• Lillajag60

Oacceptabelt beteende

När vi var på middag och firande på juldagen, hos min sambos dotter,där alla i hans familj brukar samlas, så irriterande jag mig på hans näst yngsta barnbarn. 
    Vi satt alla vid julklappsutdelning i vardagsrummet, så kommer grabben  5 år och snäser åt min sambo att ," flytta på dig då"  Menar hur ska en unge tillåtas dirigera hur de vuxna ska sitta och samtala. Men snäll som min sambo är flyttade han på sig per omgående. Personligen hade jag tagit ungen i  armen (som mor!) Och bestämt sagt att sådär säger man inte! Ungar tillåts ställa och styra alldeles för mycket numera..?

Styr upp det nya samhället
  • Svar på tråden Oacceptabelt beteende
  • Anonym (Eh)

Din sambo borde ha sagt nej, så klart. Det är inte bara föräldrarna som uppfostrar barn, man måste själv sätta gränser också, för sin egen del.

• Anonym (ge dig)
    Lillajag60 skrev 2023-12-29 17:46:45 följande:
    Oacceptabelt beteende

När vi var på middag och firande på juldagen, hos min sambos dotter,där alla i hans familj brukar samlas, så irriterande jag mig på hans näst yngsta barnbarn. 
    Vi satt alla vid julklappsutdelning i vardagsrummet, så kommer grabben  5 år och snäser åt min sambo att ," flytta på dig då"  Menar hur ska en unge tillåtas dirigera hur de vuxna ska sitta och samtala. Men snäll som min sambo är flyttade han på sig per omgående. Personligen hade jag tagit ungen i  armen (som mor!) Och bestämt sagt att sådär säger man inte! Ungar tillåts ställa och styra alldeles för mycket numera..?

Ge dig, det handlar om en fem-åring och din sambos barnbarn. Han är för liten för att förstå sådant och ens "snäsa", du verkar se på honom som om det skulle vara vuxen som beter sig.

Samt "ta ungen i armen" låter ju inte så pedagogiskt. Låter som det gränsar till fysiskt övertag och bestämmande på ett oskönt sätt. Du låter otroligt hetlevrad och ärligt talat oskön. Var det så du blev behandlad som barn?
  • Anonym (ge dig)

Är du svartsjuk på din sambos dotter? Låter som det finns något agg begravt i din trådstart...

• Anonym (ge dig)

....och det faktum att du gått och tänkt på detta i fyra dagar. Låter inte sunt.

• Lillajag60

Nej visserligen inte..Men han tillåter mycket från sina barnbarn..vill väl inte hamna i" dålig dager" hos dem..  Fortsättning följer..jag iakttar dem under våra samkväm, observationer skadar ju inte.  😜

• Anonym (Eh)
    Lillajag60 skrev 2023-12-29 18:01:16 följande:

Nej visserligen inte..Men han tillåter mycket från sina barnbarn..vill väl inte hamna i" dålig dager" hos dem..  Fortsättning följer..jag iakttar dem under våra samkväm, observationer skadar ju inte.  😜

Jo det skadar, för du verkar hänga upp dig väldigt mycket på det. Strunta i hur de beter sig. Om de beter sig illa mot dig kan du säga ifrån, utan att "snäsa".
  • Lillajag60

Svartsjuk? Nej varför? Hon kör väl sina  uppfostringsmetoder så att den nya generationen ska kunna hävda sin"rätt" att ställa och styra och be oss äldre att *dra åt helvete.. Det är ju så det ser ut ..noll hyfs och respekt..😑

• Anonym (Eh)
    Lillajag60 skrev 2023-12-29 18:08:23 följande:

Svartsjuk? Nej varför? Hon kör väl sina  uppfostringsmetoder så att den nya generationen ska kunna hävda sin"rätt" att ställa och styra och be oss äldre att *dra åt helvete.. Det är ju så det ser ut ..noll hyfs och respekt..😑

Hahahaha bitter much?? Skrattande Ja men vet du, det ÄR upp till föräldrarna hur de uppfostrar sina barn, inget som du behöver moralisera över.
  • fjanten

Som mamma hade jag definitivt sagt till mitt barn att sådär ber man inte om plats, utan man säger "Ursäkta morfar, får jag sitta här vid dig? Kan jag få plats?" Hade däremot inte ryckt i armen på barnet och snäst åt denne, känns onödigt.

