• Anonym (Anhörig)

Är min sambo alkoholist?

Han dricker nåt nästan varje dag, även om han inte alltid blir full.

Han har alltid haft pengar till alkohol, även i perioder då han haft väldigt dålig ekonomi.
    Han vägrar vara nykter på fest. Om jag erbjuder mig att köra tar vi bilen, om jag säger att det är hans tur att köra beställer han taxi.
    Han har ingen kontroll på vad han får i sig. Han tycker ofta att han knappt druckit alls, men blir ändå ofta bakfull till den grad att han ligger utslagen och spyr hela dagen efter.
    När våra föräldrar hälsar på passar han alltid på att panta kassarna med tomflaskor innan de kommer.

Han har fått minnesluckor åtminstone någon gång eller två om året sedan vi blev ihop. Det har orsakat en del problem. Han har även gått vilse och inte hittat hem. Somnat intill en åkant och sovit där en hel natt. Slagit i huvudet och fått uppsöka vård. Inget av detta tycker han är något konstigt,
    Jag kan inte räkna alla gånger han fått ställa in träffar med familj eller vänner för att han blivit ?sjuk?, och jag fått åka ensam.

När vi har "date nights" slutar det ofta med att han blir så full att jag får leda honom hem och bädda ner honom, och så är han jättebakis dagen efter.
    När han inte druckit något på några dagar blir han ofta darrhänt, får huvudvärk, blir väldigt seg och trött eller lättretlig.
    Han ?fördricker? nästan alltid. Om vi ska på fest har han laddat upp innan vi åker (så att jag alltid får köra). Om vi är på väg någonstans med bil och vi har alkohol med börjar han dricka redan i bilen och är påverkad redan innan festen börjat.
     Hans glas är enorma. "En whisky" är för honom ett fullt dricksglas, som om det vore vatten.
    Det finns aldrig tillräckliga skäl att avstå alkohol. Tvärtom, det finns alltid skäl att dricka. Även när alla andra skulle tycka att det vore olämpligt.
    Han "glömmer" saker han lovat att fixa för att han varit full eller bakis. Jag får se till att saker blir gjorda. Det känns ibland som att jag sköter om ett barn istället för att leva med en vuxen människa.
    Vi har knappt sex längre. Han säger själv att det kan vara alkoholen som gör att han inte orkar, och ändå väljer han den.. 
    Han har sorterat bort prylar för att få mer plats för sprit.
    Jag hatar hur det här får mig att känna mig som en "spritpolis" som tar ner stämningen. För det lär märkas att jag är stressad och andra förstår ju inte hur jag har det dagen efter, de ser bara den roliga och glada festkillen.
    Jag är svartsjuk på mina vänners relationer. Inte för att jag egentligen är intresserad av deras killar men för att de inte dricker som min.
  • Svar på tråden Är min sambo alkoholist?
  • SmulanFnulan

Eh, ja, han är en fullblodad alkis och du är medberoende deluxe. Finns barn med i bilden?

• Hjelm

Det vet du egentligen att han är. Finns ingen som kan tvivla på detta efter vad du beskriver.

Du måste ta ett snack med honom om att han har jätteproblem och att du inte kan stanna i förhållandet om han inte tar itu med dem. Om han inte tar det på allvar, måste du tyvärr lämna honom. Du förstör ditt eget liv annars. 

Man ska hjälpa andra till insikt men det är bara missbrukaren själv som kan välja att sluta.

• Anonym (?)

Den viktiga frågan är väl snarast vad du tänker gör nu?

• Anonym (Anhörig)

Nej, vi har inga barn.

Jag älskar honom men jag kan inte skaffa barn så länge han dricker så här.

Vi är 26 och 29 och har varit ihop i två år.

• Hjelm
    Anonym (Anhörig) skrev 2024-01-03 16:49:12 följande:

Nej, vi har inga barn.

Jag älskar honom men jag kan inte skaffa barn så länge han dricker så här.

Vi är 26 och 29 och har varit ihop i två år.

Nej, bilda för guds skull inte familj i en sån situation.

Som jag skrev tidigare: ställ ultimatum.

Om han ändå inte fattar måste du lämna och inte se bakåt. Tyvärr. Kärleken räcker inte.

Jag är hemskt ledsen över att du har det så här, men du kan bara rädda dig själv. Precis som han.
  • MsM84

Han är alkoholist. Är det så du vill spendera ditt liv?

• Anonym (Jessica)

Har varit i en liknande situation. 

Min kille söp skallen av sig förut i flera år. Jag grät varje gång och bad honom sluta. Sa att jag blev rädd. Han blev otrevlig och kunde ligga och rulla runt på marken utomhus. 

Nu sist vaknade han på golvet naken framför soffan. Han verkade skämmas mycket. 

Därefter har han sagt att han aldrig mer tänker dricka så. Visst, det har han sagt miljoner gånger tänkte jag så har inte trott på det. 

Men han har skött sig. Sist hade de fri bar på en firmafest. Men han skötte sig galant. Jag litar dock inte helt på honom än. Hela hans familj super rätt hårt och även hans vänner så jag antar att han var van vid det där. Han tyckte inte det var nåt konstigt med det. Däremot tyckte han det när jag påpekade det, han trodde att jag bara överdrev har han sagt i efterhand när jag berättade vad han hade gjort. 

Tror att man måste inse själv för att förändra beteendet. Går inte det så är det ingen mening. Han måste vilja själv. 

kram

• Shakira88

Japp, kronalkis . 
    Ställ ultimatum att han slutar, för annars måste du gå. Och det måste du. 
    Som du har det nu är inte ett bra liv och det tror jag att du vill ha 

• Anonym (M)

Om du tycker det är illa nu, så tro mig, det kan bli så mycket värre. Din sambo (o du) är ännu ung och det är lättare att bryta beteendet ju kortare tid han haft det. Fortsätter han dricka kommer det bli mer och mer över tid. Vore jag som du skulle jag ställa ett benhårt ultimatum och hålla fast vid det. Han får välja mellan alcoholen och dig. Ju längre tid han dricker desto större sannolikhet att han faktiskt väljer alcoholen. Det är en tung drog och trubbar av det mesta, empati och känslor. Allt kommer kretsa kring drickandet, det tar över hans liv. Jag är själv i förhållande där min partner har gått från att dricka på det vis du beskriver till att svepa nästan en flaska starksprit om dagen. I perioder dricker han ingenting men han faller alltid tillbaka. Det är fruktansvärt miserabelt att leva ihop med någon som gör så. Hade jag kunnat vrida klockan tillbaka till er ålder hade jag agerat helt annorlunda och besparat mig själv mycket lidande. Så återigen. Förklara för honom hur du känner och ge honom ett val. Antingen degar han ner sig och lever som alcoholist eller så väljer han ett liv med dig.

• IceFrappe

Ja han är definitivt alkoholist. se över ditt liv din ekonomi och hur du kan rädda dig själv först och främst om något skulle gå åt helvete vilket det oftast brukar göra förr eller senare med alkoholister. Säger inte att hoppet är ute men var beredd på en och annan rejäl dip innan och OM han tar sig i kragen.

• Anonym (Ja)

Ja det är han, läs din text och fundera på vad du skulle svara en väninna eller din syster på frågan?

Vill du ha familj ska du nog ta dig ur situationen och skaffa en vanlig man. Har du någon att bolla tankar med och ta stöd av? 

Svar på tråden Är min sambo alkoholist?