HJÄLP!! Jag sätter konstant i halsen
Varning, detaljerad information! Är du lite känslig så läs inte.
Under många år har jag haft detta problem men det blir värre och värre!!
Jag har sökt hjälp hos vården men eftersom de inte vet vad det är så skickar de hem mig.
I början kunde jag känna hur t.ex. en liten köttbit fastnade i halsen i höjd med där sköldkörteln sitter. Inget annat kunde "slinka" förbi då så jag kunde inte svälja undan mitt egna saliv. Det enda som hjälpte var att stoppa fingrarna i halsen och få upp köttbiten.
Med åren har det blivit värre. När jag äter tar det plötsligt tvärstopp. Om stoppet kommer för snabbt kan det hända att jag precis har försökt dricka och kan inte svälja undan det. Reflexen att svälja är "igång" och jag kan inte hindra den. Spottar ut vattnet men sväljreflexen fortsätter och det sprutar till sist ut mat genom både mun och näsa. Jag känner det som att jag håller på att drunkna och dö. Sen måste jag kräkas för att få upp det som fortfarande är i vägen. Det gör ont och jag får nästan panik för varje gång känns det som att nu är det finito, nu dör jag.
Numera skrämmer detta skiten ut mina barn och mannen för det är så allvarligt. Jag vet inte vad jag ska göra. Vården rycker som sagt på axlarna. Jag ska boka en ny tid till en ny läkare nu för nog får vara nog. Men finns det någon annan här som kanske har haft liknande problem och fått veta vad det är? För nästa gång jag går till läkaren kommer jag att parkera röven och vägra gå därifrån! Jag ska inte behöva känna att jag sätter mig vid matbordet med livet som insats varje middag!
Jag har haft en egen teori och det är att min sköldkörtel buktar innåt (jag har en sköldkörtel sjukdom) och att det gör att jag får problem. Men det tar man inte heller på allvar. Så snälla ge mig tips. Jag kan inte ha det så här längre.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-05 14:40
Jag glömde. Det började med att jag satte en köttbit i halsen men nu kan det vara vad som helst. Innan idag var det broccoli som var roten till problemet.