Haipodai skrev 2023-12-30 16:50:32 följande:
Tack för tips! Har kollat och ska kolla mer, men jag förstår liksom inte alls texten... vet inte hur jag ska lära mig heller? Vad betyder detta exempelvis:
Sprundkant: Plocka upp ca 37 (41) 45 (49) 53 (57) m med fg 1 på st 3½ runt sprundet innanför 1 m från räts
och sticka 1 rätt v från avigs. Maska av.
Halskant: Plocka upp ca 68 (72) 76 (80) 84 (88) m med fg 1 på rundst 3½ runt halsringningen från räts och
sticka 1 rätt v från avigs. Maska av med rm ej för fast.
Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsömmarna. Sy i en ½ m från varje sida för en smidig söm.
Gör 2 snoddar i fg 1 och sy fast upptill på varje sida av sprundet.
Fg? 3 1/2 vad? Vadå för snoddar?
Fg betyder färg 1, på bilden är det vitt garn men du kan välja en annan färg om du vill. Du ska använda en rundsticka som är storlek 3 1/2 (alltså 3,5 mm) snoddarna är snörena längst upp i halsen som man knyter tröjan med.
Haipodai skrev 2023-12-30 16:02:14 följande:
Tack för svar!
Men den är lika stor hela vägen? Alltså som en rektangel? Inte så att det är färre stygn där armarna ska sitta?
Jag syftar mest på figuren längst ner är två rutor markerade och det står "upprepa" (till vänster om "börja här"), vad menar de med det?
Titta på bilden så ser du hur tröjan ser ut. Det är inte en rektangel halsringningen är inte rak och den är troligtvis inte ärmhålet heller du kommer behöva öka och minska antalet maskor det står i beskrivningen när du ska göra det.
De menar att du ska börja där pilen visar och sen ska du upprepa tills det är så stort som du vill ha det.