• Carrruuu

    Har inte ägglossning/dåliga ägg

    Jag är 34 år gammal, har ett barn från förr.. det tog oss över 2 år att bli gravid Med honom.. Han blir 4 år i mars. Nu har vi försökt i 2 år igen och den här gången pratade jag med min läkare så vi blev hänvisade vidare till fertilitetskliniken.. 
     
    Det visade sig att(som jag sagt hela tiden) att det är mig det är fel på.. jag har knappt några ägg, och min kropp jobbar tydligen på för att hålla min mens igång.. mina FSH nivåer låg på 15. Och mina Amh värden var på 0,7 och en kvinna i min ålder ska ha runt 20.. i tillägg var hela min vänstra äggstock tom och jag hade typ 2 äggblåsor totalt. Detta kom som en jävla käftsmäll. Jag har känt mig helt värdelös i flera år för jag inte klarar av att bli gravid och nu när jag fick det svart på vitt så blev det sjukt tufft... jag trodde inte det var så illa, jag är ju bara 34... men åldern betyder tydligt ingenting.. att jag ens blev gravid med min son verkar ha varit ett mirakel då jag inte har ägglossning. Även fast jag trott att jag har det och haft positiva ägglossningstest(dem stämmer tydligen inte alltid sa läkaren) 
     
    Tack vare mina låga värden så får jag inte ens göra ivf.. utan dem enda valen jag har är att lyckas på egen hand eller äggdonation..
     
    Vi startade med hormonsprutor samma dag som vi fick det här svaret och använde fostimon i 4 dagar.. på måndagen hade jag fått ägglossning spontant så det var bara hem och testa, det var nu 12 dagar sen.. och jag känner själv att mensen är på väg, har alla symptom som går att få.. och jag blir så jävla deppig.. och jag är jätte tacksam att jag har min son, men jag ville så gärna ha ett till barn och detta kanske låter elakt, men min son har en diagnos som heter neurofibromatos vilket gör att inget med honom och hans utveckling har varit som den normala kurvan, han kan fortfarande inte prata och han lärde sig gå när han var 2,5 år(och han går fortfarande inte bra)och gör inte dem sakerna barn i hans ålder ska göra och har aldrig gjort.. så jag längtade efter att få uppleva hur det faktiskt skulle vara att ha ett barn som följde kurvan, att kunna göra dem sakerna som jag såg fram emot när jag var gravid med honom... 
     
    Känns som jag svamlar och jag ber om ursäkt för det men huvudet är lite fullt på tankar..
     
    Har någon annan haft liknande problem som har  lyckats? Eller känner någon som har lyckats.. och inte via IVF alltså då det inte är aktuellt..
  • Svar på tråden Har inte ägglossning/dåliga ägg
  • Emiz

    Ledsen för din situation❤️ Varför har ni väntat i 2 år? Man kan få hjälp redan efter 1. Tror jag hört en del som haft ännu lägre Amh värde och blivit gravida. Här kommer mina tips

    Träna regelbundet, ökad blodtillförsel & cirkulation i livmoder är bra. Ät varierat, försök sova tillräckligt. Om möjligt försök släppa fokus från tester och läsning om graviditet, försök slappna av, gör allt lagom, ingen press. Ha samlag ca var tredje dag HELA cykeln och varannan när du tror du ska ha ägglossning. Ligg kvar efter samlag med rumpan upphöjd i ca 30 min (är ej vetenskapligt bevisat men jag tror på det).

    Gör lite research om royal jelly el apiforce (bidrottninggele), slemlösande som bisolvon. Jag tror sånt kan hjälpa men mest tror jag på det jag skrev innan.

    Kolla upp IVF utomlands typ Ryssland. Kan ni göra IVF här privat då? Dvs betala själva? 

    Detta är mina råd och jag vet inte kanske har ni redan prövat det mesta. Förstår att du kanske vill ge din son ett syskon osv och jag tror inte det är omöjligt. Skulle det inte bli så har ni er son, ert mirakel absolut men förstår samtidigt om ni vill ha ett syskon till honom. Det krävs bara 1 bra ägg och spermie så möjligheten finns. Vilken månad ett bra ägg släpper om eller när det släpper kan man aldrig veta så slappna av, tänk på annat men försök att inte missa sexet för mycket, max 5 dagar emellan, ska ju kännas bra också och man ska orka.

    Vara säker på menssymtom kan man aldrig vara. Det har jag erfarit.

    Hoppas du är gravid eller kommer att bli med tiden❤️ det är inte kört så länge det inte är 0.0. Sedan får livet bli som det blir men du ska njuta av livet också. Du är välsignad som är mamma till din son❤️ lycka till, kram

Svar på tråden Har inte ägglossning/dåliga ägg