• Anonym (Em)

Låter ju inte helt rimligt att irritera sig på en liten 5-åring istället för hans föräldrar och din sambo. Det är väl ändå de som ska lära barnet vilket beteende som är acceptabelt, eller borde barnet ha lärt sig det av sig självt tycker du? 

• Lillajag60

Ja det är just det! Ett samhälle där ungar tillåts sätta agendan för uppfostran! 
    Fy attan för att vara lärare idag!  
    Hyser STORT medlidande! Noll hyfs och respekt i hemmet noll i skolan för lärare och auktoriteter,.De skyller på diagnoser!? 
    Fanns ouppfostrade barn på  60,70-talet med men vi  var rena söndagsskolan. 
    Vi sprängde inte, knivhögg inte lärare..mördade inte våra "vänner"..mm 
    Säger bara ,En samhällsutveckling på dekis
    😎

• Spucks

Mamman/pappan borde självklart ha sagt till (om de hörde vad barnet sa), att detta är ett oacceptabelt sätt att prata med andra människor. Och din sambo borde också har sagt något och vägrat att flytta på sig. 

Men i ett land där det är barnmisshandel att h
    ålla ett barn i armen kan man nog inte förvänta sig det.

• Anonym
    Lillajag60 skrev 2023-12-29 18:08:23 följande:

Och om det nu är så att det går trender i uppfostran och att morsan verkligen vill att ungen ska be dig dra åt helvete, då har du rätt att dundra in och stoppa det, eller? Dina åsikter gäller som lag för att du ruttnar och för att du "observerat" dig skadad? Märklig inställning.
    Hopp ner i stupan med tant.
  • Anonym (Självklart kan en morfar säga till sitt barnbarn!)

Varför kunde inte din sambo säga till sitt barnbarn menar du?
    En morfar/mormor eller farfar/farmor ska väl kunna säga till sitt barnbarn, din sambo kunde ha sagt något i stil med att visst kan jag flytta mig om du ber snällt!
    En mor/farförälder kan absolut säga till sitt barnbarn som har en viss ton mot en, eller gör något mot en eller när dom passar sina barnbarn.

• Jemp

Ett rimligt svar till barnet hade ju varit nej, men sitt gärna bredvid mig. 

Men varför förväntar du dig ett bättre beteende från en femåring än dig själv, ts? Givetvis drar man inte tag i armarna på barn för att de säger otrevliga saker!

• FuckGoggleAskMe
    Lillajag60 skrev 2023-12-29 18:25:08 följande:

Ja det är just det! Ett samhälle där ungar tillåts sätta agendan för uppfostran! 
    Fy attan för att vara lärare idag!  
    Hyser STORT medlidande! Noll hyfs och respekt i hemmet noll i skolan för lärare och auktoriteter,.De skyller på diagnoser!? 
    Fanns ouppfostrade barn på  60,70-talet med men vi  var rena söndagsskolan. 
    Vi sprängde inte, knivhögg inte lärare..mördade inte våra "vänner"..mm 
    Säger bara ,En samhällsutveckling på dekis
    😎

Din sambo borde ha sagt att det där låter inte trevligt, så säger man inte, och berättat vad man kan säga i stället. Men det var ju inte hela världen om han lydde barnbarnet en gång. 

Plötsligt är du inne på knivdåd och mord - tror inte att en kaxig kommentar när man är fem år nödvändigt leder till att man i senare år mördar någon, lugna ner dig! Kände du dig åsidosatt när sambon fjäskade för barnbarnet? Det där var en skitsak, skaffa en hobby. 

• Lillajag60

Hobby?! Jo det skulle väl iofs var att jobba som nanny!
    Hjälpa lata föräldrar att få pli och disciplin  på sina ouppfostrade kaxiga ungar
    Älskar  supernanny ,Joe Frost. ! MER sådan uppfostran,.....Om så ungen smiter från Naughty pallen en miljon gånger  åker  de dit igen! Hehe men det där klena "förlåt" skulle jag ta med en nypa salt. Alldeles för lätt för ungen då de snabbt lär sig manipulation.  

En sträng förälder är framtiden
Svar på tråden Oacceptabelt beteende