• Anonym (H)

Ta lån utan inkomst

Jag är i ett läge just nu där jag snart är färdig med mina studier men har inget jobb spikat än. Jag vill ta ett litet lån (ca 5000 kr) bara för att klara mig resten av den här månaden. Finns det någon möjlighet att låna pengar för mig? 

• Svar på tråden Ta lån utan inkomst
  • Anonym (S)

Och den där lilla detaljen att betala tillbaka lånet?
    Ganska svårt när man saknar inkomst...och de lån som man kan få utan inkomst är inte bara dyra, de är i regel korta lån...så du måste alltså  inom närmsta månaden både få ihop till omkostnader och lånen....

Om du sökt jobb aktivt och saknar tillgångar kan du ju ha rätt till försörjningsstöd...

• Rivjärnet92

Hur hade du tänkt att du ska klara nästkommande månad när du dessutom har ett lån att betala av? Urbota korkat.

• Anonym (?)
    Anonym (H) skrev 2024-01-01 17:02:10 följande:
    Ta lån utan inkomst

Jag är i ett läge just nu där jag snart är färdig med mina studier men har inget jobb spikat än. Jag vill ta ett litet lån (ca 5000 kr) bara för att klara mig resten av den här månaden. Finns det någon möjlighet att låna pengar för mig? 

Pantbank 
  • Anonym (H)
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-01 17:27:31 följande:

Hur hade du tänkt att du ska klara nästkommande månad när du dessutom har ett lån att betala av? Urbota korkat.

Ja okej, jag förstår att det lät korkat. Jag nämnde inte att jag håller på att sälja min lägenhet så när jag får pengarna för den så blir det inga problem att betala av lånet. Förhoppningsvis blir den såld snart. Det kan jag såklart inte veta med säkerhet men räknar med att den blir såld innan månadens slut i alla fall. 
  • Anonym (H)
    EpicF skrev 2024-01-01 17:15:26 följande:

Sms-lån eller låna av en kompis/familemedlem. 

Mina föräldrar har redan hjälpt mig mycket så vill helst inte fråga dem igen. Vågar inte ta sms-lån, har blivit avskräckt efter att ha tittat på Lyxfällan...
  • Anonym (Ui)

Är du inte med i a-kassan?

• Anonym (.)
    Anonym (H) skrev 2024-01-01 20:17:57 följande:
    Mina föräldrar har redan hjälpt mig mycket så vill helst inte fråga dem igen. Vågar inte ta sms-lån, har blivit avskräckt efter att ha tittat på Lyxfällan...
    Har man ingen inkomst och inte kan/vill låna privat så är det tyvärr bara lån med kassa villkor som gäller.
  • Anonym (nam)
    Anonym (H) skrev 2024-01-01 20:17:57 följande:
    Det är väl bättre att fråga dem igen, än att göra något så dumt som att ta ett SMS-lån. De vet väl att du håller på att sälja din lägenhet, så ur den synpunkten kan det ju inte vara något problem.
  • Anonym (NEJ)

NEJ, absolut inte ta ett sånt litet lån. Det bådar inte gått. Ta bara seriösa lån för större saker som du vet är investeringar alternativt bra villkor för levnadsstandard.
    Det här skulle jag nog be en familjemedlem om eller en riktigt nära vän.

Svar på tråden Ta lån utan inkomst