• Anonym (borderlina)

Hur hantera självmordshot?

Hur hanterar man självmordshot? Närstående (syster) som hotar med självmord om hon inte får som hon vill eller om man inte gör eller gör "rätt" eller om man försöker ignorera henne. Hon gör vad jag anser är fejkade försök men andra är av annan åsikt och säger att det är äkta. Men hon skadar sig själv på olika sätt, skär sig, vägrar äta, gör så att hon kräks, överkonsumerar mediciner, överkonsumerar alkohol.

Jag har själv samma diagnos (EIPS) så jag vet inte om jag tar alldeles för illa vid mig, är alldeles för okänslig men jag känner mig otillräcklig och som att jag måste hela tiden göra rätt. Jag upplever att jag kan inte dela med mig av något som är positivt för mig eller något positivt i mitt liv utan att trigga det här. Jag upplever även att jag får skulden för att hennes på och av pojkvän är slemmig försöker tafsa mig på röven och kommenterar min röv och det här får henne suicidal. Jag måste tänka på vilka kläder jag har när jag hälsar på hemma hos henne och mamma för att kroppen inte skall synas. Hennes pojkvän behöver inte ens vara där, bara min kropp i typ allt annat än pösiga mysbyxor och hoodie gör att hon blir sur och mår dåligt. Triggar ätstörningar dålig självkänsla och får henne att känna sig ful. Blir sådan extrem kontroll på mig. 

Hur skall jag göra? 

• Svar på tråden Hur hantera självmordshot?
  • Anonym (Toker)

Finns inte så mycket du kan göra? Vill hon ta livet av sig kommer hon att göra det. Men oftast är det bara snack. En signal om att hon mår dåligt.

Du får försöka undvika pojkvännen. Egentligen är det ju honom hon borde bli sur på, men det fungerar inte alltid så.

• Anonym (Anhörig)

Om det är en akut situation ringer du 112 annars kan du kontakta det mobila teamet där hon bor. Hot i stil med gör du inte X så tar jag livet av mig hade jag bara ignorerat. Hon vill bara ha uppmärksamhet att ge henne det är som att slänga bensin på eld. Min pappa har borderline så jag vet hur dränerande dessa hot är det är skitsvårt men det lugnar ner sig om man inte ger dem någon uppmärksamhet. 

• Anonym (borderlina)
    Anonym (Toker) skrev 2023-12-29 16:50:21 följande:

Finns inte så mycket du kan göra? Vill hon ta livet av sig kommer hon att göra det. Men oftast är det bara snack. En signal om att hon mår dåligt.

Du får försöka undvika pojkvännen. Egentligen är det ju honom hon borde bli sur på, men det fungerar inte alltid så.

Jo men den här signalen är rätt stark. Jag känner skuld om hon har skurit sig själv hon kan skicka bild på det och säga "det här är ditt fel". Jag vet att jag inte skall ta åt mig men jag gör det ändå. Hade jag gjort "rätt" hade det inte blivit så är känslan även om det är ologiskt.
  • Anonym (K)

Man tvärvägrar ÄNNU hårdare!! Och talar om att man absolut inte tar hot!

• Anonym (Toker)
    Anonym (borderlina) skrev 2023-12-29 16:59:18 följande:
    Jo men den här signalen är rätt stark. Jag känner skuld om hon har skurit sig själv hon kan skicka bild på det och säga "det här är ditt fel". Jag vet att jag inte skall ta åt mig men jag gör det ändå. Hade jag gjort "rätt" hade det inte blivit så är känslan även om det är ologiskt.
    Jag har också varit med om det. Inte så mycket du kan göra. De använder det som utpressning mot dig.

Det går inte att göra rätt. Du kan ju prova att ringa sjukvården, men jag vet inte vad de ska göra. I värsta fall hamnar hon på psyket några dagar innan hon kommer ut och det startar om. Något säger mig att hon varit där redan dessutom.

Jag skulle ha klippt kontakten, dör hon så dör hon. Det är upp till henne. Inte dig.
  • Anonym (borderlina)
    Anonym (Anhörig) skrev 2023-12-29 16:58:06 följande:

Om det är en akut situation ringer du 112 annars kan du kontakta det mobila teamet där hon bor. Hot i stil med gör du inte X så tar jag livet av mig hade jag bara ignorerat. Hon vill bara ha uppmärksamhet att ge henne det är som att slänga bensin på eld. Min pappa har borderline så jag vet hur dränerande dessa hot är det är skitsvårt men det lugnar ner sig om man inte ger dem någon uppmärksamhet. 

Men om jag ignorerar och inte ger uppmärksamhet....det är typ då hon kan göra de värsta grejerna. Det blir som en slags tävling där jag ignorerar, hon är sur, morsan blir sur (på mig), jag fortsätter ignorera och det liksom eskalerar till något stort.

Du låter som min fästman :D Nästan ord för ord fram till "Min pappa..." utan den biten, men annars spot on :D Jag säger inte att det är ett dåligt råd men väldigt svårt att följa på grund av att det verkar bli värre.  
  • Anonym (borderlina)
    Anonym (Toker) skrev 2023-12-29 17:03:34 följande:
    Jag har också varit med om det. Inte så mycket du kan göra. De använder det som utpressning mot dig.

Det går inte att göra rätt. Du kan ju prova att ringa sjukvården, men jag vet inte vad de ska göra. I värsta fall hamnar hon på psyket några dagar innan hon kommer ut och det startar om. Något säger mig att hon varit där redan dessutom.

Jag skulle ha klippt kontakten, dör hon så dör hon. Det är upp till henne. Inte dig.
    Psyket är 2-3 dagar för henne, aldrig längre. Jag själv låg inne längre vid det tillfället jag var inlagd. Jag fick stanna 8 dygn fast på LPT, några år sedan nu. Hon får aldrig LPT bara inlagd på HSL. Jag tror att hon skulle behöva en längre inläggning, ordentlig medicinering/utredning och på LPT så hon inte bara kan gå därifrån/svängdörr. 

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (borderlina) skrev 2023-12-29 17:05:49 följande:
    Men om jag ignorerar och inte ger uppmärksamhet....det är typ då hon kan göra de värsta grejerna. Det blir som en slags tävling där jag ignorerar, hon är sur, morsan blir sur (på mig), jag fortsätter ignorera och det liksom eskalerar till något stort.

Du låter som min fästman :D Nästan ord för ord fram till "Min pappa..." utan den biten, men annars spot on :D Jag säger inte att det är ett dåligt råd men väldigt svårt att följa på grund av att det verkar bli värre.  

Hon gör de grejerna för att få uppmärksamhet ger du henne det har du förlorat din syster vet att hennes metod fungerar och hon kommer göra likadant eller värre nästa gång därför är det viktigt att ignorera på ett tidigt stadium. 

Bryt kontakten med henne och hennes kille. Inget positivt kommer av att umgås med en sån person. 

• Daphodil

Hon försöker skjuta över ansvaret för hennes mående och liv på dig. Det enda du kan göra är att påminna henne om att det är hon som har ansvaret, ingen annan. Hon kommer nog inte må bättre förrän hon inser det. 

Svar på tråden Hur hantera självmordshot?