Tid mellan LH-omslag och ägglossning - orsak till misslyckade frysåterföringar?
Någon annan som har gjort flera frysåterföringar med egen ägglossning utan att bli gravida? Standard är att man tar egna LH-test varje morgon och gör återföringen 6 dagar efter LH-omslaget (första positiva testet). Jag har dock funderat på om en förklaring till misslyckade återföringar kan vara att man ägglossar mycket senare än förväntat. I andra länder gör man flera blodprov för både LH och östrogen och utöver det ultraljud för att beräkna när man ägglossar.
En artikel från 2022 menade att det kan variera väldigt mycket: "A marked inter-personal variation in the time interval between the onset of the LH surge and ovulation was seen, ranging from 22 to 56?h. When meta-analysis was performed, the mean duration in hours between the onset of the LH surge and ovulation was 33.91 (95% CI = 30.79?37.03: six studies, 187 cycles)."
Inom en enda studie (den största, med 177 deltagare), varierade tiden mellan LH-ökning och ägglossning med 32 h (spannet var 24-56 h). Om mitt LH ökar under natten och jag sedan får omslag när jag tar test på morgonen, kan det alltså dröja 56 h innan jag får ägglossning. Om jag då sätter in ett embryo 6 dagar efter omslaget, är det alltså bara 4 dagar efter min ägglossning.
Jag vet att vissa kliniker hävdar att man inte får sämre resultat om man gör återföringen en dag tidigare (de som har stängt på söndagar), men det är bara på gruppnivå. Vissa patienter kanske inte har en chans alls.
Någon som har liknande funderingar? Någon som har fått bra svar från läkare?