag och mannen fick mycket hjälp från familj och släkt.  

Idag bor bara dom två yngsta hemma nu och jag saknar tiden då alla bodde hemma. 

Svar på tråden Skulle ni orka med 4 barn?