• Anonym (Glasögon)

Har jag blivit lurad, eller stämmer detta? (Skada på glasögon)

Hej! Jag undrar om det verkligen stämmer att om ett av glasen i glasögonen har gått sönder så måste båda glasen bytas ut? 

Jag ramlade och tappade mina glasögon och endast ett glas gick sönder. De är köpta på Specsavers. 

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Har jag blivit lurad, eller stämmer detta? (Skada på glasögon)
  • Ruter

När sonens glasögon har gått sönder har det ibland gått att byta bågar, ibland inte. Ibland har det bara kunnat byta det glaset som gått sönder ibland har vi behövet köpa helt nya glasögon. Erfarenheten är att billigare optiker som dit ovan oftare hänvisat till nya glasögon medan de lite dyrare lokala optikerna oftast löst problemet med att laga. Kan också bero på hur länge sedan det var du köpte glasögonen ju längre tid det gått ju mindre sannolikhet att de har reservdelar till just den bågen.

• Anonym (Ella)

Ring runt till några olika optiker och fråga! Det kan hända att ett ställe bara erbjuder byte av båda glasen medan andra går med på att byta bara det ena. 

Jag skulle gissa att det finns en risk att det blir lite konstigt, om man har två glas som inte har exakt samma ytbehandlingar, och att det kan vara därför de inte gärna byter bara det ena. Det är ju surt om man måste göra om för att det inte blev bra.

• Ruter

Tyvärr hjälper det inte att ringa till olika optiker. Är inne optiker som kommer beställa bara glas till ett par bågar som de inte sålt. De har heller inte glas som passar till bågar de inte säljer. Så är tyvärr bara att köpa ett par nya glas som de sagt.

När sonens glasögon köpt av ovan nämna optiker var repiga ett halvår efter han fått dem kunde de inte änns byta glas. Då blev vi tvungna att köpa helt nya glasögon. Efter ytterligare ett halvår var de så repiga igen att det knappt gick att se något i dom(och nej han är inte vårdslös med glasögonen)  Valde då att gå till annan optiker och deras glasögon höll i 2 år utan att bli repig det minsta.  

• Ruter

En annan rolig sak med dom var att andra gången han fick glasögonen (recept från ögonmottagningen på sjukhuset som gjorde synundersökningen) när glasögonen kom såg han ingenting i dom. De ville då själva kolla synen på honom. Gjorde det och kom fram till att de fick samma resultat som sjukhuset. De beställde om glasögonen. Han såg fortfarande inget och skickade tillbaka oss till sjukhuset och sa att de måste göra något fel eller så har hans syn kraftigt försämrats senaste 3 veckorna.

När de på sjukhuset mätte styrkan på glasögonen var det helt fel styrka på dom mot vad det stod i receptet och på kvittot för glasögonen. 

• Anonym (Glasögon)

Många tack för svaren jag fått i tråden. Glasögonen är inte ens ett halvår gamla. Funderar på om man skulle kunna reklamera dem. Det var inte något högt fall. De borde ha klarat det tycker jag. 

• Anonym (D)
    Anonym (Glasögon) skrev 2024-01-03 15:25:49 följande:

Många tack för svaren jag fått i tråden. Glasögonen är inte ens ett halvår gamla. Funderar på om man skulle kunna reklamera dem. Det var inte något högt fall. De borde ha klarat det tycker jag. 

Kolla om det täcks av hemförsäkringen. 
  • Ruter
    Anonym (Glasögon) skrev 2024-01-03 15:25:49 följande:

Svårt att se att de går att reklamera. Ramlar de fel kan de gå sönder av väldigt lite. Har man otur klarar det inte änns ett litet fall om det träffar fel. Det du kan göra är att höra med din hemförsäkring. Då behöver du "bara" betala självrisken för den för att få ett par nya glasögon. 
Svar på tråden Har jag blivit lurad, eller stämmer detta? (Skada på glasögon)